Hoe werkt SEO?

Bijgewerkt: 2 januari 2023

Even SEO toepassen en op positie één in Google staan. Dat klinkt toch geweldig? Bijna te mooi om waar te zijn en weet je, dat is het ook. Zoekmachine optimalisatie is niet iets dat je even snel tussendoor doet. Wanneer je weet hoe SEO werkt, dan weet je ook dat het vooral hard werken is. En flink doorzetten, nu en in de toekomst.

Laten we eens gaan kijken hoe SEO in elkaar steekt en waarom je dit wel of niet toe moet passen.

De geschiedenis van SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


In 1991 stond de eerste website online. Een hele mijlpaal, en al snel volgden er meerdere websites. In die tijd was het lastig om op de juiste website uit te komen. Gelukkig waren er nog niet zoveel dus meestal vond je de juiste informatie wel.

Toen het internet groeide kwam er behoefte aan een zoekmachine. Dat gebeurde in 1993, en in 1994 kwamen hier Alta Vista en Yahoo bij. In deze periode is SEO ontstaan.

Toen Google in 1997 op de markt kwam ging SEO helemaal los. Tegenwoordig is SEO voornamelijk op Google gericht, en de werking van diens algoritme.

Zo werkte zoekmachine optimalisatie vroeger

Soms verlang ik naar de vroegere jaren. Alles was toen eenvoudig, de regels waren niet zo streng en er werd niet zo moeilijk gedaan. Ook op het gebied van SEO hing alles losjes aan elkaar. Toch was zoekmachine optimalisatie in die tijd niet helemaal eerlijk. Het was heel makkelijk om zoekmachines te misleiden.

Webmasters en marketeers gebruikten allerlei trucjes om hoger in de organische zoekresultaten te staan. Deze trucjes waren erg populair:

Backlinks. Het was een trend om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. Het maakte niet uit waar ze vandaan kwamen, zolang het linkprofiel maar indrukwekkend uitzag. Zoekmachines begrepen niet zo goed de relatie tussen twee websites, en keken alleen naar het aantal backlinks. Niet naar de kwaliteit.

Veel zoektermen. Hoe meer zoektermen je op een webpagina plaatste, hoe hoger de kans dat je hier flink mee scoorde. Het was bijvoorbeeld interessant om wel 20 keer de zoekterm ‘groene kikker’ in een korte tekst op te nemen, zodat je zoekmachines duidelijk kon maken dat je hierop wilde scoren. En zoekmachines gaven hier gehoor aan.

Woorden verbergen. Toen Google wat kritischer naar zoekwoordenspam ging kijken was het een trucje om zoekwoorden in een tekst te verbergen. Je maakte ze gewoon wit, net als de achtergrond. Hierdoor waren ze niet meer zichtbaar voor bezoekers maar konden zoekmachines ze toch lezen.

De algoritme-updates van Google

Wat heeft Google beter gemaakt dan andere zoekmachines? Dat waren algoritme updates. Hierdoor nam de kwaliteit van de zoekresultaten toe. Google begon websites met kwalitatieve inhoud steeds beter te belonen. Toch duurde het nog tot het jaar 2015 voordat SEO echt serieus werd genomen.

Hoe werkt SEO tegenwoordig? Het gaat nu om kwalitatieve en waardevolle inhoud. Maar ook het gebruik van ethische optimalisatietechnieken. Alles moet waarde hebben voor de bezoeker.

Zo werkt SEO ook

Kijk je naar de moderne SEO technieken dan is er de afgelopen 20 jaar veel veranderd. SEO bestaat tegenwoordig uit twee pijlers. Tot het jaar 2022 waren dit er drie, maar vanaf 2023 zou je eigenlijk nog maar met de twee hoofdpijlers moeten rekenen.

Content

De belangrijkste pijler is content. Dit is de inhoud van webpagina’s. Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen, video’s, tabellen of audio.  Het zijn voornamelijk de teksten of blogs die door zoekmachines goed scanbaar zijn. Aan de hand van zoektermen kunnen zoekmachines bepalen waar de inhoud over gaat.

Technische optimalisatie

Het is belangrijk dat bezoekers een goede gebruikservaring hebben. Daar gaat technische optimalisatie over. Dit betekent een korte laadtijd van de webpagina, dat hij mobielvriendelijk is, goed te navigeren en andere belangrijke zaken.

Wat te doen met linkbuilding?

Linkbuilding wordt vaak als derde pijler van SEO genoemd. Vroeger werkte linkbuilding heel goed. Totdat marketeers hier misbruik van gingen maken en Google dit ook in de gaten kreeg. Het was zoekmachine Google die steeds kritischer naar backlinks ging kijken.

In 2013 gaf Google aan dat backlinks een minder grote rol zouden spelen. In 2022 werd dit nog eens herhaald. Juist die laatste waarschuwing moeten we serieus nemen. Backlinks kunnen nog steeds meespelen bij het bepalen van de ranking. Maar het is een feit dat dit niet meer zo groots is als voorheen. En dat Google backlinks in de toekomst zal gaan negeren.

Dat is de reden waarom ik linkbuilding niet meer als derde pijler zie, hoewel sommige marketeers zich hier nog steeds mee bezighouden.

Conclusie: zo werkt SEO echt

Zoekmachines moeten continu kiezen welke webpagina’s het beste op een zoekopdracht aansluiten. Hierbij kijken ze naar verschillende aspecten op een webpagina. Ook wordt gekeken naar een website als geheel.

De volgende zaken spelen mee in de rangschikking:

  • Autoriteit van een website
  • Expertise van de schrijver
  • Ervaring van de tekstschrijver
  • Gebruikte zoektermen
  • Hoeveel zoektermen
  • Relevantie
  • Actualiteit
  • Kwaliteit

Ook wordt gekeken naar interne links. Je bent bezoekers behulpzaam wanneer je ze doorverwijst naar een andere pagina op je website, die een goede relatie heeft met de eerste pagina.

Die behulpzaamheid kan ook bestaan uit het doorverwijzen naar een andere website (externe link). Dit valt weer onder backlinks, maar je moet er rekening mee houden dat andere websites in de toekomst minder waarde uit backlinks kunnen halen. Je moet het dus doen om bezoekers te helpen, niet om andere websites van dienst te zijn.

SEO zelf uitvoeren of laten doen

Het kan lastig zijn om kwalitatieve content voor websites te maken. Daarom zijn er een aantal zeer professionele SEO tekstschrijvers. Schakel niet zomaar een tekstschrijver in, want velen hebben moeite om hoog in Google te scoren. Ga altijd voor bewezen resultaten.

Wees voorzichtig met een marketingbureau. Soms hebben ze goede tekstschrijvers in dienst, maar vaker nog worden die extern ingehuurd. Dit zijn soms goedkope studenten die weinig kennis van SEO hebben.

Benieuwd naar de tarieven voor kwalitatieve SEO content? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan of stel je vraag.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven