Hoe krijg je klanten naar je website?

Bijgewerkt: 14 september 2021

Dat je site online staat is een feit, maar hoe krijg je klanten naar je website? Dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Sterker nog, je concurrent trekt veel meer klanten aan. Wat doe je fout? Het begint allemaal bij een goede online zichtbaarheid. Daarnaast moet je website overtuigen. Ik laat je zien wat je allemaal kunt verbeteren, zodat je zeker meer klanten naar je website trekt.

De doelgroep kiezen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een website kan nog zo mooi zijn, wanneer hij niet is afgestemd op de doelgroep dan is hij waardeloos. Bepaal als eerste je doelgroep. Kies een branche waarbinnen je actief bent, bijvoorbeeld financiële dienstverlening, autohandel, horeca of gezondheidszorg. Van hieruit kun je de doelgroep bepalen.

Bedenk voor wie je producten of diensten zijn. Bijvoorbeeld ondernemers, particulieren, ouderen, de jeugd, mannen of werklozen. Hoe specifieker je bent, hoe beter je de doelgroep kunt benaderen. Maar ook de website hierop aan kunt passen.

Content voor je website

Weet je hoe je klanten naar je website krijgt? Door waardevolle informatie te bieden. Vul je website met content waaronder teksten, audio en media. Je website moet niet alleen informeren maar ook inspireren. Kijk maar eens hoe grote websites dit doen. Bijvoorbeeld Bol.com, hier vind je een ruime keuze aan verschillende projecten. Maar ook informatieve stukken tekst en suggesties met betrekking tot andere producten. Dit brengt de klant op nieuwe ideeën.

Hoe kom je aan al die content? Simpel, dat creëer je zelf of laat je maken. Vind je het moeilijk om teksten te schrijven, neem dan eens contact op. Tegen een betaalbaar tarief ontvang je elke tekstsoort die je nodig hebt.

Hoger in Google en andere zoekmachines

Al die content is niet alleen goed voor potentiële klanten maar ook voor zoekmachines. Hoe beter de content geschreven is, hoe beter je vindbaar bent in de organische zoekresultaten. Je moet dus voor SEO teksten gaan, maar wat houdt dit precies in?

Een SEO tekst voldoet aan de SEO richtlijnen die Google heeft opgesteld. Dit vergroot je kans op een hogere positie in de organische zoekresultaten. Met voldoende kwalitatieve SEO teksten kun je de (kleinere) concurrent makkelijk verslaan.

Maak gebruik van social media

SEO is belangrijk om je website hoger in zoekmachines te laten scoren. Toch lukt dit niet van vandaag op morgen. Er komen steeds meer websites bij. Dit betekent niet alleen meer concurrentie, ook hebben zoekmachines hier meer werk aan. Hierdoor kan het wat langer duren voordat je website geïndexeerd wordt. Nieuwe websites doen er 3 tot 6 maanden over voordat ze goed in Google staan. Bestaande en vooral populaire websites hebben voorrang.

In de tussentijd kun je iets aan je naamsbekendheid of merkbekendheid doen. Maak gebruik van social media. Bijvoorbeeld Facebook, de ideale methode om klanten naar je website te trekken. Al helemaal wanneer je op Facebook adverteert. Instagram verleent zich hier ook goed voor.

Heb je voornamelijk zakelijke klanten, denk dan eens aan LinkedIn. Uiteraard zijn er nog veel meer social media kanalen. Het is in ieder geval belangrijk dat je doelgroep hier ook aanwezig is.

Adverteren in zoekmachines

Zowel nieuwe als bestaande websites doen het: adverteren in zoekmachines. Dit is interessant wanneer je diensten of producten aanbiedt. Door te adverteren sta je boven de organische zoekresultaten. Let op want een en ander is afhankelijk van je budget. Met een laag budget is de kans groter dat je advertentie juist onder aan de organische zoekresultaten verschijnt.

Adverteren zorgt voor een directe zichtbaarheid. Hiermee krijg je klanten naar je website. Aan de andere kant is dit effect van tijdelijke aard. Wanneer je stopt met adverteren dan is je zichtbaarheid direct weg. Maak daarom een mix van adverteren (SEA) en je website optimaliseren (SEO). Wanneer je eenmaal goed zichtbaar bent in de organische zoekresultaten dan kun je dat adverteren eventueel weglaten.

Extra tip: wanneer je adverteert is het aan te raden om bezoekers door te sturen naar een aparte landingspagina. Deze pagina is speciaal voor de advertentie ingericht en biedt alles wat de bezoeker kan verwachten.

E-mail marketing inzetten

Vaak ontvang je wel bezoekers op je website maar worden ze geen klant. In dit geval kun je e-mail marketing inzetten. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief, aanbieding of, en dat geldt alleen voor bestaande klanten, een klanttevredenheidsonderzoek.

Je mag e-mails alleen naar particulieren versturen wanneer ze hier toestemming voor geven. Je moet de bezoeker dus de kans geven om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Je kunt ook een gratis weggevertje inzetten in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker. Houd je hierbij wel aan de wettelijke regels.

Ondernemers mag je zonder toestemming benaderen. Wel moet de aanbieding relevant voor hen zijn. Je mag dus niet zomaar rollator’s aan een kraamzorgbureau aanbieden.

Telefonische acquisitie

Dezelfde regels gelden voor telefonische acquisitie. Particulieren mag je niet zomaar opbellen, voor bedrijven ligt dit weer anders. Maar dan moet dat telefoontje wel weer relevant zijn. Middels telefonische acquisitie is het wel wat lastiger om klanten naar je website te krijgen. Gebruik dit dan ook alleen om een product of dienst te verkopen.

Je website analyseren

Na verloop van tijd zal het je opvallen dat bepaalde webpagina’s veel beter worden bezocht, terwijl andere pagina’s nauwelijks bezoek ontvangen. Door je website wekelijks te analyseren weet je waar je bezoekers behoefte aan hebben. Maak hierbij gebruik van een tool als Google Analytics, maar ook via het Google webmaster ontvang je een hoop informatie.

Stel dat je drie verschillende webpagina’s hebt die over deze onderwerpen gaan:

  1. Opvouwbare rollator
  2. Rollator met ingebouwde muziekboxen
  3. Goedkope rollator’s

De eerste pagina ontvangt maandelijks 200 bezoekers, de tweede ontvangt 5000 bezoekers en de derde 3500 bezoekers. Hier kun je een conclusie uit trekken. De rollator met ingebouwde muziekboxen is erg in trek, maar mensen zijn daarnaast ook op zoek naar goedkope rollator’s. Hier kun je het aanbod op aanpassen: betaalbare rollator’s die voorzien zijn van ingebouwde muziekboxen.

Het is dus erg belangrijk om je website regelmatig te analyseren. Gooi eruit wat niet verkoopt en focus je op datgene waar vraag naar is.

Een SEO tekstschrijver inschakelen

Je weet nu hoe je klanten naar je website krijgt. Een goede zichtbaarheid is onmisbaar. Hulp nodig met het schrijven van SEO-teksten, social media posts, nieuwsbrieven, nieuwsartikelen of ander materiaal? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven