Hoeveel kost SEO in 2023 & 2024?

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Niemand heeft gezegd dat SEO goedkoop is. Bedrijven geven gemiddeld tussen de € 500 en € 2000 per maand aan SEO uit. Dat waren de kosten voor 2022. Wordt SEO in 2023 duurder? Waarschijnlijk wel. Dit heeft alles met de groeiende vraag naar goede SEO specialisten te maken, maar ook met een grotere concurrentie op het internet.

Waarom SEO zo duur is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik zal er niet om liegen: SEO is soms ontzettend duur. Bedragen van € 10.000 per maand zijn helemaal niet vreemd. Voor kleine ondernemers/bedrijven onbetaalbaar, maar grote bedrijven profiteren hier juist van. Een groot budget betekent een snelle stijging en een hoge ranking in Google.

Waarom is SEO zo duur? Dit heeft alles met vraag en aanbod te maken. Er is zoveel vraag naar goede SEO dat dit de prijs omhoogjaagt. Denk maar niet dat de tarieven de komende jaren stabiel blijven, want we zijn er nog lang niet. Zoekmachine Google scherpt zijn richtlijnen steeds meer aan. Dit vraagt ook om andere SEO technieken. Zet hier een groeiende concurrentie tegenover en de optelsom is snel gemaakt: SEO wordt alleen maar duurder.

Tarieven SEO door de jaren heen

In 2015 was SEO redelijk goedkoop. SEO specialisten zagen in dat jaar hun tarieven met ruim 11% dalen. Je betaalde toen per project tussen de € 500 en € 5000. Voor de duidelijkheid: een project kan eenmalig zijn maar veel bedrijven laten het project maandelijks terugkeren. Onderstaande bedragen gaan dan ook vaak over maandtarieven.

2016: de SEO tarieven daalden met 2%. Prijs per project: tussen de € 490 en € 4900.

2017: weer een daling, dit keer van 10%. SEO kost in 2017 tussen de € 440 en € 4500.

2018: de tarieven voor SEO diensten stegen met 8%. In dit jaar betaalde je per project tussen de € 475 en € 4750.

2019: in dit jaar weer een stijging met 5%. SEO diensten moesten in 2019 per project tussen de € 500 aan € 5000 kosten. Hiermee betaalde je in 2019 hetzelfde als in 2015.

2020: ondanks de groeiende vraag naar SEO diensten namen de tarieven met 12% af. Reden hiervoor: meer aanbod dan vraag. Een SEO project kostte in 2020 tussen de € 440 en € 4400.

2021: de economie trekt langzaam aan en ook de vraag naar goede SEO-diensten groeit. Voor een compleet SEO project betaal je weer iets meer.

2022 t/m 2024: door de coronacrisis richten veel bedrijven zich op online ondernemen. Dit vraagt om meer zoekmachine optimalisatie. De vraag naar specialisten neemt toe, net als de kosten (ongeveer 4% hogere kosten).

Let op want bovenstaande tarieven zijn gemiddelden. Zoals ik eerder al liet zien betalen grote bedrijven tot wel € 10.000 per maand. Terwijl andere bedrijven er helemaal geen geld insteken.

Hoeveel kost SEO in 2023?

Dat de tarieven in 2020 waren gedaald had te maken met de aanhoudende crisis. In dat jaar kreeg heel de wereld met het coronavirus te maken. De maatregelen die hieruit volgden heeft voor een economische crisis gezorgd. Hierdoor is er voor veel bedrijven minder budget beschikbaar voor SEO.

In 2023 groeit de vraag naar SEO ontzettend. Veel fysieke winkels hebben er een webshop bij gekregen. Maar er zijn ook steeds meer online ondernemers.

Tarieven SEO 2023: tussen de € 550 en € 5500 (vaak per maand)

Het gemiddelde uurtarief van de SEO specialist bedraagt in 2023 rond de € 52. Voor een bedrag van € 1000 zet je dus ruim 18 uur aan SEO diensten in. Dit is minder dan in 2015 want toen kreeg je voor een bedrag van € 1000 bijna 21 uur aan SEO diensten geleverd.

Tarieven SEO in 2024 (voorspelling)

De overheid moet zien te voorkomen dat de economische crisis omslaat in een financiële crisis. Op dit moment is het nog even koffiedik kijken maar de verwachting is wel dat er economisch herstel zou plaatsvinden. De verwachting is dat SEO specialisten in 2024 hun uurtarief met ongeveer 3% zien stijgen. Dit zou het volgende voor de SEO tarieven in 2024 betekenen:

SEO tarieven 2024: tussen de € 572 en € 5720

Hoeveel moet ik aan SEO besteden?

Bij welk budget is SEO ook effectief? Over het algemeen geldt: hoe meer je uitgeeft, hoe meer je hier ook van terug kunt verwachten. In theorie dan, want in praktijk pakt het vaak anders uit. Er zijn genoeg malafide online marketing bureautjes waar je je helemaal blauw betaalt en de investering niks waard blijkt te zijn. Dit soort bureaus maakt gebruik van grey hat of black hat SEO technieken. Het kan je website zelfs flinke schade toebrengen.

Prijs zeg dus niet direct iets over de kwaliteit. Kijk liever naar de betrouwbaarheid van een aanbieder. Belangrijk is dat deze aanbieder een goede naam heeft. De website moet zeker goed in zoekmachines scoren, dan weet je tenminste zeker dat de aanbieder ook verstand van SEO heeft.

Reviews over de aanbieder zijn leuk maar moeten ook betrouwbaar zijn. Wanneer een bedrijf een maximale score haalt, bijvoorbeeld van 5 sterren of 100%, dan kun je hier je vraagtekens bij zetten. Wees dus een beetje kritisch in het vinden van een goede aanbieder.

De effectiviteit van zoekmachine optimalisatie

Dat SEO nu wat duurder is dan voorgaand jaar, dat is niet zo’n goed nieuws. Misschien is dit toch het moment om eens even goed stil te staan bij zoekmachine optimalisatie. Al helemaal met het idee dat SEO het jaar daarop waarschijnlijk nóg duurder is.

Zoekmachine optimalisatie kán heel effectief zijn, maar alleen met een goede aanpak. Content is het belangrijkste onderdeel van SEO. Met name SEO teksten scoren zeer goed in organische zoekresultaten. Hierbij is het belangrijk dat de inhoud van een tekst antwoord geeft op een zoekvraag. Dit hoeft geen letterlijke vraag te zijn zoals “hoe groot is een muis”. Mensen zoeken namelijk ook via zoektermen als “afmeting van een muis”.

Neem die zoekvraag dus niet te letterlijk. Google probeert altijd een match te vinden tussen een zoekopdracht en een zoekresultaat. De webpagina die het best een match vormt die staat bovenaan in de organische zoekresultaten. Middels goed geschreven content lukt het dus zeker om op verschillende zoektermen bovenaan te staan.

Daling website na een Google algoritme update

Zoekmachine Google voert zeker twee keer per jaar en soms wel vaker een grote algoritme update uit (kernupdate). Vlak na deze update zie je altijd flinke verschuivingen in rankings. De kans is groot dat ook jouw website geraakt wordt. Je ziet het aantal websitebezoekers dan toenemen of juist flink afnemen. Vaak wordt bij een flinke daling in paniek naar SEO diensten gezocht. Terwijl dit helemaal geen garantie geeft op een herstel.

Wat je dan wel moet doen? Gewoon aan de website blijven werken zoals je altijd al deed. Natuurlijk volgens de SEO richtlijnen. Bij een volgende kernupdate zie je vaak weer (enig) herstel.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven