De copywriter informeert en overtuigt het publiek. Middels copywriting is het mogelijk om de lezer te beïnvloeden, met als doel om iets te verkopen. Hierbij is er onderscheid tussen een tekstschrijver en copywriter.
Eigenlijk is een copywriter iemand die advertentieteksten of verkoopteksten schrijft. En een tekstschrijver iemand die informerende teksten of blogs creëert. In Nederland doen we hier niet zo moeilijk over: een copywriter is een tekstschrijver, en andersom.
Misschien overweeg je een carrière als copywriter. In dit artikel lees je wat de taken zijn en over welke vaardigheden je moet beschikken.
3 verschillende copywriters

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Feitelijk zijn er 3 verschillende soorten copywriters. Hieronder zie je wat de verschillen tussen deze drie zijn.
Zakelijke copywriters
Dit zijn de tekstschrijvers die advertentieteksten en converterende teksten maken. Dit is bedoeld voor bedrijven, waarbij alles rondom de promotie van een product of dienst draait.
SEO tekstschrijvers
Elke website zou samen moeten werken met een SEO tekstschrijver. Zo iemand weet alles over de werking van zoekmachines. Maar vooral hoe je de beste teksten schrijft, zodat deze ook in de organische zoekresultaten scoren.
Bloggers
Een blogger heeft de focus specifiek op het creëren van blogposts liggen, dit zijn teksten met een persoonlijke insteek. Blogs kunnen hoog in Google scoren, maar alleen wanneer de blogger ook verstand van SEO heeft.
Hoe word je copywriter? Hieronder vind je 11 gouden tips om je carrière uit te stippelen.
1. Bedenk hoe en waar je wil gaan werken
De meeste schrijvers werken vanuit huis, soms huren ze een kantoor. Maar er zijn ook schrijvers die het fijner vinden om bij een tekstbureau of marketingbureau aan de slag te gaan. Of misschien wel bij een groot bedrijf, waar je in een team van schrijvers, marketeers en social media specialisten terechtkomt.
Je hebt keuze uit drie mogelijkheden:
- Freelancen/eigen bedrijf
- Schrijven via een tekstbureau
- In loondienst bij een bedrijf
Je moet echt goed nadenken hoe je het aan wil pakken. Beginnende copywriters vinden het veiliger om via een tekstbureau of een bedrijf te schrijven. Hier vinden ze voldoende aansturing. Later kun je altijd nog je eigen bedrijf starten.
2. Weet wat je wil schrijven
Denk niet dat elke copywriter hetzelfde is, want er zijn grote verschillen. Je kunt bijvoorbeeld advertentieteksten maken, reclamefolders, e-mails of blogs. Niet alles is even makkelijk, en je merkt al snel dat de ene opdracht je beter ligt dan de ander. In het begin neem je misschien nog elke opdracht aan, maar na verloop van tijd word je steeds kritischer.
Het is goed om nu alvast na te denken wat in je straatje past. Als copywriter kun je aan de slag met de volgende opdrachten:
- Advertentieteksten
- Persberichten
- E-mails
- Catalogi
- Reclamefolders
- Radio/televisiereclame
- Social media advertenties of posts
- Blogs
- Servicepagina’s
- Productomschrijvingen
3. Test je copywriter vaardigheden
Als derde is het handig om te bekijken of je over de juiste vaardigheden beschikt. Wanneer één of meerdere vaardigheden ontbreken, dan is het goed om hieraan te werken.
Sommige vaardigheden word je mee geboren zijn, het is heel lastig om die op latere leeftijd te ontwikkelen. Denk aan creativiteit, dat heb je of dat heb je niet. Of werksnelheid, dat is net zoiets als dat de een van nature langzaam loopt en de ander een flink tempo heeft.
De volgende vaardigheden moet je in huis hebben of het is handig om hier aandacht aan te besteden.
Creativiteit
Een copywriter zonder creativiteit is geen copywriter. Je moet op elk willekeurig moment een pakkende titel of tekst kunnen bedenken. Bovendien moet je snel kunnen schakelen, en daar heb je dus heel veel creativiteit voor nodig.
Nieuwsgierigheid
Bijna elke copywriter is nieuwsgierig, wil nieuwe dingen leren en is ook bereid om zich ergens in te verdiepen.
Affiniteit met de Nederlandse taal
Wanneer Nederlands je slechtste vak op school was, dan is het niet verstandig om een copywriter te worden. Je teksten moeten (bijna) foutloos zijn. Natuurlijk kan het gebeuren dat je af en toe een fout maakt en dat is niet erg, maar je moet dit ook in kunnen zien.
Goede schrijfvaardigheid
Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen correct maar ook vlot en met plezier schrijft. Schrijfvaardigheden kun je ontwikkelen, dit doe je door dagelijks veel te oefenen. Het liefst onder het toeziend kritisch oog van een ervaren copywriter.
Communicatievaardigheden
Als copywriter communiceer je met de opdrachtgever, maar natuurlijk ook met het publiek of de doelgroep. Je moet dus beschikken over goede communicatievaardigheden. Heb je die niet dan is het heel lastig om de ander duidelijk te maken wat je bedoelt. Bovendien kom je niet overtuigend genoeg over.
