Hoe schrijf je een goede blog? Zo dus!

Bloggen is erg populair, maar hoe schrijf je een goede blog? Op het internet vind je heel wat handleidingen, maar zo leer je het niet. Het schrijven van een goede blog zit hem vooral in de creativiteit. Je hebt dus meer dan alleen die handleiding nodig.

Het idee achter bloggen

Een weblog, zo heet een website gevuld met blogposts. In het begin stond een weblog bekend als een online dagboek. Tegenwoordig gebruiken we bloggen om lezers op een persoonlijke manier te benaderen.

Dat is ook precies de reden waarom zakelijk bloggen steeds meer wordt ingezet. Dagelijks verschijnen er duizenden nieuwe blogs op het internet. Het is de kunst om je hierin te onderscheiden.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoe schrijf je een goede blog?

Ik heb al meerdere keren iets over het schrijven van een goede blog gepubliceerd. Duidelijke handleidingen waar iedereen mee aan de slag kan. Wordt dit het zoveelste artikel over goed bloggen? Nee, vandaag neem ik je mee naar de kern van bloggen. Zo ontdek je hoe je een goede blog schrijft.

Jouw online dagboek

Hield je als kind zijnde een dagboek bij? Ik wel, het is nog steeds leuk om dit terug te lezen. Bij elke regel die je leest word je mee terug de tijd ingetrokken. I’m young again!

Heb je het dagboek van Anne Frank gelezen? Wanneer je dit dagboek leest voel en beleef je wat Anne Frank meemaakte.

Waarom ik je dit vertel is duidelijk: een blog (blogpost) is een bladzijde uit jouw online dagboek. Laat de lezer voelen en beleven wat jij meemaakt. Nee je hoeft je diepste geheimen niet online te gooien. Het geheim van goed bloggen zit hem in het persoonlijk karakter. Hierbij ga je met de lezer in gesprek of lijkt het alsof de lezer voelt wat jij voelt.

Back to basic met bloggen

Het probleem is dat moderne blogs steeds meer naar informatieve artikelen neigen. Natuurlijk kun je in een blogpost informeren maar het persoonlijk karakter moet behouden blijven. Zoals gezegd: we moeten terug naar de kern van bloggen. Back to basic: ben jij er klaar voor? Lees de 5 tips.

1. Schrijf zoals je tegen je partner praat

Bloggen betekent dat je de lezers een beleving meegeeft. Die beleving komt er alleen wanneer de lezer het gevoel heeft dat hij tegenover jou staat. Daarom is het belangrijk om met je lezers in gesprek te gaan. Schrijf zoals je tegen je partner praat (tenzij je hem/ haar de hele dag uitscheldt).

Vertel je verhaal: wat heb je meegemaakt, wat was je gevoel of waarom maakte je een bepaalde keuze? Bedenk hoe je zoiets tegenover je partner zou vertellen en probeer dit op eenzelfde wijze op te schrijven.

2. Stel je kwetsbaar op

In een dagboek deel je niet alleen de leuke maar ook minder leuke dingen. Hoe schrijf je een goede blog waar je de lezer in betrekt? Door je kwetsbaar op te stellen. Hiermee laat je zien dat er een echt mens achter de blogpost zit.

Vertel dus over de fouten die je maakte, je (negatieve) emoties of iets anders. Door je kwetsbaar op te stellen krijgt de lezer meer empathie en begrip voor jou.

3. Een pakkende titel

Wanneer je een boek koopt kijk je eerst naar de titel. Pas wanneer de titel je aanstaat blader je door het boek. Een goede blog heeft een pakkende titel. Maar let op dat je deze titel niet misleidend maakt. Niet alleen vervelend voor je websitebezoekers, ook zoekmachines houden hier niet van.

Wat is een pakkende titel? In ieder geval een titel die het onderwerp van jouw blogpost weerspiegelt. Daarnaast moet de titel nieuwsgierig maken: wat kan de lezer nog meer verwachten? Een goede SEO blog bevat een titel met hierin de belangrijkste zoekterm verwerkt.

4. Je of u? Liever je

In je privé dagboek zul je jezelf nooit met u aanspreken. Binnen je vriendenkring spreek je ook niemand met u aan. Waarom doe je dit dan wel in een blogpost? Vaak wordt gedacht dat ‘u’ veel beleefder staat, maar dit hoeft niet het geval te zijn. Iemand die zijn lezer met je/ jij aanspreekt kan nog veel beleefder zijn dan iemand die de u-vorm gebruikt.

Steeds meer ouderen vinden het geen probleem wanneer ze met je of jij worden aangesproken. Alleen wanneer je het heel strak en afstandelijk wil houden, dan gebruik je u. Of wanneer je zeker weet dat de doelgroep uit 65-plussers bestaat. Voor bloggen is de u-vorm echter geen geschikte keuze.

5. Geef iets weg

Eigenlijk ben je een wolf in schaapskleren: je schrijft een blog omdat je iets wil verkopen. Slinkse ondernemer die je bent. Je moet er natuurlijk voor waken dat je blog geen verkooppraatje wordt. Maar om die lezer toch te verleiden kun je iets weggeven.

Leuke weggevertjes zijn praktische tips, een handleiding, een gratis download of wat dan ook. Dit verpak je netjes in je blogpost. Wedden dat de lezer hier intrapt?

Vergeet de afwerking niet

Je blog is perfect. Tevreden leun je achterover: je bent klaar! Wacht even, je bent vast de afwerking vergeten! Een zakelijke blog eindigt met een call-to-action. Dit is een kort zinnetje dat de websitebezoeker aanzet tot actie. Bijvoorbeeld contact opnemen of een aankoop doen.

Bij afwerking hoort ook de spellingscontrole en je blog na een dag opnieuw lezen. Vaak zul je merken dat er toch weer iets anders kan. Moeite met bloggen? Snap ik, bloggen leer je ook niet op één dag. Heb geduld en maak vooral veel schrijfkilometers, dan komt het allemaal wel goed.

Wanneer je toch hulp nodig hebt

Hoe schrijf je een goede blog wanneer je al dagenlang zit te ploeteren? Wanneer het bloggen je alleen maar klamme handjes en hoofdpijn oplevert, dan kun je beter je energie ergens anders insteken. Huur een professionele blogger in: een investering die je makkelijk terughaalt.

Een ervaren SEO blogger nodig? Ik ben jouw man vrouw. Ik hoef je niet uit te leggen hoe je contact opneemt, daar was je zelf al achter.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.