Hoeveel bezoekers op een website is goed?

“Ik ben SEO tekstschrijver en ik heb 1000 bezoekers per maand”. Haha wat een goede grap! Oh het is geen grap, je bent serieus? Je kunt je wel voorstellen dat 1000 organische bezoekers voor dit soort websites slecht is. Maar voor een website over een smurfenpoppetjesverzameling (onthoud dit woord voor galgje) zou dit aantal bezoekers juist heel goed zijn. Dus: hoeveel bezoekers moet je binnen jouw branche of niche minimaal hebben?

Aantal websitebezoekers achterhalen

Allereerst moet je er achter zien te komen hoeveel websitebezoekers je maandelijks krijgt. Dit kan het beste met Google Analytics. Deze tool geeft je persoonlijk inzicht in het aantal bezoekers en waar ze vandaan komen. Je kunt ook gebruik maken van een meer algemene tool zoals Semrush of Ahrefs, maar de cijfers die hieruit volgen zijn niet 100% betrouwbaar.

Overigens zijn dit soort tools wel zeer geschikt om een inschatting te maken van het aantal bezoekers van concurrerende websites.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het aantal benodigde bezoekers

Hoeveel bezoekers op een website goed of slecht is, heeft voornamelijk met de verwachte omzet te maken. Stel dat een website dagelijks € 500 aan omzet wil behalen. Met een gemiddelde verkoopprijs van € 25 zouden er dus 20 producten moeten worden verkocht.

Nu komt de conversieratio om de hoek kijken. Dit is het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een aankoop doet (of een offerte aanvraagt). De gemiddelde conversie ligt ergens tussen de 2% en 4%, afhankelijk van de branche, niche en hoe de website is ingericht.

Wanneer je rekening houdt met een conversie van 3% en een benodigde verkoop van 20 producten per dag, dan zouden er dagelijks 668 bezoekers nodig zijn. (3% van 668 is namelijk 20). Dus: kost een product gemiddeld € 20 en wil je € 500 aan omzet behalen, dan zijn 668 bezoekers per dag goed. Alles wat hieronder ligt is slecht voor je beoogde omzet.

Aan de hand van bovenstaand voorbeeld kunnen de meeste webshops zelf bepalen hoeveel bezoekers goed of slecht zijn.

De website van een dienstaanbieder

Iemand die diensten aanbiedt heeft veel meer bezoekers nodig. Want als 3% van de bezoekers een offerteaanvraag doet, dan blijft een kleiner gedeelte over die uiteindelijk een dienst afneemt. De uiteindelijke conversie bij dienstaanbieders ligt tussen de 0,5% en 2%.

Wanneer een dienstaanbieder dagelijks € 300 aan omzet wil behalen en de gemiddelde dienst levert € 300 op, dan is één goedgekeurde offerte per dag al voldoende. Met een conversie van 1% betekent dit dat er nog steeds 300 bezoekers per dag nodig zijn. Dat lijkt makkelijker maar veel dienstaanbieders scoren slechter in Google dan webshops en informatieve sites.

Het kaf van het koren scheiden

Sommigen hebben 10.000 bezoekers per maand met een conversie van minder dan 0,5%. Hoe kan dit? Waarschijnlijk staan er veel niet-relevante artikelen op de website. Zo zag ik eens bij een (andere) tekstschrijver een hoop artikelen over zijn vakantie voorbijkomen. Daar trek je misschien wat mensen mee die op zoek zijn naar een vakantie, maar die gaan nooit en te nimmer een tekst laten schrijven.

En wat dacht je van de webshop in babyartikelen die een blog over tuinmeubilair op de website had staan? Het kan natuurlijk dat een kersverse moeder tevens een tuinliefhebber is, maar daar moet je niet vanuit gaan. Dit soort niet-relevante artikelen trekken je conversie omlaag.

Het advies is simpel: plaats alleen relevante artikelen en blogs op de website. Dan weet je zeker dat de conversie hoger komt te liggen en hoef je ook niet zoveel moeite te doen om meer bezoekers te trekken.

Voorbeelden met betrekking tot aantal bezoekers

Je website is niet te vergelijken met bol.com, Nos.nl, Wikipedia of Instagram. Maar je doet in ieder geval wel je best om zoveel mogelijk bezoekers naar je site te krijgen.

Mocht je een vergelijking willen maken, dan vind je hieronder wat voorbeelden met betrekking tot het aantal bezoekers van populaire websites.

  • Wikipedia.org – 167,3 miljoen bezoekers per maand
  • Bol.com – 48 miljoen bezoekers per maand
  • NOS.nl – 12 miljoen bezoekers per maand
  • Nu.nl – 10 miljoen bezoekers per maand
  • Amazon.com – 7,3 miljoen bezoekers per maand
  • Mediamarkt – 4 miljoen bezoekers per maand
  • Kieskeurig.nl – 1 miljoen bezoekers per maand

Zo komen er meer bezoekers op de website

Er zijn twee dingen doorslaggevend bij het trekken van meer bezoekers: naamsbekendheid en een hoge positie in Google. Adverteren kan hierbij helpen. Door te adverteren werk je aan naamsbekendheid (vooral via radio en televisie), maar wanneer je in zoekmachines adverteert verschijn je boven de organische zoekresultaten.

Gratis bovenaan in Google staan is nog de beste methode. Richt je op SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Helaas is het voor velen lastig om goed in Google te scoren. Tegen een kleine investering ontvang je hier hulp bij. SEO-teksten laten schrijven? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.