4. Onderzoek voor wie je gaat schrijven
Ben je al zo ver dat je weet wat je wil schrijven? Dan moet je nu er achter komen voor wie je gaat schrijven. Steeds meer bedrijven schakelen een copywriter of tekstschrijver in. Misschien wil je tekstschrijver voor de bouw worden, vind je het leuk om blogs over dieren te schrijven of ligt je focus op reclameteksten voor ICT-bedrijven.
Weet waarom bedrijven een copywriter nodig hebben. Dit helpt je om te begrijpen hoe je originele inhoud maakt en inspeelt op de gevoelens van het publiek.
5. Begin met schrijven en bouw een portfolio op
Als beginnende copywriter is het lastig om opdrachtgevers (klanten) te vinden. Het is aan te raden om eerst aan je portfolio te werken. Begin met schrijven, of dit nu voor jezelf of een familielid is. Die teksten kun je alvast in je portfolio stoppen.
Het kan best dat je in het begin gratis of tegen een voordelig tarief moet schrijven. Bijna elke goede copywriter is op deze manier begonnen. Je kunt niet direct € 200 per tekst vragen, waarbij je nog geen portfolio hebt opgebouwd en ook geen naamsbekendheid.
Richt je dus eerst op het opbouwen van vertrouwen. De grootste fout die je als copywriter kunt maken is denken dat je direct tegen de hoofdprijs opdrachten binnenhaalt.
6. Zet jezelf goed in de markt
Een van de moeilijkste dingen is om klanten aan te trekken en hier een lange samenwerking mee aan te gaan. Dit is wel belangrijk want het is veel makkelijker om bestaande klanten opnieuw te activeren, dan nieuwe klanten te werven.
In stap vijf heb je een portfolio opgebouwd (of je bent hier nog mee bezig). Nu moet je jezelf goed profileren. Dit doe je met behulp van de juiste taal en overtuigingskracht.
Zet een geweldige website op zodat klanten je kunnen vinden. Adverteer in zoekmachines en op social media. Zorg dat je website steeds beter zichtbaar is in de organische zoekresultaten. Het is als copywriter helemaal niet gek om hier een goede SEO-tekstschrijver voor in te schakelen. Je kunt tenslotte niet alles zelf doen.
7. Meld je aan bij vacaturesites of netwerken
Sommige copywriters kijken neerbuigend op tekstschrijver-marktplaatsen neer. Maar het is voor startende copywriters een goede manier om aan werk te komen. Zoek opdrachtgevers op een van de volgende platformen:
- Freelancer.nl
- Jellow.nl
- Freelance.nl
- Hoofdkraan.nl
- Malt.nl
8. Volg een cursus
Het is nooit te laat om een cursus te volgen. Dit kun je direct in het begin doen, maar je kunt er ook even mee wachten. Het voordeel van even wachten is dat je eerst kunt bekijken of er wel een markt voor je diensten is. Wanneer je merkt dat er vraag naar je dienst is, dan kijk je welke cursus het beste bij je aansluit.
Er zijn meer dan voldoende copywriter cursussen. Ze zijn niet allemaal geweldig. Vermijd de cursussen die door eenmanszaken wordt aangeboden. Vaak krijg je dan een cursus die vanuit de visie van één persoon is opgezet, daar heb je vrij weinig aan.
9. Bepaal je definitieve tarief
In het begin zul je een lager tarief hanteren. Dit doe je vooral om klanten aan te trekken. Bovendien is het als beginner niet altijd goed om gelijk de hoofdprijs te vragen. De klant ziet ook wel dat je niet zo goed bent als je ervaren collega’s, en is hierdoor minder snel bereid om veel te betalen.
Wanneer je eenmaal ervaring hebt opgedaan is het tijd om je definitieve tarief te bepalen. Maar hoeveel krijg je als freelance copywriter betaald?
Met een paar jaar ervaring kun je makkelijk tussen de € 80.000 en € 90.000 per jaar verdienen. Ik spreek uit eigen ervaring, dus durf na een tijdje je tarieven te verhogen. Wil je een jaarinkomen van zes cijfers (€ 100.000 of meer), dan behoort dit zeker tot de mogelijkheden. Je moet dan wel bewijzen dat je over de juiste copywritingvaardigheden beschikt. Ook moet je met de hoge druk om kunnen gaan.
10. Leer van de fouten die concurrenten maken
Er zijn tienduizenden copywriters en tekstschrijvers in Nederland. Sommigen zijn vanuit het buitenland actief maar bedienen toch de Nederlandse markt. Je ervaart dus heel veel concurrentie.
Hoe word je copywriter tussen al die anderen? Dat doe je door jezelf te onderscheiden van de rest. Zorg dat je service beter is, dat je net wat andere teksten maakt of dat je goedkoper bent. Je zult je ergens mee moeten onderscheiden. Doe je dat niet dan ben je de grijze muis tussen de duizenden andere tekstschrijvers. En geloof me, meer dan 95% van de copywriters is een grijze muis.
Kijk vooral hoe concurrenten het aanpakken. Filter hun fouten eruit, dan weet je hoe je het niet moet doen. Maar kijk ook welke concurrenten succesvol zijn en leer van de dingen die ze goed doen.
11. Ga met mij in gesprek
Denk je erover om copywriter te worden? Ik begeleid startende én ervaren ondernemers op verschillende gebieden. Ook neem ik stagiaires aan, waarbij je begeleid wordt naar het beroep copywriter.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.