Zo kom je op positie 1 in Google

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Lukt het je maar niet om je website hoger in zoekmachines te krijgen? Hoe kom ik op positie 1 in Google? Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die zich hiermee bezighoudt. Wanneer je sommige marketingbureaus mag geloven schieten ze je website binnen no-time naar die eerste positie (yeah right). Uiteraard tegen flinke kosten, maar die had je zelf al aan zien komen. Maak je niet druk, er zijn goedkopere en betere manier om je positie te verbeteren.

Het effect van die eerste positie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Waarom zou je eigenlijk op positie 1 in Google willen staan? Ten eerste voor je ego. Niet liegen, want stiekem is het hartstikke tof om je website bovenaan in Google te zien staan. De concurrenten zullen hier jaloers naar kijken. Dat is dus al een reden om hard je best te doen.

Natuurlijk doe je het ook om meer bezoekers aan te trekken. Een eerste positie in Google levert je gemiddeld 24% van al het zoekverkeer op. Sommigen menen dat dit op 34% ligt, maar dit klopt feitelijk niet. Voor veel zoektermen heb je namelijk ook nog de betaalde zoekresultaten. Hier gaat ook een gedeelte van het zoekverkeer naartoe. Daarnaast heb je nog positie nul, dat slokt ook een gedeelte van het zoekverkeer op.

Zo kom je op positie 1 in Google

Sta je al op positie 1 in Google of moet je hier nog aan werken? Vergis je niet maar soms heb je de eerste positie al te pakken zonder dat je dit in de gaten hebt. Je kijkt dan op de verkeerde zoektermen, terwijl je op een andere zoekopdracht misschien wél bovenaan staat.

Hoe controleer je dit? Door gebruik te maken van een tool als Ahrefs, SE Ranking, SEMrush of Ahrefs. Je ziet per website op welke zoekwoorden ze goed in Google scoren. Probeer het maar eens, je zult er versteld van staan hoe goed je website het soms doet.

Wil je een hoge positie in zoekmachines, dan is er werk aan de winkel. Laten we eens gaan kijken wat Google hier zelf van zegt.

SEO richtlijnen volgens Google

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie bestaat sinds de komst van zoekmachine Google. Hiervoor waren er al wat zoekmachines actief waaronder Lycos, toen erg populair. Alleen hielden webmasters zich in die tijd nog niet zo bezig met hoge posities in de organische zoekresultaten.

Door de jaren heen zijn er heel wat SEO technieken bedacht. Google is zich hier ook mee gaan bemoeien en heeft zijn eigen SEO richtlijnen opgesteld. Wanneer je deze richtlijnen vergelijkt met de huidige technieken dan komt dit sterk overeen. Maar niet helemaal, want bijvoorbeeld linkbuilding staat niet in de Google richtlijnen. Terwijl dit wel door veel SEO specialisten wordt toegepast.

Een hoge positie behalen: aan de slag

Je kunt natuurlijk het boekwerk van de Google SEO richtlijnen erop naslaan. Of je leest onderstaand verhaal, hier word je misschien wel wijzer van. Ik geef je maar liefst 7 tips om een eerste positie in Google te behalen. Extra tip: probeer ook eens googwortel.

Tip 1: bouw een unieke website

Je ziet zoveel leuke websites voorbijkomen, hier krijg je inspiratie van. Voordat je het weet lijkt jouw website verdacht veel op die van je concurrent. Jammer, een unieke website doet het beter bij je doelgroep. Daarnaast ziet Google ook wel of je andere nadoet of met nieuwe ideeën komt. Probeer dus geen website één op één van iemand anders na te bouwen.

Tip 2: je website technisch op orde

Met een CMS zoals WordPress of Joomla is het betrekkelijk eenvoudig om je website technisch op orde te krijgen en te houden. Toch zijn er nog genoeg websites die niet mobielvriendelijk zijn en veel te traag laden. Terwijl dit twee grote rankingfactoren zijn. Lukt het je niet om je website technisch te optimaliseren, schakel dan een webbouwer in. Ga niet voor de eerste de beste CMS bouwer maar kijk of deze ook echt kennis van zaken heeft.

