Hoger in DuckDuckGo

Privacy op het internet speelt een steeds grotere rol. Sommige zoekmachines spelen hier handig op in. Bijvoorbeeld DuckDuckGo, een zoekmachine die de privacy van gebruikers waarborgt.

DuckDuckGo bestaat al sinds 2008. Het verzamelt of bewaart persoonlijke informatie nooit, en het stuurt dus ook geen persoonlijke advertenties. In 2022 heeft deze zoekmachine een marktaandeel van 0,64%.

Voor velen is dit verwaarloosbaar, maar als groeiende of grote website zou je er zeker aandacht aan moeten besteden. Al helemaal wanneer je bedenkt dat sommige zoekmachines in de toekomst een groter marktaandeel krijgen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo werkt DuckDuckGo

Wil je hoger in DuckDuckGo scoren? Dan is het belangrijk dat je weet hoe deze zoekmachine werkt. Het haalt data op via api’s van andere zoekmachines. De zoekresultaten zijn samengesteld aan de hand van Yahoo!, Wikipedia en Wolfram Alpha. Daarnaast heeft het een eigen spider die in beperkte mate websites crawlt. Het vreemde is dat de spider niet wordt gebruikt om zoekresultaten te verfijnen.

Het is een verkeerde gedachte dat de zoekresultaten afkomstig zijn uit Google of Bing. Dat controleer je eenvoudig door een zoekterm in de volgende zoekmachines in te voeren:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!
  • DuckDuckGo

Je zult merken dat de zoekresultaten in elke zoekmachine er anders uitzien. Dan weet je ook dat het algoritme voor deze zoekmachines telkens anders werkt.

Hoe je hoger in DuckDuckGo komt

Waarom zou je hoger in zoekmachine DuckDuckGo willen staan? Het marktaandeel bedraagt slechts 0,64%, dus dit lijkt niet de moeite waard. Maar laten we er even een rekensommetje op loslaten.

Een website trekt dagelijks 10.000 organische bezoekers uit Google. Na onderzoek blijkt dat deze website in DuckDuckGo helemaal niet zo hoog scoort. Na het doorvoeren van wat verbeteringen staat de website plots met bepaalde zoektermen op nummer één in DuckDuckGo.

Hierdoor komt er gemiddeld 0,45% meer bezoekers naar de website. Dit percentage is afkomstig uit het marktaandeel van DuckDuckGo, maar ook wat een eerste positie ongeveer oplevert.

0,45% van 10.000 = 45. Oftewel: de website krijgt dankzij DuckDuckGo optimalisatie 45 bezoekers per dag extra. Dat zijn er 1350 per maand en 16.425 per jaar. Dat kan toch wel een klein verschil in je omzet maken.

De website optimaliseren voor deze privacyzoekmachine? Laten we aan de slag gaan.

SEO omtrent DuckDuckGo

Je website optimaliseren doe je volgens de SEO richtlijnen. In de basis kun je de Google SEO-richtlijnen aanhouden, want die werken ook voor veel andere zoekmachines. Maar let op want zoekmachine Bing stelt iets andere eisen aan websites dan Google. Zoiets geldt voor DuckDuckGo ook.

Dus: SEO is niet overal hetzelfde. Je moet weten met welke zoekmachine je te maken hebt, en dit is in dit geval de privacyzoekmachine.

Websites met een goede gebruikservaring

Net als bij Google speelt ook bij DuckDuckGo de gebruikservaring op je website een grote rol. Ten eerste moet een website mobielvriendelijk zijn. Dit betekent dat hij vanaf smartphone er net zo goed uitziet dan wanneer je vanaf desktop op de website terechtkomt.

Verder moet je aandacht besteden aan de navigatie en het menu. Het moet bezoekers duidelijk zijn waar ze zich bevinden en waar ze naartoe moeten.

Kijk ook eens naar de snelheid van je website. Vooral bepaalde thema’s of plug-ins van een CMS kunnen voor problemen zorgen, net als te grote afbeeldingen en video’s. Of niet goed werkende scripts.

Het is niet zo erg om af en toe een pop-up te tonen, maar ga hier voorzichtig mee om. Zorg dat de pop-up niet het hele scherm vult. Wanneer dit wel gebeurt moet de pop-up niet te opdringerig overkomen. Daarnaast is het belangrijk dat je hem niet dagelijks toont. Doe dit alleen rondom een campagne.

Blog en schrijf zoveel mogelijk

Je moet waardevolle inhoud aan het internet toevoegen. Dit doe je uiteraard via je eigen website of webshop. Je hebt vast gemerkt dat grote en populaire websites veel content delen. Het gaat om kwantiteit, maar natuurlijk ook om kwaliteit.

Kies bij je blogs of artikelen voor duidelijke en pakkende titels. Ga dieper op een onderwerp in dan je concurrenten doen. Zorg dat je concurrenten overtreft, dan kun je alleen maar winnen.

Het kan vrij lastig zijn om goede SEO-blogs te schrijven. Ik help je hier graag bij, neem contact op en ik stuur je de tarievenkaart toe. Je zult verrast zijn door de lage tarieven.

Waarom je niet volledig afhankelijk moet zijn van Google

Het is opvallend hoeveel marketeers en webmasters zich alleen op Google richten. Maar je maakt jezelf hiermee volledig afhankelijk van Google. Wat gebeurt er wanneer je posities in Google verliest, of wanneer deze zoekmachine plots een wereldwijde storing heeft? Dan is je website niet meer vindbaar. Door hoge posities in andere zoekmachines te realiseren blijft je website altijd vindbaar en bereikbaar.

Leg de focus daarom niet alleen op Google maar ook op Bing, Yahoo! en DuckDuckGo. Dan ben je altijd goed bezig. Hulp met SEO nodig? We helpen je op verschillende manieren.

Denk goed over de zoektermen na

Het is interessant om te zien op welke zoektermen je website scoort, en ook die van concurrenten. Maar is dit voor het publiek ook interessant? Kies je zoektermen zorgvuldig uit. Ze moeten bij je website, je aanbod maar ook bij het publiek aansluiten.

Daarnaast is het belangrijk om voorzichtig met zoekwoorden om te gaan. Je moet er zeker niet te veel in een tekst stoppen, maar ook niet te weinig. Gebruik een tool om een zoekwoordenonderzoek op te zetten. Gebruik de zoektermen met mate in je titel, tussenkoppen en tekst.

Houd rekening met lokale zoekopdrachten

Omdat DuckDuckGo de privacy van gebruikers waarborgt, zijn lokale zoekopdrachten minder nauwkeurig. Stel dat je een zoekopdracht invoert met ‘restaurant bij mij in de buurt’. DuckDuckGo kan je exacte locatie niet zien, waardoor het meer in je regio kijkt. Terwijl Google op de meter nauwkeurig weet waar jij zit. Hierdoor kan het ook beter lokale zoekresultaten tonen.

Wil je dat bezoekers bij jou in de buurt je kunnen vinden? Gebruik dan zoektermen die over je locatie gaan. Dit helpt gebruikers om je bedrijf te vinden.

Backlinks spelen een rol bij DuckDuckGo

Vroeger keken zoekmachines alleen naar het aantal backlinks dat een website ontving. Hoe meer backlinks, hoe belangrijker de website zou zijn. Gelukkig zijn veel zoekmachines er achter dat dit helemaal niet zo werkt. Backlinks moeten kwalitatief zijn en ook in relatie hangen met de website.

DuckDuckGo kijkt naar hoogwaardige backlinks. Dit is een van de rankingfactoren. Het is dus belangrijk om links van hoge kwaliteit te krijgen. Dit doe je door waardevolle blogs te schrijven waardoor het publiek dit gaat delen. Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Je kunt het proces versnellen door backlinks te vragen bij relevante websites. Zorg dat je hier niet voor betaalt, want daar houden zoekmachines niet van. DuckDuckGo is misschien nog niet zo slim als Google maar dit zal in de toekomst zeker veranderen.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?