Hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Bijgewerkt: 11 augustus 2021

Met SEO teksten word je beter gevonden. Maar ja, hoe lang moet een SEO tekst zijn? De een beweert dat de tekst minimaal 1000 woorden moet bevatten terwijl de ander 200 woorden wel genoeg vindt. Voor eens en voor altijd duidelijkheid: zo lang moet een SEO tekst zijn (en het antwoord vind je hieronder).

SEO tekst en non-SEO tekst

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het is een manier om je website beter zichtbaar te krijgen in zoekmachines. SEO doe je niet zomaar: het bestaat uit een verzameling van verschillende technieken. Hier horen ook SEO teksten bij. Dit zijn teksten die net wat beter begrijpbaar zijn door zoekmachines.

Daar waar er SEO teksten zijn heb je natuurlijk ook non-SEO teksten. Dit zijn teksten waarvan zoekmachines niet goed weten wat ze ermee aan moeten. De kwaliteit is te laag of het is niet duidelijk waar de tekst of zelfs de hele website over gaat.

Hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Bij het schrijven van een SEO tekst speelt ook de lengte van de tekst een rol. Te kort is niet goed en te lang is ook zeker niet goed. Maar hierin verschillen de meningen. Zo was het een aantal jaren geleden helemaal de hype om monsterartikelen te schrijven. Dit zijn teksten van meer dan 2000 woorden. In sommige gevallen liep dit uit tot wel 5000 woorden.

Hoe lang een SEO tekst moet zijn laat ik je hieronder zien.

Een goede SEO tekst met het juiste aantal woorden

Het ideaal aantal woorden hangt voornamelijk van de concurrentie af. Voor onderwerpen of zoekwoorden met weinig concurrentie scoren teksten met een laag aantal woorden nog steeds goed. Maar zodra die concurrentie groter wordt dan heb je meer woorden nodig. Daarnaast speelt ook autoriteit van de website een grote rol. Zo krijgen websites met een hoge autoriteit het voor elkaar om met een korte tekst toch goed te scoren.

Een goede SEO tekst bevat tussen de 750 en 2000 woorden. Maar deze tekst is te lang voor productomschrijvingen. Daarom hangt het aantal woorden ook een beetje van het soort tekst af.

Uit zoveel woorden bestaat een SEO tekst:

  • artikel of blog: 750-2000 woorden
  • homepage of dienstenpage: 500-750 woorden
  • categoriepagina of productomschrijving: 200-500 woorden

Meer dan 2000 woorden heeft geen meerwaarde

Sommigen menen nog steeds dat een monsterartikel beter in de zoekresultaten scoort. Dit is een achterhaald idee want ook kortere teksten scoren goed. Het hangt wel een beetje van het onderwerp en de concurrentie af.

Kijk maar eens naar de zoekopdracht ’gezinshond’ en uit hoeveel woorden de eerste vijf websites in de zoekresultaten bestaan:

  1. 1858
  2. 1417
  3. 3974
  4. 946
  5. 246

Bij deze zoekopdracht komen blogs of informatieve artikelen naar boven. Je ziet dat een tekstlengte tussen 1000 en 2000 woorden goed scoort.

En dan onderstaande zoekopdracht met het woord ‘online marketing bureau’:

  1. 936
  2. 1328
  3. 1867
  4. 1134
  5. 977

Dit is een zakelijke zoekopdracht waarbij de eerste positie minder dan 1000 woorden heeft. De rest zit hierboven.

Maar het wordt nog interessanter wanneer je naar de zoekterm ‘tekstschrijver’ kijkt. Want dit laat zien dat je niet perse boven die 750 woorden uit hoeft te komen:

  • 588
  • 310
  • 1775
  • 22121
  • 1227

Dit laat zien dat niet alleen het aantal woorden meespeelt maar vooral de autoriteit die een website opbouwt. Maar hoe bouw je die autoriteit op?

SEO teksten: kwaliteit versus kwantiteit

Er wordt vaak een vergelijking tussen kwaliteit en kwantiteit gemaakt. Kwaliteit gaat over hoe goed een tekst is geschreven. Kwantiteit gaat over het aantal SEO teksten. Wat is nu beter?

Wil je autoriteit opbouwen dan heb je beiden nodig. Je hebt dus uitstekende SEO teksten van een goede kwaliteit nodig maar ook veel teksten. Want met een enkele tekst ga je het niet redden. Google en zoekmachines houden vooral van actieve websites. Dit zijn websites die regelmatig nieuwe content plaatsen.

Kijk daarom niet alleen naar de kwaliteit, natuurlijk het allerbelangrijkst, maar ook naar de hoeveelheid. Plaats minimaal eenmaal per twee weken een nieuw artikel of blogpost maar bij voorkeur nog vaker.

Kan ik met korte SEO teksten scoren?

Soms kom je websites met zeer korte teksten tegen. Denk maar eens aan het online woordenboek of webshops met productomschrijvingen. Hoe kan het dat deze websites met korte teksten toch hoog in de zoekresultaten staan?

Dit komt omdat het artikel of de tekst perfect aansluit bij de zoekopdracht. Daarnaast hebben dit soort websites en webshops een grote hoeveelheid teksten (content). Het gaat in veel gevallen om enkele duizenden teksten. Websites met zoveel content scoren sowieso goed, maar alleen wanneer deze content natuurlijk goed geschreven is. Wees dus niet bang om korte SEO teksten te plaatsen.

SEO teksten laten schrijven

Je weet nu hoe lang een SEO tekst moet zijn. Althans, wat het advies is. Want een hoge positie in de zoekresultaten hangt van meerdere factoren af. Wist je dat ook technische optimalisatie een rol speelt? En dat je middels linkbuilding sneller een autoriteit kan opbouwen? Wees met dit laatste wel een beetje voorzichtig want linkbuilding kan al snel onder grey hat SEO vallen.

Content is het allerbelangrijkste op je website. Zelf teksten schrijven of laten doen: in dit laatste geval weet je zeker dat je een goed geschreven SEO tekst krijgt. Maar alleen wanneer je voor de juiste tekstschrijver gaat.

SEO teksten laten schrijven is een goede investering. Tegen een reële prijs ontvang je de beste artikelen, blogs, homepage of andere teksten voor je website of webshop. Neem vrijblijvend contact op of vraag direct een offerte aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven