Hoe website hoger krijgen in Google? Zo doe je dat

Vervelend dat je website niet hoger in Google staat? Begrijpelijk want je concurrent gaat er met potentiële klanten vandoor. Ook wanneer je geen klanten maar bezoekers aantrekt wil je beter gevonden worden. Hoe kun je de website hoger in Google krijgen? De basis is eenvoudig, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Eerst in Google zelf verschijnen

Je kunt de website niet hoger in Google krijgen wanneer je nog niet indexeerbaar bent. Zorg dus eerst dat zoekmachines op de hoogte zijn van het bestaan van je website. Normaal gesproken hoef je hier niets voor te doen, de software van zoekmachines komt vanzelf langs. Helaas kan dit enkele weken in beslag nemen. Om het proces te versnellen kun je de nieuwe website bij zoekmachines aanmelden.

Hier voeg je een webadres in Google toe. Je kunt ook gebruik maken van de webmastertool van Google en Bing. Voordeel is dat je niet alleen de website aanmeldt maar ook nieuwe pagina’s toevoegt. Bovendien houd je in de gaten welke pagina’s geïndexeerd zijn en hoe ze scoren.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Tips om de website hoger te krijgen (in Google en andere zoekmachines)

Hoe een website hoger krijgen in Google, Bing of Yahoo? Een vraag die veel webmasters hoofdpijn bezorgt. Geen nood, met onderstaande tips ga je direct aan de slag. Langzaam maar zeker zie je de positie van je website verbeteren.

Houd er wel rekening mee dat het even duurt voordat je inspanningen resultaatboeken. Gemiddeld duurt het tussen de 4 en 24 weken voordat je website beter scoort. Een en ander is ook afhankelijk van Google algoritme updates.

Zoekwoorden in je teksten gebruiken

Het gebruik van zoekwoorden is een hele oude maar effectieve methode om de website hoger in Google te krijgen. Sommige SEO specialisten zeggen dat je hier niet de focus op moet leggen. Fout gedacht want zoekmachines moeten wel begrijpen waar een tekst over gaat. Dit doen ze door veelgebruikte woorden uit de tekst te filteren.

Schrijf je een artikel over grote kamerplanten, dan is het belangrijk dat het zoekwoord “grote kamerplanten” een aantal keer in de tekst voorbijkomt. Verwerk zoekwoorden op een natuurlijke manier. Ziet het er onnatuurlijk uit, kies dan voor een andere schrijfwijze. Het is namelijk wél achterhaald om onnatuurlijke teksten te publiceren.

De zoekwoordendichtheid

Tegenwoordig wordt er niet meer zo naar de zoekwoordendichtheid gekeken. Dit is het percentage aan gebruikte zoekwoorden. Op zich is het vreemd dat bijna niemand hier nog naar kijkt, want het helpt je echt wel verder. Vroeger lag de zoekwoordendichtheid tussen de 5% en 10%. Tegenwoordig ligt dit bij veel websites tussen de 0,4% en 1%.

Is het erg wanneer je hier onder of boven zit? Wanneer de zoekwoorden dicht het ontzettend laag is dan kan de zoekmachine niet echt een onderwerp uit je tekst halen. Mogelijk word je dan op andere zoektermen geïndexeerd. Is de zoekwoordendichtheid te hoog dan ziet de zoekmachine dit als een vorm van spam. Dit kan nadelig voor je positie zijn.

Het gebruik van een titel

Wil je de website hoger krijgen in Google dan moet je vooral een goede titel bedenken. De titel moet namelijk de hele lading van de tekst dekken. Wat je in de titel belooft moet dus ook zeker in de tekst terugkomen. Verzin dus geen titel zoals “de beste tuinstoelen” terwijl je in de tekst alleen maar over bankstellen praat.

Gebruik H1 en H2 tags

Volgens Google zelf heeft het gebruik van H2 en H3 tags geen invloed op je positie in de zoekmachine. Mijn mening staat hier loodrecht tegenover want uit eigen onderzoek blijkt dat dit wel degelijk van invloed is. H1 is de titel tag. Feitelijk geef je die tag mee zodat zoekmachines weten dat het hier om een titel gaat. Tussenkopjes voorzie je van een H2 of H3 tag.

Vroeger werden er zoektermen in de titeltags verwerkt. Tegenwoordig gebeurt dit een stuk minder. Ook nu weer zijn de meningen verdeeld want er wordt beweerd dat je dit helemaal niet meer hoeft te doen. Terwijl uit mijn eerder onderzoek blijkt dat het nog steeds van invloed is. Toch hoef je dit niet meer zoveel toe te passen als vroeger, het gaat voornamelijk om de inhoud van de tekst.

Kom als een professional over

Wil je echt goed en hoger scoren in Google dan moet je vooral als een professional overkomen. De inhoud van je artikelen of teksten laten niets te wensen over. Je expertise, kennis of ervaring komt duidelijk in de teksten naar voren. Wanneer bezoekers je als een professional zien dan deelt Google deze mening. Je ontvangt dan automatisch een hogere waardering.

Voeg een afbeelding toe

We zijn tegenwoordig heel visueel ingesteld. Het is dan ook logisch dat een foto meer zegt dan 1000 woorden. Probeer op elke pagina een afbeelding toe te voegen. Het is niet direct van invloed op je ranking in zoekmachines, maar bezoekers waarderen je website gewoon meer.

Overigens hangt het wel van de branche of niche af of je wel een afbeelding moet gebruiken. Is het echt nodig om iets middels een plaatje te verduidelijken dan moet je dit zeker doen. In het geval van dit artikel heeft een afbeelding of plaatje helemaal geen meerwaarde.

Wees ook voorzichtig met het gebruik van teveel afbeeldingen: ze vertragen je website. Kies daarom voor verkleinde afbeeldingen en zeker niet meer dan twee stuks per pagina.

Minimaal 300 woorden per pagina

Heb je al eens een website met 50 woorden per pagina hoog zien scoren? Zelden, of die website heeft in het verleden aan autoriteit opgebouwd. Schrijf minimaal 300 woorden per pagina. Er zit geen maximum aan maar meer dan 1200 woorden wordt voor lezers onoverzichtelijk. Heb je veel te vertellen, deel het artikel dan in meerdere kleinere artikelen op. Het is niet zo dat een monsterartikel van 2500 woorden beter in Google scoort. Dit werd vroeger wel gedacht.

Backlinks verzamelen

Sommige websites verzamelen actief backlinks. Dit is een onderdeel van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Een hoop kwalitatieve backlinks kunnen de ranking van je website positief beïnvloeden. Toch is het niet zo dat het een hele grote rankingfactor is. Er zijn namelijk websites met duizenden backlinks en nauwelijks organische bezoekers.

Houd voor ogen dat het altijd om de inhoud van je website blijft draaien. Heb je een goede website dan komen die backlinks vanzelf. Actief backlinks verzamelen, ook wel linkbuilding genoemd, zou eigenlijk niet mogen. Google kan dit zelfs afstraffen wanneer het denkt dat je voor backlinks betaalt of ze ruilt.

Hulp bij website hoger krijgen in Google

Lukt het niet om de website hoger in Google te krijgen? Geen paniek, adem even in en uit, schakel mij in en het komt allemaal goed. Vraag gerust naar de werkzaamheden of de tarievenkaart.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.