Hoeveel mensen lezen blogs? De statistieken

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Wereldwijd zijn er meer dan 4,5 miljard internetgebruikers. In Nederland zijn dit er 16,5 miljoen. Geweldig, want dit betekent dat er ook een groot publiek voor je blogs is. Toch is niet iedereen dol op blogartikelen.

Hoeveel mensen lezen blogs daadwerkelijk en welk percentage onderneemt naar aanleiding van een blog actie? Ik dook in de meest recente blogstatistieken.

Lezen mensen nog blogs? Of is dit verleden tijd?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ja, mensen lezen nog steeds blogposts. Dat was vroeger zo, dat is nu het geval en zal ook in de toekomst zo blijven. Natuurlijk komen er steeds meer podcasts bij, en die zullen concurreren met blogs. Maar geschreven artikelen zullen altijd blijven bestaan. Net als het internet, dat niet zonder geschreven content kan leven.

Percentage dat regelmatig blogposts leest

De vraag is hoeveel procent van de internetgebruikers op regelmatige basis een blogposts leest. Volgens een onderzoek, uitgevoerd door Ryan Robinson, leest 77% van de internetgebruikers regelmatig een blogpost.

Een geweldig hoog cijfer, want dit betekent dat blogs helemaal niet dood zijn. Ze zijn springlevend en werken nog steeds.

De statistieken in Nederland en België

Ondanks dat het hier om een Amerikaans onderzoek gaat gelden deze statistieken ook voor Nederlanders en Belgen. Laten we zeggen dat tussen de 75% en 80% van de Nederlanders dol is op blogposts.

Zo vaak delen we blogs

Wereldwijd staan er ongeveer 600 miljoen blogs online. Er valt dus genoeg te lezen en ook te delen. Hoeveel blogs er gedeeld worden is niet helemaal duidelijk, want hierbij kun je onderscheid maken in twee groepen:

  • Bedrijven die hun eigen blogs delen
  • Gebruikers die blogs delen

Het eerste is mooi om je blogsite onder de aandacht te brengen, maar zegt weinig over de interactie met gebruikers. Wanneer gebruikers je blogs delen, dit zal vaak op social media zijn, weet je zeker dat ze je hebben gevonden en interesse in je site tonen. Bovendien worden blogs, gedeeld door gebruikers, vaker gelezen en opnieuw gedeeld.

Blogberichten die om de 100 tot 150 woorden een afbeelding tonen worden twee keer zo vaak gedeeld dan blogs zonder of weinig afbeeldingen. Helaas werkt een kanon aan afbeeldingen niet voor elke website: op sommige sites komt een teveel aan afbeeldingen zeer storend over.

De gemiddelde lengte van een blogbericht

Doen korte of lange blogs het beter? Volgens Google zouden korte artikelen net zo goed in de zoekresultaten moeten scoren. Maar de praktijk wijst heel anders uit: korte artikelen staan vaak lager in ranking. Misschien heeft dit met de kwaliteit te maken, in slechts 200 woorden kun je niet alle gewenste informatie geven.

Het gemiddelde blogbericht heeft een lengte van 1416 woorden, zowel binnen als buiten Europa. Op zich is een artikel van meer dan 1000 woorden veel, en de kans is groot dat de bezoeker dit niet in zijn geheel leest.

Waarom bloggers dan toch voor langere artikelen kiezen? Velen denken nog steeds dat monsterartikelen beter in zoekresultaten scoren. Dit is niet zo, toch blijft deze gedachte bij bloggers hangen. Dit kan verklaren waarom er veel langere blogposts bestaan.

Een andere reden voor langere blogartikelen is de kwaliteit. Die is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Een kwalitatief artikel bevat alle informatie en uitleg waar de bezoeker behoefte aan heeft. Zoiets toon je niet in 200 woorden, er zijn toch zeker 800 woorden of meer voor nodig.

Het merendeel van de contentmarketeers hanteert een goede strategie

Voor contentmarketing is het belangrijk om te weten hoeveel mensen blogs lezen. Aan de hand van deze data kan bepaald worden of het nog wel interessant is om te bloggen. Gelukkig is dit nog steeds het geval.

Meer dan 60% van de content marketeers hanteert een uitstekende contentstrategie. Ze bloggen op regelmatige basis en weten ook de juiste kanalen voor verspreiding te vinden.

De invloed op online verkopen

Waarom blogt het ene bedrijf wel en het ander niet? Bloggen heeft invloed op de positie in de organische zoekresultaten. Een goede ranking zorgt voor meer bezoekers op de website. Maar dat is niet alles, want een blog beïnvloedt het gedrag van de lezer. Blogs kunnen tot 6% meer verkopen realiseren.

Bedrijven die met regelmaat bloggen zien dat hun verkoopcijfers met 10% tot wel 15% stijgen. Zakelijke bloggen (een bedrijfsblog) blijft een interessante marketingtool.

Voor business-to-business bedrijven is blogcontent nog belangrijker. 71% van de B2B-kopers laat zich beïnvloeden door de inhoud van blogs.

Vaker bloggen is altijd beter

De meeste bedrijven plaatsen eenmaal per week een blog (ongeveer vier keer per maand). Maar wat gebeurt er wanneer je geen 4 maar 16 blogs per maand publiceert? Dan blijkt dit ineens vier keer meer leads op te leveren. Een lead is nog geen klant, maar statistisch gezien kan frequenter bloggen de omzet 2 tot 3 keer hoger uit laten vallen.

Stel je voor dat de kleine ondernemer eerst een omzet van € 2000 per maand had, en hij laat dit groeien naar € 6000 per maand. En dat alleen maar door vaker blogs te publiceren. Dat is toch geweldig?

Contentmarketing is ruim 60% goedkoper dan traditionele marketing

Er is nog een reden om te bloggen, en dat is niet alleen omdat mensen nog steeds blogs lezen. Contentmarketing is ruim 60% goedkoper dan wanneer je traditionele marketing inzet. Buiten het feit dat het ook nog eens effectiever is.

Welk budget heb je voor contentmarketing nodig? Er wordt wel eens beweerd dat 10% van de omzet beschikbaar moet zijn voor (online) adverteren. Maar omdat content marketing goedkoper en effectiever is, is het aan te raden om 10 tot 20% van de omzet hiervoor te reserveren.

Het voordeel van contentmarketing en dus ook van bloggen is dat het lang doorwerkt. Hierdoor verdient de investering (een blogger inhuren) zich op termijn weer terug. Denk daar maar eens over na.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven