Hoe weet Google wat ik wil zoeken?

Bijgewerkt: 3 december 2022

Bijzondere hè, in Google een zoekopdracht invoeren en je krijgt het juiste zoekresultaat te zien. Het lijkt bijna tovenarij. Hoe weet Google wat ik wil zoeken? Tja, stiekem verzamelt Google wat gegevens van jou. Het leert van je online gedrag, waardoor het beter weet wat je bedoelt. Maar het maakt ook gebruik van een slim algoritme.

Suggesties wanneer je iets in Google intypt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je een zoekopdracht intypt, dan krijg je plots suggesties te zien. Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder wat er gebeurt wanneer je een zoekopdracht begint met ‘hoe weet’.

De zoekmachine begint met het aanvullen van de zoekopdracht. Hoe kan dit? Dagelijks worden er miljoenen zoekopdrachten ingevoerd. Hierdoor kan Google goed bijhouden wat populaire en minder populaire zoektermen zijn. Aan de hand hiervan maakt de zoekmachine een inschatting van hetgeen je in wilt typen.

De suggesties helpen je om de juiste zoekopdracht uit te voeren. Helaas heeft Google het niet altijd bij het rechte eind hebben, en kan het dat de suggesties helemaal niet zijn wat je bedoelt.

Het verzamelen van data

Google verzamelt veel data over gebruikers. Onder andere de locatie, welke zoekopdrachten iemand uitvoert en op welke zoekopdrachten hij of zij klikt. Omdat Google veel andere diensten heeft verzamelt het veel data via:

  • Zoekmachine
  • Android smartphones
  • Google Maps
  • Google Kalender
  • Gmail
  • Hangouts
  • YouTube

Het is mogelijk om het verzamelen van data gedeeltelijk te blokkeren. Dit doe je door met je Google account in te loggen en in het dashboard te kijken welke diensten informatie van jou verzamelt.

Het algoritme dat de zoekresultaten bepaalt

Je voert een zoekopdracht in over de nieuwste Samsung smartphone. Vervolgens krijg je zoekresultaten te zien die daadwerkelijk over het allernieuwste model gratis. Hoe weet Google dat je hiernaar op zoek was?

Dit heeft allemaal met het algoritme te maken. Het ingewikkelde algoritme bepaalt welke webpagina het beste bij een zoekopdracht aansluit. En dat is grotendeels het werk van de websites zelf. Die moeten kwalitatieve en waardevolle content schrijven, zodat dit zo goed mogelijk bij bepaalde zoekopdrachten aansluit.

Websites die hier op de juiste manier mee omgaan staan hoger in de organische zoekresultaten. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 25% tot wel 45% van de gebruikers op het eerste zoekresultaat klikt. Dit heeft ertoe geleid dat elke website probeert om bovenaan te staan. Helaas is er maar plek voor één website per zoekopdracht, en dat is degene die de beste content deelt.

De locatie speelt ook mee

Stel nu dat je in Google de zoekterm ‘restaurant’ invoert. Je woont in Zaanstad en gek genoeg staan er in de zoekresultaten allemaal restaurants uit Zaanstad. Hoe dit kan? Omdat Google naar je locatie kijkt. Aan de hand hiervan toont het lokale zoekresultaten. Deze zijn dus afgestemd op je locatie, omdat Google er vanuit gaat dat je een restaurant in je eigen omgeving zoekt.

Maar stel nu dat je een Zaanstad zit en je zoekt een restaurant in Amsterdam. Dan moet je richting Google wat specifieker zijn. Je moet aangeven dat je een ‘restaurant in Amsterdam’ zoekt, dan merk je dat de zoekresultaten er anders uitzien.

Weet Google exact waar je woont? In veel gevallen is je locatie een inschatting, maar toch vrij nauwkeurig. Via je Google profiel bepaal je zelf of Google je locatie exact mag bepalen of hier een inschatting van moet maken.

Websites volgen je ook

Bezoek je via Google een website? Meer dan 70% van de websites maakt gebruik van Google Analytics of een alternatief. Hierdoor ziet de website of je via Google bent binnengekomen en welke pagina je bezocht. Maar zelfs wanneer je op een andere manier de website binnenkwam, kan de website dit zien.

In de beginperiode kon de websites zelfs je IP-adres zien, maar dit is vanwege privacywetgeving veranderd. Vanaf 2023 kunnen websites niet eens meer zien welke webpagina je bezocht. Tenminste, niet via Google Analytics. Wel via een aantal andere tools.

Maak je hier niet druk om, want de website ziet niet wie je bent, wat je doet of waar je woont. Je websitebezoek is dus niet naar jou als persoon te herleiden. Maar Google zelf, die weet wel wie je bent en wat je doet. Hierdoor is Google gebruiken gevaarlijker dan een website bezoeken.

Dit doet Google met al die data

Is je privacy nog wel gewaarborgd? De Europese wetgeving verbiedt Google om persoonlijke informatie van gebruikers te verzamelen. Google gebruikt de data voornamelijk om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Dit doet de zoekmachine door te kijken welke zoekopdrachten je gebruikt en welke webpagina’s je bezoekt. Aan de hand hiervan stelt Google een profiel op en toont advertenties die bij je profiel passen.

Stel nu dat je naar damesschoenen hebt gezocht. Is het je wel eens opgevallen dat je de dagen daarop heel veel advertenties over damesschoenen ziet? Dat is het werk van Google.

Ongeveer driekwart van de mensen vindt het niet oké dat Google gegevens verzamelt, in ruil voor diensten. 25% vindt dit geen probleem.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven