Homepagina: dit plaats je altijd op de homepage

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Een homepagina maken? Een goed idee want het is de voorkant van je website. Zonder homepagina weet de bezoeker niet wat hem of haar te wachten staat. Eigenlijk kun je de homepage als de etalage maar ook als de ingang van je winkel of bedrijf zien. Laten we samen een geweldige homepagina creëren.

Openingspagina en vervolgpagina

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Op een website heb je altijd de openingspagina en de vervolgpagina. In dit laatste geval gaat het om meerdere vervolgpagina’s. Wat is een openingspagina? Zie het als de kaft van een boek of de etalage van een winkel. De openingspagina noem je ook wel de homepagina, hoofdpagina of simpelweg home. Je herkent de openingspagina altijd aan het hoofddomein. Bijvoorbeeld: biancawalraven.nl, zonder dat hier iets achter komt.

Een vervolgpagina ligt onder de homepagina. Dit herken je aan de URL, bijvoorbeeld biancawalraven.nl/start. Zorg dat je het onderscheid tussen deze twee pagina’s kent.

Waarom je een homepage nodig hebt?

Eigenlijk heb je altijd een homepage oftewel homepagina nodig. Waarom is dit? Simpel, het is de pagina waar je een eerste indruk achterlaat. Bovendien is het ook de pagina waarop bezoekers terechtkomen wanneer ze je URL invoeren. Zoeken ze op je websitenaam of bedrijfsnaam dan komen ze via zoekmachines vaak ook op je homepagina terecht.

De homepagina is er vooral voor nieuwe bezoekers. Die bekijken wat ze aan jou of je website hebben. Terugkerende bezoekers kennen de homepage inmiddels wel en zullen hier niet tot nauwelijks terechtkomen.

De belangrijkste functies van de homepagina

Je zou kunnen stellen dat een homepage 3 belangrijke functies heeft:

  1. Informatie delen
  2. Versterken van merkwaarde of naamsbekendheid
  3. Online verkoop of leads genereren

Die informatie delen is belangrijk. Het laat namelijk zien waar je bedrijf of website voor staat. Wie je bent of wat je doet. Maar ook wat de bezoeker kan verwachten.

Gebruik de homepagina ook voor het versterken van je merkwaarde of om aan branding te doen. Door de naam op de homepagina duidelijk naar voren te laten komen blijft deze langer hangen. De volgende keer dat de bezoeker je in zoekmachines of op social media tegenkomt gaat er een lichtje branden.

Als laatste is de homepage geschikt voor het genereren van leads of online verkopen. Vanaf de startpagina verleid je bezoekers om door te klikken naar de verkooppagina’s of dienstenpagina’s.

Effectief je homepagina inrichten

Wat moet er allemaal op een homepagina staan? Bekijk hieronder de checklist:

  • NAW gegevens over het bedrijf/de website (naam, contactgegevens etc.)
  • Eventueel een foto van de directeur/eigenaar van het bedrijf of de website
  • Informatie over wat je doet of welk probleem je oplost
  • USP’s (Unique Selling Points)
  • Actieknoppen

Verkoop je producten of diensten? De potentiële klant of opdrachtgever wil weten met wie hij zaken doet. Maar ook of je wel zo betrouwbaar bent. Je gebruikt de homepage om jezelf of je bedrijf voor te stellen. Helemaal onderaan de homepagina kun je de bedrijfsgegevens plaatsen, maar dit mag ook op de contactpagina.

Gebruik eventueel een foto. Bijvoorbeeld een foto van het bedrijfsgebouw (wordt vaak bij grote bedrijven toegepast), iets over de werkzaamheden (bij diensten) of een portretfoto van de directeur of eigenaar. Dit soort zaken is zeer belangrijk wanneer het om een bedrijfswebsite gaat.

Maak je een informatieve website, eventueel met affiliate marketing als verdienmodel? Foto’s op de homepagina maken je website aantrekkelijker. Mensen zijn visueel ingesteld en kijken liever naar plaatjes.

Wie ben je en wat doe je? Vooral wanneer de bezoeker geld gaat uitgeven wil hij dat weten. Wees hier transparant in. Laat zien wat je aanbiedt en hoe je het probleem van de bezoeker oplost.

Als laatste nog de USP’s (Unique Selling Points) en natuurlijk de actieknopen. Toon aan wat jouw product of dienst zo onderscheidend maakt. Verleid de lezer vervolgens middels actieknoppen om naar een andere pagina te gaan of een aankoop te doen.

Het menu op de openingspagina

Maak op de openingspagina oftewel homepage altijd gebruik van een duidelijk menu. De nieuwe bezoeker weet nog niet waar hij wezen moet. Een menu is in feite de bewegwijzering. Zo stuur je bezoekers de juiste kant op. Dat menu moet op iedere pagina terugkomen.

Tekst versus afbeeldingen (of video’s)

Sommige websites hebben een homepage met zeer weinig tekst maar wel veel afbeeldingen of video’s. Terwijl anderen juist weer voor een langere tekst gaan.

Wat is wijsheid? Kijk je vanuit de visie van Google dan is meer tekst wel gewenst. Een homepagina zou minimaal 400 woorden moeten bevatten. Er zijn ook openingspagina’s met 1000 woorden of meer. Of de bezoeker dit ook leest? Nee, waarschijnlijk niet. Gelukkig is hier een praktische oplossing voor: deel de hoe pagina in blokken of kaders in. Gebruik verschillende kleuren en duidelijke koppen, dit maakt het veel overzichtelijker. Op deze manier kan de bezoeker zelf bepalen wat hij wel en niet leest.

Dit zet je niet op de homepage

Er zijn ook een aantal dingen die je beter niet op een homepagina kunt zetten. Start nooit met zoiets als ‘welkom op mijn website’. De actuele datum en tijd op je homepage tonen is ook onzinnig, de bezoeker weet echt wel op welk moment hij leeft.

Ook niet doen: linkjes met de tekst ‘klik hier’ of ‘klik op de link’. Mensen begrijpen ook wel wat een link is, daar hebben ze geen uitleg voor nodig. Je hoeft bezoekers ook niet uit te leggen dat ze naar beneden moeten scrollen om verder te lezen. Toch kan dit soms praktisch zijn. Bijvoorbeeld in het volgende stukje:

“In dit artikel leg ik je meer uit over het creëren van een homepagina. Vind je dit niet relevant en wil je direct een homepagina laten maken? Scrol naar beneden en vraag informatie aan.”

In dit stukje tekst wordt duidelijk dat de bezoeker ook een homepagina aan kan laten maken zonder eerst een hele lap tekst te moeten lezen. Scrol naar beneden is in bovenstaand voorbeeld terecht.

Een pijltje hier en een pijltje daar. Het ene pijltje wijst naar een actieknop en de andere pijl naar je e-mailadres. Natuurlijk zijn pijltjes handig en vestigen ergens de aandacht op. Vraag je van tevoren af of dat stukje aandacht vragen wel nodig is. Wanneer je actieknoppen duidelijk genoeg zijn hoef je hier geen nadruk op te leggen middels een pijl.

“Klik daarvoor hieronder op de afbeelding”. Een zin die grammaticaal niet klopt. Vermijd vreemde zinnen waarover de bezoeker drie keer na moeten denken.

Een homepagina laten maken

Vooruit, nu ben je toch bij het onderste gedeelte aangekomen: een homepagina laten maken. Stunt al je al enige tijd met teksten voor je homepage? Vind je dat de huidige tekst beter kan? Vraag direct de tarievenkaart aan of informeer naar de werkwijze.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven