Hoofdmenu website: zo maak je dat

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Het hoofdmenu van de website plaats je prominent in beeld. Daarnaast mag het menu niet teveel items bevatten. Bovendien moet direct duidelijk zijn wat je te bieden hebt. Allemaal dingen waar je aan moet denken. In dit artikel leer je staat voor stap het beste hoofdmenu website te maken.

Verschil tussen hoofdmenu en submenu

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vergis je niet want er is een groot verschil tussen het hoofdmenu en submenu. Dankzij een menu kunnen bezoekers heel makkelijk op je website navigeren. Het hoofdmenu bevat de belangrijkste onderdelen. Onder het hoofdmenu hang je een submenu (niet verplicht). Hoe ziet dit eruit?

Voor een bedrijfspagina zou het hoofdmenu er zo uit kunnen zien:

Menu

  • Diensten
  • Over ons
  • Blogs

Met een submenu ga je dieper in op een bepaalde categorie. Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Menu

  1. Diensten ->
  2. Timmerwerk
  3. Voegwerk

Je hangt de subcategorieën timmerwerk en voegwerk dus onder de hoofdcategorie diensten.

Hoofdmenu website: 7 tips

Je kent nu het verschil tussen een hoofdmenu en submenu op een website. Toch zijn er nog een aantal andere zaken waar je goed op moet laten. Daarom vind je hieronder 7 belangrijke tips met betrekking tot het hoofdmenu (website).

Tip 1: plaatsing hoofdmenu op website

Het hoofdmenu van de website moet altijd duidelijk zichtbaar zijn. Plaats het hoofdmenu dan ook bij voorkeur in de header van de website. Op de mobiele versie komt het menu doorgaans aan de linkerzijde te staan en is oproepbaar door op het menu-icoontje te tikken.

Verstop het hoofdmenu nooit ergens in de footer (onderkant) van de website. Bijna niemand gaat een hele pagina doorscrollen om het menu te vinden. Zorg ook dat het menu vanaf elke pagina bereikbaar is, dus ook vanaf blogberichten.

Tip 2: niet te veel menu items

Hoe meer keuze je de bezoeker geeft, hoe lastiger je het voor hem of haar maakt. Ga daarom voor maximaal 7 items in het hoofdmenu. Voor een bedrijfspagina zou je bijvoorbeeld voor de items home, diensten, tarieven, over ons, blogs en portfolio kunnen kiezen. Meer dan genoeg items, je kunt er zelfs nog één aan toevoegen maar echt niet meer!

Heb je juist een persoonlijke weblog? Ook in dit geval is 6 tot 7 menu-items meer dan voldoende. Onder elk menu-item kun je wel weer een submenu hangen, maar ook dit maak je niet te lang.

Tip 3: vergeet de homeknop niet

Het hoofdmenu op een website moet altijd een homeknop bevatten. Zo navigeert de websitebezoeker heel makkelijk weer naar de hoofdpagina/ beginpagina. Bij veel website is het mogelijk om via het logo ook terug naar de homepage te gaan. Ga er echter niet vanuit dat iedereen dit weet: plaats een extra home button in je hoofdmenu.

Tip 4: geen juridische pagina’s in het hoofdmenu

Nagenoeg elke website bevat algemene voorwaarden, een disclaimer of privacy policy. Dit soort juridische pagina’s plaats je nooit in het hoofdmenu van de website. Je mag deze pagina’s best in de footer van je website ‘verstoppen’. Ze hoeven dus niet duidelijk zichtbaar te zijn, zolang de bezoeker er maar naartoe kan navigeren.

Tip 5: hoofdmenu website met pictogrammen

Voor sommige websites werken beschrijvende pictogrammen in het hoofdmenu heel goed. Denk maar eens aan een website voor kinderen of jeugdigen maar ook voor ouderen. Door duidelijke icoontjes of pictogrammen in combinatie met een woordje te plaatsen maak je het navigeren nog eenvoudiger. Het is hierbij wel belangrijk dat de icoontjes ook duidelijk herkenbaar zijn.

Belangrijk: gebruik geen schaduweffecten in icoontjes of pictogrammen. Let ook goed op met kleurverloop, kies liever voor plaatjes met twee tot maximaal drie kleuren. Bovendien moet elk pictogram of icoontje ook afwijken van de anderen.

Tip 6: beschrijf het menu-item in één woord

Het hoofdmenu op de website moet direct duidelijk maken waar de bezoeker naartoe kan. Zie het als een wegwijzer: ook dit moet duidelijk zijn. Een wegwijzer waarop staat “dit is de route naar Hoofddorp waarbij je over een afstand van 5 km langs een aantal molens komt” wekt veel irritatie op. Maar een wegwijzer met enkel het woordje “Hoofddorp, 5 km”, dát schept duidelijkheid.

Omschrijf in één woord waar het menu-item naar verwijst. Dus niet: “onze meest populaire diensten van dit moment” maar: “diensten”.

Tip 7: wees duidelijk wat je te bieden hebt

Maak het de websitebezoeker zo eenvoudig mogelijk. Hoe vind je het volgende hoofdmenu eruitzien?

  • Producten
  • Assortiment
  • Collectie
  • Aanbieding
  • Korting

Je bent op zoek naar een bepaald project en weet niet meer of je nu bij producten, assortiment of collectie moet kijken. En waar krijg je nu voordeel, bij aanbieding of korting? Bovenstaand hoofdmenu is voor een bezoeker ontzettend verwarrend. Beter zou het hoofdmenu er zo uitzien:

  • Assortiment
  • Korting

Kijk, dat is duidelijke taal. Wees dus duidelijk wat je te bieden hebt en plaats alles in hokjes. Voeg eventueel meerdere menu-items samen.

Hoofdmenu website, en dan?

Met alleen een hoofdmenu op je website ben je er natuurlijk nog niet. Elk menu item verwijst naar een hoofdpagina. Onder deze hoofdpagina kun je weer subpagina’s hangen. Bijvoorbeeld het menu item blog: hieronder plaatst je alle blogs.

Het hoofdmenu is dus de bewegwijzering op je website. Elke wegwijzer leidt naar een plaatsnaam: elk menu item leidt naar een pagina. Nu is het belangrijk om je website met pagina’s en eventuele blogs (berichten) te vullen. Anders heeft de bezoeker natuurlijk nog niks om naartoe te navigeren.

Wist je dat je met goed geschreven teksten goed scoort in zoekmachines? Een hoge positie in zoekmachines betekent meer websitebezoekers. Deze gezellige drukte leidt uiteindelijk tot een hogere omzet. Wanneer je al een idee hebt over het hoofdmenu op de website dan wordt het echt tijd om aan al die pagina’s te gaan werken.

Teksten laten schrijven

Ga je zelf aan de slag met teksten schrijven of laat je dit doen? Het inschakelen van een SEO tekstschrijver heeft wel wat voordelen. Je vertrouwt op de expertise van een ervaren tekstschrijver. Eentje die weet hoe je hoog in zoekmachines scoort. Want de tekstschrijver die zelf goed in Google vindbaar is, die kan jou als beste helpen.

Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact op, vraag informatie aan of ga direct voor de vrijblijvende tarievenkaart.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven