Hoeveel zoekwoorden per pagina?

Iedereen die teksten voor het internet schrijft zou zich bezig moeten houden met zoekwoorden. Je mag het ook zoektermen of trefwoorden noemen. Een zoekwoord maakt onderdeel uit van een zoekopdracht. Het is het woord dat de gebruiker in de zoekmachine invoert, met als doel om informatie te vinden.

Door zoekwoorden goed in teksten te verwerken vergroot je de kans op een hoge positie in Google. Je moet niet alleen kijken welke woorden je gebruikt, maar ook hoe ze vaak je ze op de webpagina plaatst. Het mogen er nooit teveel maar zeker ook niet te weinig zijn.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO en overoptimalisatie

Een van de grootste fouten die webmasters en tekstschrijvers kunnen maken is overoptimalisatie. Dit gebeurt wanneer er teveel zoektermen in een webpagina worden gestopt. Het gevaar van overoptimalisatie is dat Google je tekst als onnatuurlijk beschouwt. Hierdoor zal het lager in de organische zoekresultaten ranken.

Overoptimalisatie moet je daarom ten alle tijden zien te voorkomen. Het mag duidelijk zijn dat je niet 10 keer achter elkaar de zoekterm ‘huisvrouw’ plaatst (indien je op deze zoekterm gevonden wil worden). En het is ook niet de bedoeling om deze zoekterm in elke zin terug te laten komen.

Te weinig zoektermen en het effect hiervan

Sommigen zijn bang geworden voor overoptimalisatie en de gevolgen hiervan. Hierdoor gebruiken ze geen of heel weinig zoekwoorden in teksten. Maar ook dit is nadelig voor de ranking. Want wanneer je te weinig zoektermen gebruikt dan kunnen zoekmachines hier geen informatie uithalen.

Gaat de tekst nu over huisvrouwen, televisieprogramma’s of honden? Wanneer deze drie woorden in balans in de tekst staan, dan kan Google hier niks mee. En je bezoeker misschien ook niet, al helemaal wanneer de titel net zo onduidelijk is.

Hoeveel zoekwoorden per pagina gebruik je?

7 zoektermen. Zoveel gebruik je per pagina. Nee dat is onzin, er is geen vast aantal voor het aantal zoekwoorden per pagina. Er wordt eerder gekeken naar de zoekwoordendichtheid. Binnen de wereld van SEO wordt dit ook wel keyword density genoemd.

De zoekwoordendichtheid lag lange tijd boven de 5%. Dat was in de periode dat er nog geen drempels en smartphones waren. Of nou ja, die twee waren er wel maar ik bedoel te zeggen dat dit echt lang geleden is. Zoekmachines werkten nog lang niet zo geavanceerd als nu.

Sommige zoekmachines baseerden hun zoekresultaten op linkjes tussen websites. In die periode is linkbuilding ontstaan. Andere zoekmachines keken naar het aantal zoektermen dat op een webpagina stond. Hoe vaker de zoekterm in een tekst voorkwam, hoe belangrijker deze leek te zijn. Dus was overoptimalisatie in die tijd zinvol.

Maar dat is al lang niet meer. Tegenwoordig wordt gezegd dat je een zoektermendichtheid van 2% tot 3% aan moet houden. Helaas klopt dit niet, want dit is vanaf 2022 aan de hoge kant. Beter zou je voor een dichtheid van minder dan 2% kunnen kiezen.

Het aantal zoekwoorden in combinatie met de lengte van de tekst

Stel dat je voor een zoektermendichtheid van 1,5% kiest. Dat zou ideaal zijn: niet te veel en zeker niet te weinig. Maar hoe weet je of je op die 1,5% zit? Dat doe je door het aantal woorden in de tekst te tellen. Vervolgens kijk je hoe vaak je de zoekterm gebruikt hebt, en deelt dit door het aantal woorden. Neem hier factor 100 van en je hebt de zoektermendichtheid.

Stel dat je tekst uit 500 woorden bestaat. Je hebt 7 keer de zoekterm ‘huisvrouw’ gebruikt. 7 delen door 500 is 0,0014. Maal 100 = 1,4.

Wanneer je zevenmaal de zoekterm huisvrouw in een tekst van 1000 woorden stopt dan zit je op een keyword density van 0,75%. Dat kan veel te weinig zijn.

Let op met langere zoektermen

Je hebt zoektermen die uit een enkel woord bestaan, dit noem je een zoekwoord. Maar je hebt ook 2-woordzinnen en 3-woordzinnen. Dit zijn de langere zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Bijvoorbeeld ‘moderne huisvrouw’ (2 woorden) of ‘ervaren SEO tekstschrijver’ (3 woorden).

Dan heb je zelfs nog langere zoektermen. Die komen steeds vaker voor, mede omdat we specifieker zoeken en gebruik maken van spraakgestuurde zoekopdrachten. Een goed voorbeeld hiervan is ‘hoe fotograaf vermelden op Instagram’.

Je moet met betrekking tot zoekwoordendichtheid voorzichtig zijn met de langere zoektermen. Het percentage aan dichtheid gaat bij lange zoektermen automatisch omhoog.

Stel dat je viermaal het woord ‘pagina’ gebruikt in een tekst van 500 woorden. Dan zit je op ongeveer 0,8% aan keyword density. Maar wanneer je de zoekterm ‘pagina voor inhoudsopgave’ gebruikt, dan ligt de dichtheid plots op ruim 1,85%.

Hoe kan het dat dit hoger is? Dit komt omdat er in dit geval gekeken wordt naar 3-woordzinnen. Dit zorgt ervoor dat de zoektermendichtheid omhoogschiet. Wanneer je gebruik maakt van lange zoekwoorden (zoektermen) dan zou je ze minder vaak op je webpagina of in je tekst moeten plaatsen.

Leg de focus niet teveel op het aantal zoekwoorden

De tijd dat zoekmachines blij worden van veel zoekwoorden op een pagina ligt ver achter ons. De focus moet hier dus niet meer op liggen. Wanneer je dit wel doet dan loop je risico om alleen maar artikelen voor zoekmachines te schrijven. Dat moet niet, want je artikelen of blogs moeten geschreven zijn voor bezoekers.

Het is veel belangrijker om behulpzaam voor het publiek te zijn, dan dat je hoog in Google staat. Natuurlijk wil iedereen bovenaan in Google staan want het levert veel bezoekers op. Maar dit moet niet het hoofddoel zijn. Probeer in eerste instantie behulpzaam over te komen. Hierdoor ga je vanzelf hoger ranken.

Hulp van een SEO-tekstschrijver

Natuurlijk is het niet zo dat elk blog of artikel hoog in Google scoort. Het gaat niet alleen om behulpzaam zijn of zoekwoorden op een pagina verwerken, maar ook om de schrijfstijl, het lettertype, de hoeveelheid informatie die je geeft en interne en externe links.

Er zijn meerdere factoren die bepalen of en waar je webpagina in Google komt te staan. Wanneer je een hoge positie te pakken hebt wil dit niet zeggen dat dit voor altijd is. Het kan dat je het podium uiteindelijk aan een concurrent moet afstaan. Daarom is het belangrijk om je continu met SEO bezig te houden.

Als ervaren SEO tekstschrijver help ik ondernemers en webmasters bij het creëren van waardevolle content. Denk je dat je mijn expertise kunt gebruiken? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?