Hoe kun je SEO toepassen?

Bijgewerkt: 19 augustus 2021

Als bedrijf is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in zoekmachines. Dit is misschien wel de grootste vereiste. Wie niet werkt aan een hoge positie in Google riskeert dat de concurrent dit doet. Hoe kun je SEO toepassen? Feitelijk is SEO (zoekmachine optimalisatie) voor iedereen: zowel grote multinationals als kleine bedrijfjes. Het is alleen de kunst om dit op de juiste wijze toe te passen.

Korte uitleg over SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is de afkorting van Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is ongeveer net zo oud als Google zelf. Natuurlijk had je voor de komst van Google nog andere zoekmachines maar toen hielden webmasters zich nog niet met SEO bezig.

Kort gezegd bestaat SEO uit verschillende technieken. Al deze technieken zijn onder te verdelen in content, linkbuilding en technische optimalisatie. Dit betekent overigens niet dat alle technieken ook even belangrijk zijn. Sommige technieken kunnen zelfs schade aan de website toebrengen.

Zo belangrijk is het

Veel bedrijven denken met hun website wel even in zoekmachines te scoren. Totdat ze er achter komen dat concurrenten het altijd beter doen. In het jaar 2003 was het vrij eenvoudig om bovenaan in Google te staan. Tegenwoordig is dit een dagelijkse strijd waarbij er weinig winnaars en veel verliezers zijn.

SEO is ontzettend belangrijk. Wanneer je dit op de juiste manier toepast dan win je de hoofdprijs: een eerste positie op een bepaalde zoekterm. Je kunt je voorstellen dat die eerste positie ontzettend veel zoekverkeer oplevert.

Hoe kun je SEO toepassen?

Nederland telt meer dan 10.000 SEO tekstschrijvers en meer dan 5000 online marketingbureaus. Toch zijn het slechts 10 tekstschrijvers en marketingbureaus die op de eerste pagina van Google staan.

Misschien leuk om te weten, deze website scoort op de belangrijke zoekterm ‘SEO tekstschrijver’ positie 7 in Google.

Dat het slechts 10 bedrijven lukt om op de eerste pagina van Google te verschijnen, laat zien hoe moeilijk SEO is. Alleen de allerbeste kunnen de winnaar zijn. Het is dus niet eenvoudig uit te leggen hoe je SEO kunt toepassen. Hier moet je ontzettend veel ervaring mee hebben. Daarnaast zal een goede SEO tekstschrijver niet alleen vooruit maar ook out of the box denken. Dat is precies wat veel schrijvers, bloggers en marketingbureaus niet voor elkaar krijgen, daarom staan ze ook lager in Google.

Hoe kun je SEO toepassen? Hieronder vind je enkele tips. Doe ermee wat je wil, maar bedenk dat je die hoge positie alleen met hulp van de beste SEO’er bereikt.

Waardevolle content toevoegen

De makkelijkste en beste manier om SEO toe te passen: voeg waardevolle content toe. Het hele internet is op content gebouwd, denk hierbij aan teksten, afbeeldingen en video’s. Zolang je waardevolle content deelt vinden niet alleen bezoekers maar ook zoekmachines je interessant. Hoe beter de content, hoe meer punten je scoort.

Dit klinkt allemaal eenvoudig maar in de praktijk is het dat natuurlijk niet. Waardevolle content delen betekent werken aan goed geschreven teksten. Die teksten moeten niet alleen uit verkooppraatjes bestaan maar ook iets voor de bezoeker toevoegen.

Niet teveel zoektermen gebruiken

Als SEO tekstschrijver gaat mijn geschiedenis terug tot eind jaren ‘90. Toen bouwde ik de eerste website en zag hem bovenaan in Google staan. Al snel was duidelijk hoe je middels zoektermen de positie in zoekmachines kon beïnvloeden. Helaas werkt dit tegenwoordig niet meer zo. Natuurlijk is het nog steeds belangrijk om zoektermen te gebruiken maar overdrijf het niet.

Focus je op één zoekterm tegelijk en wees spaarzaam met het gebruik van zoekwoorden in een tekst. Alles moet er zo natuurlijk mogelijk uitzien. Het gaat om de perfecte mix van bepaalde woorden in de juiste hoeveelheid.

Een snelle website

Al eens een website bezocht waarbij je langer dan 3 seconden moest wachten voordat er wat zichtbaar was? Dit heeft ongetwijfeld voor irritatie gezorgd. Websites die een laadtijd langer dan 2 seconden hebben scoren over het algemeen slechter in zoekmachines. Het is dus van belang om de website snel genoeg te krijgen.

Gelukkig lukt dit vrij eenvoudig met een CMS (systeem) zoals WordPress of Joomla. Toch kunnen er nog steeds factoren zijn die de website vertragen. In dit geval is het beter om hier eens een webdesigner naar te laten kijken.

Onderwerpen groeperen

Websites met een ratjetoeje aan onderwerpen zijn voor zoekmachines steeds minder interessant. Dit verklaart waarom kleinere websites met een specifiek onderwerp het veel beter doen. Toch wil dit het niet zeggen dat een website niet uit verschillende onderwerpen mag bestaan. Wanneer het nodig is om verschillende onderwerpen of niches te behandelen dan is het goed om deze te groeperen. Maak hierbij categorieën en subcategorieën aan.

Soms is het ook beter om voor subdomeinen te gaan. Zo is voor zoekmachines duidelijk dat elk onderwerp een eigen subdomein heeft.

Zet een rem op linkbuilding

Nagenoeg elke SEO specialist zal linkbuilding aanraden. Sinds 2018 raad ik dit juist af. Dit komt omdat linkbuilding bestaat uit het actief verzamelen van backlinks. In 90% van de gevallen gaat het ook nog eens om betaalde backlinks. Google is hier al vaker duidelijk over geweest: betalen om hoger in zoekmachines te verschijnen, dat mag niet. Ik hoef dan ook niet uit te leggen dat er al diverse websites op linkbuilding zijn afgestraft.

Hoe kun je SEO toepassen zonder linkbuilding? Heel eenvoudig, door hier niet aan te doen. Wanneer je goede content deelt dan dienen die backlinks zich vanzelf aan. Mensen zijn zo enthousiast over de content op je website dat ze dit met anderen gaan delen. Dat is ook hoe backlinks moeten ontstaan. Dus niet betalen voor backlinks en al helemaal geen linkbuilding diensten afnemen.

SEO uit laten voeren

Veel SEO technieken zijn zelf toe te passen, helaas kost dit ook veel tijd. Daarom is het altijd een goed idee om SEO uit te laten voeren. Bijvoorbeeld SEO teksten laten schrijven of de techniek achter een website te laten checken. Goed uitgevoerde SEO werkzaamheden verdienen zich terug in een hoge positie in zoekmachines en meer websitebezoekers. Dit is natuurlijk ook weer van invloed op de uiteindelijke omzet.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven