Hoger in Google met WordPress

Hoger in Google: WordPress werkt! Een CMS dat SEO vriendelijk is. Helaas is het niet zo dat elke WordPress website ook automatisch bovenaan in Google verschijnt. Het draait namelijk allemaal om de inhoud van de website. Degene die de beste content deelt is de absolute winnaar.

Uitleg over WordPress

WordPress is een content management systeem. De naam zegt het al, dit is een systeem waarmee je content heel makkelijk toevoegt, aanpast of verwijdert. Het systeem werkt op basis van wat je ziet is wat je krijgt (WYSIWYG). Zo werkt het ook: alles wat je toevoegt is direct als eindresultaat zichtbaar. Dankzij WordPress heb je geen kennis van HTML nodig.

Overigens is het altijd goed om enige ervaring met CSS op te doen, dit stelt je namelijk in staat om aanpassingen op de website te verrichten. Een WordPress thema is hiermee goed te personaliseren.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoger in Google met WordPress website

Websites die hoog in Google moeten staan moeten voldoen aan de SEO richtlijnen. Zoekmachine Google heeft hier een aantal ideeën over en de richtlijnen openbaar gemaakt. Websites die zich aan deze richtlijnen houden worden beloond met een hogere ranking.

De richtlijnen zijn eenvoudig maar soms moeilijk allemaal toe te passen. Bovendien zijn niet alle rankingfactoren bekend, waardoor het soms gissen is waarom de ene website hoger dan de ander scoort.

Het voordeel van een WordPress website is dat deze aan veel SEO-richtlijnen voldoet. Zo is de WordPress website mobielvriendelijk, heeft vaak een goede laadtijd en blogs of berichten zijn automatisch voorzien van de juiste opmaak.

Tips om hoger te scoren

Hoger in Google met WordPress? Dit is zeker mogelijk. Met betrekking tot design en mobielvriendelijkheid hoef je niet veel meer te doen. Hieronder wat tips om hoger te scoren met je WordPress website.

Vermijd een teveel aan plug-ins

Voor WordPress zijn er heel wat plug-ins verkrijgbaar. Deze maken het gebruik van de website er een stuk vriendelijker op. Bovendien voeg je extra functionaliteiten toe.

Een teveel aan plug-ins maakt de WordPress site te zwaar. Dit vermengt de laadtijd en mogelijk kunnen er ook crashes of fouten ontstaan. Neem het minimale aan plug-ins, liever niet meer dan 10 stuks. Wanneer er continu problemen op de website ontstaan probeer dan uit te vogelen wat hier de oorzaak van is, grote kans dat het om de laatst geïnstalleerde pluggen gaat.

Installeer de Yoast SEO plug-in

Een waardevolle toevoeging voor de WordPress site is de Yoast SEO plug-in. Dankzij deze plug-in maak je de website nog SEO-vriendelijker. Bovendien ontvang je tips over de SEO vriendelijkheid van artikelen of berichten.

Let wel een beetje op met het gebruik van deze plug-in. Wanneer je een bericht plaatst dan zie je rode, oranje en groene bolletjes verschijnen. Deze bolletjes moeten weergeven hoe SEO vriendelijk de tekst is. Veel mensen staren zich helemaal blind op deze bolletjes. Bedenk dat het een richtlijn is en geen harde eis. Ik heb voldoende artikelen met rode bolletjes die helemaal bovenaan in Google staan.

Bepaal de zoekwoorden

Hoger in Google? WordPress doet veel voor je, maar de inhoud moet je echt zelf verzorgen. Wil je goed in zoekmachine scoren en bij de doelgroep aankomen dan is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen. Ontdek welke zoekwoorden jouw doelgroep het meest gebruikt. Schrijf hier teksten omheen.

Gebruik niet zomaar willekeurige zoekwoorden, je hebt er niks aan om op ‘valkparkiet’ bovenaan in Google te staan terwijl je eigenlijk een timmerman bent. Stem zoektermen op de doelgroep af!

Maak gebruik van tussenkopjes

Bij het schrijven van een bericht in WordPress wordt de titel automatisch voorzien van de H1 tag. Wanneer je gebruik maakt van tussenkopjes dan voegt WordPress hier de H2 tag aan toe. Uiteraard kun je ook voor andere H tags kiezen, dit moet je handmatig aanpassen.

Maak altijd gebruik van tussenkopjes, dit leest een stuk beter. Bovendien zijn deze teksten voor zoekmachines beter scanbaar. Dankzij de H-tags begrijpen zoekmachines goed waar de tussenkopjes over gaan.

Interne en externe links

Zoekmachines indexeren niet alleen je pagina’s, ook volgen ze interne en externe links. Dit maakt het voor zoekmachines beter begrijpbaar wat de samenhang tussen bepaalde websites of webpagina’s is. Maak altijd gebruik van interne links en bij voorkeur een externe link (per pagina). Link overigens alleen naar externe pagina’s die met jouw onderwerp te maken hebben.

Plaats je een partnerlink? Wanneer je hiervoor betaald krijgt moet je de link markeren als ‘betaald’. Vaak betreft het dan een no-follow tag, maar binnen WordPress heb je ook de keuze om er nog een gesponsorde link van te maken.

Afbeeldingen optimaliseren

Hoger in Google met WordPress betekent niet alleen je teksten optimaliseren maar zeker ook afbeeldingen. Zorg ervoor dat afbeeldingen niet te groot zijn, dit is van negatieve invloed op de laadtijd van de pagina. Geef afbeeldingen een naam. Dus niet IMG6774.PNG maar ‘naamafbeelding.png’. Verzin in ieder geval een goede titel voor de afbeelding.

Voeg ook nog een alt beschrijving toe. Hiermee omschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Zoekmachines indexeren dit en begrijpen waar de afbeelding over gaat. Wanneer de afbeelding niet kan worden geladen dan zien bezoekers de alternatieve tekst, iets dat natuurlijk wel zo gebruiksvriendelijk is.

Schakel een professionele SEO tekstschrijver in

Veel webmasters of ondernemers starten zelf met het schrijven van SEO teksten. Na enkele weken tot maanden vragen ze zich af waarom de concurrent hoger blijft staan. Het antwoord is simpel: de concurrent deelt betere content (teksten). De kans is groot dat die concurrenten een professionele SEO tekstschrijver in de arm hebben genomen.

Wil je de concurrentie verslaan dan ontkom je er bijna niet aan om een professional in te schakelen. Omdat dit de nodige kosten met zich meebrengt houden we hier de tarieven heel acceptabel. Uit onderzoek blijkt dat de tarieven van Bianca 2-4 keer voordeliger zijn dan vergelijkbare* SEO tekstschrijvers.

*Tekstschrijvers die op de eerste pagina van Google staan

Benieuwd wat het laten schrijven van SEO teksten kost en waarom dit een goede investering is? Gebruik de contactknop, ik zie je mail vanzelf verschijnen.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.