Tip 3: deel kwalitatieve content

Hoe kom je op positie 1 in Google? De beste methode is het delen van kwalitatieve content. Teksten of artikelen op je website moeten informeren, adviseren, inspireren of activeren. Kies zelf maar wat uit. Daarnaast moeten teksten ook perfect geschreven zijn. Kijk alleen al naar de opmaak: een titel en tussenkopjes is echt wel aan te raden.

Deel de tekst in verschillende alinea’s op. Gebruik een goed leesbaar lettertype en vermijd taal- en spellingsfouten. Denk ook eens na over de schrijfstijl en de aanspreekvorm. Hoe hoger de kwaliteit van de tekst, hoe beter deze door Google beoordeeld wordt. Let op: een tekst in moeilijke bewoordingen is echt niet van een betere kwaliteit maar scoort juist slechter in zoekmachines. Dit komt omdat dit soort teksten een hoge drempel opwerpt.

Tip 4: ga voor veel content

Vaak wordt gedacht dat het alleen om kwalitatieve teksten gaat, maar ook de hoeveelheid speelt mee. Kijk maar eens naar wat websites die bovenaan in Google staan. Die hebben allemaal minstens 200 artikelen op de site staan. In veel gevallen loopt dit op tot duizenden teksten of artikelen.

Blijf wel die kwaliteit in de gaten houden. Het lijkt namelijk heel verleidelijk om snel honderden teksten door de eerste de beste goedkope tekstschrijver te laten maken. Wanneer de kwaliteit te laag ligt is dit weggegooid geld.

Tip 5: laat Google weten waar je webpagina’s over gaan

Je plaatst wat teksten over de verzorging van vogels op je website. In geen enkele tekst gebruik je woorden als ‘verzorging’ of ‘vogels’. Zo weet Google niet waar je webpagina’s daadwerkelijk over gaan.

Tip 5: vermijd irritante pop-ups

Nog te vaak zie ik website met van die irritante pop-ups. Direct na binnenkomst of na enkele seconden verschijnt er een tweede venster met reclamemateriaal. Wees hier voorzichtig mee. Allereerst moet de pop-up relevant zijn aan de website. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bestellen van een e-book. Je gebruikt een pop-up nooit om reclame te maken voor een adverteerder of andere website.

De pop-up mag niet schermvullend zijn. Niet meer dan 25% van de originele pagina, dat zou een goede grootte zijn. Laat de pop-up bij voorkeur rechtsonder op de pagina verschijnen en niet precies in het midden of over een belangrijke tekst heen.

Tip 6: geen affiliatie links op een zakelijke website

Bied je een dienst of product aan, plaats hier dan zeker geen affiliatie links op. Google ziet je website dan niet als zakelijk maar als affiliate site. Nadeel hiervan is dat je een stukje aan expertise verliest. Google geeft de voorkeur aan zakelijke websites waarbij de betrouwbaarheid hoog staat.

Nog een reden waarom je geen affiliatielinks op je zakelijke website plaatst: je komt richting je bezoekers ongeloofwaardig over. Je bent immers andermans producten of diensten aan het promoten. Terwijl je eigenlijk je eigen producten en diensten zou moeten promoten (verkopen).

Als laatste is dit een slecht idee omdat je een beetje wanhopig overkomt. Moet je het echt van die paar euro’s extra per maand hebben? Ben je ondernemer en heb je een webwinkel of bied je diensten aan, vermijd dan affiliatie links op de website.

Tip 7: blijf aan je website werken

Staat je website op positie 1? Je denkt nu achterover te kunnen leunen, maar niets is minder waar. Wanneer je enige tijd niks aan je website doet dan zul je merken dat deze weer in Google wegzakt. Zoekmachines houden namelijk van actieve websites. Blijf dus aan je website werken: vandaag, volgende week, over een maand en ook volgend jaar.

Zo kom je op positie 1 in Google. Nou ja, garantie heb je nooit want na een Google algoritme update kunnen de posities weer veranderen. Maar wanneer je bovenstaande tips meeneemt moet het zeker lukken om hoog te scoren. Blijven resultaten uit? Denk dan eens aan het inschakelen van mij als SEO tekstschrijver.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven