Hoe SEO verbeteren?

Met je website hoger in Google verschijnen, dat doe je niet zomaar. Je hebt hier zoekmachine optimalisatie (SEO) voor nodig. Hoe SEO verbeteren? Veel dingen kun je zelf, maar voor een aantal zaken heb je toch een specialist nodig. Kijk maar eens hoe je SEO verbetert.

Dit is SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimazation (of in sommige landen optimisation). In het Nederlands vertaal je dit naar zoekmachine optimalisatie. SEO is ontstaan door zoekmachine Google. Toen Google een van de belangrijkste zoekmachines wereldwijd werd ontstond er onder webmasters een strijd om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.

Alleen al in Nederland zijn er meer dan 2,5 miljoen website actief. Het is hierdoor best lastig om hoger dan je concurrenten in de organische zoekresultaten te staan. Het is een dagelijkse strijd. Door je SEO te verbeteren ga je deze strijd beter aan.

Hoe SEO verbeteren?

Zoekmachine optimalisatie bestaat volgens marketeers uit drie pijlers:

  • Content
  • Technische optimalisatie
  • Linkbuilding

Ik zeg er even bij ‘volgens marketeers’ want ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het onderdeel linkbuilding kan namelijk gevaarlijk zijn. Doordat er zoveel misbruik wordt gemaakt van linkbuilding zijn er al veel website hierop afgestraft. Het gevolg: flink in ranking wegzakken. Goed, laten we eens gaan kijken wat je met al deze onderdelen kunt en hoe je SEO verbetert.

Content op de website

Het hele internet bestaat uit content: dit is de inhoud van websites. Zonder content zou het internet doodbloeden. Het is dan ook niet zo vreemd dat Google smult van websites met veel en goede content. Dit zijn twee verschillende dingen: veel en goed.

Een website met slechts vijf pagina’s content scoort niet goed in de organische zoekresultaten. Dit komt omdat dit soort websites te minimaal is. Wanneer je veel content hebt dan zie je de ranking zichtbaar stijgen. Maar alleen wanneer de content ook goed is. Dit betekent dat teksten van een prima kwaliteit moeten zijn.

Uitleg over content

Wat betekent al die content exact? Kijk, een s een keer een taal- of spellingsfout, daar zal geen enkele zoekmachine over vallen. Bezoekers overigens ook niet, maar je moet het niet te bont maken. Want wanneer je website vol met taalfouten staat dan verlaten bezoekers deze voortijdig. Een korte bezoektijd leidt ertoe dat Google jouw website minder goed waardeert.

Content moet ook goed aansluiten bij de zoekvraag van de bezoeker. En dat is nu net het probleem waar veel website tegen oplopen. Zelf je teksten schrijven lijkt in het begin een leuk idee maar voordat je het weet ben je weken verder zonder resultaat. Het is dan ook niet zomaar dat grote bedrijven en website een professionele SEO tekstschrijver inhuren.

Hoe SEO verbeteren? Door de juiste tekstschrijver te vinden

Je snapt vast wel dat de vraag naar SEO tekstschrijvers enorm groeit. Logisch, iedereen wil bovenaan in Google staan. Door de groeiende vraag naar tekstschrijvers zijn er ook heel veel nieuwe schrijvers bijgekomen. Helaas zijn ze niet allemaal even goed. Iedereen wil tenslotte een graantje meepikken van deze nieuwe markt.

Een knettergoede SEO tekstschrijver staat met de eigen website bovenaan in Google. Zo iemand hoeft zich niet meer te bewijzen, deze schrijver heeft verstand van zoekmachine optimalisatie! Klaar.

Technische optimalisatie van de website

Hoe SEO verbeteren middels technische optimalisatie? Vanaf 2020 kijkt Google strenger naar de gebruikservaringen van websites. Maar ook of deze wel voldoen aan de nieuwste technische eisen.

Kort gezegd moet een website mobielvriendelijk zijn, voorzien van https verbinding, een snelle laadtijd hebben maar ook de navigatie op de website moet in orde zijn. Daarnaast kunnen vervelende pop-ups in je nadeel werken.

Met een CMS-systeem is het vaak eenvoudig om dit soort technische aanpassingen door te voeren. Lukt dit niet zelf, schakel dan een ervaren webdesigner in.

Linkbuilding toepassen

Als laatste heb je nog linkbuilding. Dit is het actief verzamelen van backlinks. Hierbij benader je relevante websites en vraagt of ze een linkje naar jouw website willen plaatsen. Linkbuilding heeft dus niets te maken met het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. In dit laatste geval beslissen websites zelf dat ze een linkje naar jouw website plaatsen. Zonder dat je ze hiervoor benaderd hebt.

Veel marketing bureaus of SEO-specialisten richten zich alleen op linkbuilding. Zo ken ik een aantal online marketingbureaus die zweren bij linkbuilding maar amper wat aan content marketing doen. In de periode tot 2019 werkte dit heel goed. Toen begon Google kritisch naar linkbuilding te kijken. Simpelweg omdat deze techniek misbruikt wordt om websites hoger in Google te krijgen.

In 2020 valt linkbuilding dan ook onder een grijs gebied. Het is niet ondenkbaar dat linkbuilding later een van de verboden technieken wordt. Dat is precies waarom ik zeg: “doe niet aan linkbuilding maar richt je op content”.

Content versus linkbuilding

Wat werkt beter, content of linkbuilding? Mijn eigen websites zijn het levende bewijs dat content werkt en linkbuilding nauwelijks effect heeft.

Van mijn vijf website zijn er drie die ik zeer actief bijhoud. Elk van deze drie websites heeft 300 artikelen. Dagelijks aantal bezoekers per website: tussen de 10.000 en 30.000. Tel maar uit hoeveel bezoekers dit maandelijks zijn.

Doe ik aan linkbuilding? Nee, en ook nog nooit gedaan. Niet in het jaar 2000 (want toen had ik al websites), ook niet in 2010 en zelfs niet in 2020. En dan toch zoveel bezoekers ontvangen. Dit komt omdat content duizendmaal beter werkt dan linkbuilding. Maar de keuze ligt geheel bij jezelf.

Wat kost een SEO tekstschrijver?

Je wil je SEO verbeteren? Voor linkbuilding hoef je niemand in te schakelen, dit is namelijk iets dat je heel goed zelf kan. Een SEO-specialist of online marketingbureau doet niets anders dan tientallen websites benaderen met de vraag of ze een linkje naar jouw website willen plaatsen.

Je kunt je voorstellen dat je dit zelf ook heel goed kan. Het kost je alleen wat tijd, je bespaart er echter honderden tot duizenden euro’s mee. Want dat is wat je voor dit soort diensten betaalt. Technische optimalisatie van de website is misschien wat lastiger, maar met wat turtorials op het internet kom je een heel stuk verder. En anders huur je voor een paar uurtjes een webdesigner in.

Dan de SEO tekstschrijver, want het is knap lastig om zelf een SEO teksten te schrijven. De concurrent doet het toch altijd beter, simpelweg omdat deze een professional inschakelt.

De gemiddelde tekstschrijver vraagt tussen de € 100 en € 250 per tekst/blog. Helaas geeft dit geen garantie dat je tekst ook goed vindbaar is in zoekmachines. Ga je voor kwaliteit maar wel tegen een betaalbare prijs? Voor minder dan € 100 (geldt voor blogs of productomschrijvingen) ontvang je een van de beste SEO teksten die je maar kunt wensen. Vraag het zelf.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy