Hoe komt mijn webshop hoger in Google?

Een webshop moet concurreren met miljoenen andere webshops. Hoe komt mijn webshop hoger in Google? Het is goed dat je hierover nadenkt. De concurrentie verslaan betekent namelijk een hogere positie in zoekmachines. Dit lijkt heel ingewikkeld maar je webshop hoger in Google krijgen blijkt in de praktijk niet zo moeilijk. Kijk maar eens hoe je dit aanpakt.

Hoeveel webshops zijn er in Nederland?

Het aantal webshops blijft maar groeien. In 2010 waren er 15.000 Nederlandse webshops online. In 2020 is dit gegroeid naar maar liefst 51.600. Dit is nog lang niet het einde. Zo kwamen er in de periode april tot juni 2020 maar liefst 3000 nieuwe webshops bij. Oké, dit had natuurlijk ook gedeeltelijk met de coronacrisis en het sluiten van fysieke winkels te maken.

Heb je een webshop? Dan ervaar je een toenemende concurrentie. Het aantal webwinkels in voeding is in acht jaar tijd verdrievoudigd. Terwijl de webwinkels in elektronica of boeken met 40% zijn toegenomen.

Je zult ook veel concurrentie binnen de kleding opmerken. In de periode 2012-2020 zijn het aantal webshops in kleding met 55% toegenomen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoe komt mijn webshop hoger in Google?

Met zoveel concurrentie is het lastig om je webshop hoger in Google te krijgen. Een concurrerende webshop lijkt het altijd beter te doen en dus ook hoger in zoekmachines te staan. Grote webshops domineren en staan altijd bovenaan in Google en andere zoekmachines.

Hoe komt mijn webshop hoger in Google? Sommige marketingbureaus of SEO tekstschrijvers beloven je gouden bergen. Ze vertellen je dat je webshop helemaal bovenaan komt te staan, of in ieder geval op de eerste pagina. Laat ik je deze illusie ontnemen. Je zal nooit beter scoren dan grote webshops zoals bol.com, Zooplus (dieren) of Zalando (kleding en schoenen).

Deze bedrijven hebben flink wat marketingbudget, daar kun je niet mee concurreren. Bovendien hebben ze ook een goede naam opgebouwd. Ik snap dat je dit niet leuk vindt om te horen maar je krijgt je webshop zeker hoger in Google. Dit doe je door slimmer te zijn dan anderen.

Het geheim van een hoge positie in zoekmachines

Laten we eens naar de topsites in Nederland kijken. Dit zijn de websites die bovenaan in Google staan en de meeste bezoekers ontvangen. Hieronder een overzicht van de top vijf (niet in logische volgorde):

  • Dumpert.nl
  • Bol.com
  • Nu.nl
  • Marktplaats.nl
  • Nos.nl

Er zijn natuurlijk wel meer dominerende website maar ik heb nu even de puur Nederlandse websites of versies genomen. Dus niet bijvoorbeeld google.com of youtube.com.

Wat valt op aan deze websites? Ze hebben heel veel content. Bergen content waar niemand aan kan tippen. Ze laten dit soort content door vele tekstschrijvers creëren. Maar er is soms ook sprake van user generated content. Dit is content die door gebruikers zelf wordt gecreëerd. Bijvoorbeeld op Marktplaats of Dumpert.

Het tweede dat opvalt is dat deze websites veel gedeeld worden. Bijvoorbeeld op fora of social media. Bovendien hebben dit soort websites merkbekendheid opgebouwd. Hierdoor hoeven ze niet eens goed vindbaar te zijn in zoekmachines om toch veel verkeer op te vangen.

Als laatste zijn de meest populaire websites en webshops helemaal technisch in orde. Geen lange laadtijd, vervelende scripts of andere rare dingen.

Eigenlijk is er dus helemaal geen geheim om een hoge positie in Google te behalen. Er staan je twee dingen te doen:

  • Je website technisch in orde maken
  • Goede en kwalitatieve content delen

Zo komt je webshop hoger in Google

Het belangrijkste aan je webshop is de content (inhoud). Je hebt verschillende producten in je webshop staan. Je plaatst niet alleen een foto van het product maar ook een titel en omschrijving. Dit noem je ook wel een productomschrijving. Met een goede productomschrijving realiseer je twee dingen:

  1. Het overtuigt de lezer van het product
  2. De tekst is beter vindbaar in zoekmachines

Met een productomschrijving sla je dus twee vliegen in één klap. Maar alleen wanneer de productomschrijving er ook perfect uitziet. Veel webshops nemen productomschrijvingen van andere webshops of de fabrikant over. Dit kan in het begin werken maar je krijgt uiteindelijk te maken met duplicate content. Google houdt hier niet van en zal je webshop vroeg of laat gaan afstraffen. Dit levert je juist weer een lagere positie in Google op.

De techniek achter een webshop

De meest eenvoudige webshops zijn zelf in elkaar geknutseld. Prima, wanneer je slechts een aantal producten verkoopt is dit goed te doen. Maar hoe meer je webshop groeit hoe meer je ook behoefte hebt aan een goede technische ondersteuning.

Let goed op het aantal dagelijkse bezoekers. Kom je boven de 1000 per dag uit, dan kun je beter een gespecialiseerde webdesigner inschakelen. Deze zorgt ervoor dat je webshop het groeiend aantal bezoekers aankan. Maar ook dat de webwinkel technisch goed in orde is. Dit is namelijk een rankingfactor en kan ervoor zorgen of je hoger in Google komt (of juist lager).

Teksten voor webshop: zelf schrijven of laten doen?

Het beste is om voor unieke teksten te gaan. Moet je teksten voor webshop zelf schrijven of laat je dit doen? Met een kleine webwinkel kun je dit heel goed zelf. Houd wel rekening met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Door gebruik te maken van een aantal belangrijke zoektermen begrijpen zoekmachines beter waar de teksten voor de webshop over gaan.

Wanneer je niet bekend bent met SEO of je hebt een zeer grote webshop, dan schakel je liever een professionele tekstschrijver in. Het is een investering maar wel eentje die zich goed terugverdient.

Woorden die je nooit op je webshop mag plaatsen

Bepaalde woorden gebruik je liever niet op je webshop. Niet dat het je een slechtere positie in Google oplevert maar omdat je hier potentiële klanten mee wegjaagt. Wanneer bezoekers voortijdig je webshop verlaten dan zorgt dit voor een korte bezoektijd. Dit soort dingen meet Google. Webshops met hele korte bezoektijden moeten slechter zijn, dat is de conclusie die Google dan maakt. Je zakt hierdoor in de zoekresultaten weg.

Gebruik nooit het woordje ‘gast’ daar waar je een klant bedoelt. Dus zeg niet welkom gast of afrekenen als gast. Nee, je verwelkomt de klant en deze kan afrekenen als klant.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. That’s it, je hebt niet meer te vermelden. Sorry maar met deze zin ga je niemand overhalen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Bespreek de voordelen wanneer iemand zich inschrijft. Bijvoorbeeld: ‘schrijf je in en bespaar wekelijks tot wel 30% in onze webshop’. Kijk, daar zou ik dus warm voor lopen.

Je zou de nieuwsbrief ook anders kunnen benoemen. Maak er bijvoorbeeld ‘kortingsoverzicht’ of ‘verrassend voordeel’ van. Dat is toch net weer wat anders.

Verzendkosten zijn oké maar ga het niet over administratiekosten hebben. Doe je dit toch dan is dit een garantie dat je bezoekers of potentiële klanten wegjaagt.

Lees ook eens het artikel ‘welkom op deze website’. Een absolute killer, of misschien wel een aanrader wanneer je eigenlijk helemaal geen klanten wil.

Webshop hoger in Google: schakel de hulplijn in

Hoe komt mijn webshop hoger in Google? Je kunt drie hulplijnen gebruiken:

  1. Bel een vriend en vraag hem waarom je webshop niet hoger in Google staat
  2. Vraag hulp van het publiek en laat ze jou suggesties geven
  3. Schakel de SEO tekstschrijver in en zie resultaat

Ga je voor hulplijn 1, 2 of 3? Je mag er maar één kiezen. Is je keuze op hulplijn drie gevallen? Een uitstekende keuze, content gaat je namelijk helpen naar een betere vindbaarheid in zoekmachines. Neem contact op en vraag gelijk even de tarievenkaart aan. Je wil tenslotte weten wat het kost om je webshop hoger in Google te krijgen.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.