Hoe een artikel schrijven op de juiste manier werkt

Bijgewerkt: 8 december 2022

Artikelen zijn een belangrijk communicatiemiddel. Bijvoorbeeld tussen website en bezoeker. Of tussen bedrijf en consument. Een artikel schrijven lijkt in de basis makkelijk, maar er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. Zoals de doelgroep, de tekstvorm en het tekstdoel.

Ik laat je in zeven stappen zien hoe je een artikel schrijft. Maar ook hoe je fouten ontdekt en deze eruit haalt.

1. De doelstelling bepalen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De eerste stap om een artikel te schrijven is eerst bedenken wat de doelstelling is. Wat wil je precies met de tekst bereiken? Wil je informatie delen, iets verkopen, gewoon meer websitebezoekers ontvangen of je mening verkondigen? Het kan ook dat je de lezer iets wil leren of diens gedrag wil beïnvloeden.

Denk eens na over het doel van de tekst. Wanneer je het doel kent dan weet je ook voor welk soort tekst je moet kiezen. Een advertentietekst is niet geschikt om iemand iets te leren, maar wel om iets te verkopen. En een studieboek schrijf je om kennis te delen, niet omdat de lezer je product moet kopen.

Let ook even goed op het verschil tussen wel of geen SEO. Wanneer de tekst hoog in de organische zoekresultaten moet staan dan moet je zeker SEO toepassen. Je komt al snel bij een SEO tekst of SEO-blog uit. Maar een SEO advertentie, dat bestaat niet (wel SEA).

2. Het onderwerp van het artikel bepalen

Als tweede ga je een onderwerp voor het artikel bedenken. Dit kan van alles zijn, van een zwarte smartphone tot vlooien bij de hond, van het ontstaan van de aarde tot een tuinman inhuren. Welk onderwerp je kiest is weer afhankelijk van de doelstelling.

Het is altijd goed om een onderwerp te kiezen waar je veel kennis mee hebt. Of waar je passie ligt. Wanneer je over iets schrijft waar je eigenlijk een hekel aan hebt of wat je te moeilijk vindt, dan ziet de lezer dit in je tekst terug.

3. Feiten moeten kloppen

Wanneer je zegt dat de aarde vierkant is, dan moet je dit ook kunnen onderbouwen. Wanneer je over iets schrijft is het dus belangrijk om feiten toe te lichten. En het is een ‘feit’ dat feiten je verhaal versterken. Maar onwaarheden verzwakken je verhaal juist.

Wanneer je stellingen doet, moet je bronnen weergeven, zodat de lezer weet waar je de informatie vandaan hebt gehaald. Komt de informatie vanuit jezelf? Vaak ziet de lezer dit omdat je veel over dezelfde onderwerpen schrijft. Je hebt dan een bepaalde expertise opgebouwd. Maar wanneer het onderwerp nieuw voor je is, dan heb je toch wel hulp van bronnen nodig.

4. De eerste opzet van het artikel

Hoe een artikel schrijven in zijn werk gaat, is vaak volgens een vaste indeling. Je begint met het bedenken van een titel. Vervolgens schrijf je de inleiding. Aan de hand hiervan weet de lezer wat hij van de rest van het artikel kan verwachten. Dan volgen er een aantal hoofdstukken of alinea’s, met tussenkopjes.

Maak eerst een ruwe schets van het artikel. Zelf maak ik eerst altijd een titel en inleiding met 5-8 tussenkopjes. Dat is een ruwe schets. Hierna begin ik het middengedeelte te schrijven. Wanneer je merkt dat een artikel schrijven op een andere manier makkelijker is, dan moet je dit doen.

Kijk nog niet naar taalfouten, die haal je er later uit. De ruwe schets maken is het belangrijkst. De verfijning komt later.

5. Het verfijnen van het artikel

Je had hem al zien aankomen: nu komt het op verfijnen aan. Dit houdt in dat je steeds dieper op het onderwerp ingaat. Door je artikel in verschillende alinea’s op te delen voorkom je dat de lezer zijn aandacht kwijtraakt. Feitelijk moet je een tekst in hapklare brokjes aanbieden. Hierbij is het wel belangrijk dat je elke alinea verfijnt, zodat de lezer er ook echt iets aan heeft.

Houd je bij het hoofdonderwerp, maar gebruik elk tussenkopje om een beetje af te wijken en het artikel dus de verfijnen. Wanneer het hoofdonderwerp over rustige hondenrassen gaat, dan verfijnen je dit met subonderwerpen als:

  • Karakter van kleine honden
  • Rustige grote hondenrassen
  • Meest geschikte ras voor gezinnen met kleine kinderen

6. Laat het artikel even liggen en controleer het de volgende dag

Het komt zelden voor dat ik een artikel dat ik op maandag heb geschreven, die zelfde dag inlever of publiceer. Meestal laat ik hem een dag liggen om er de volgende dag nog eens naar te kijken. Je haalt er dan veel meer fouten uit.

Ook kan het dat je een dag later ziet dat zinnen toch niet zo lekker lezen. Dit is het perfecte moment om je artikel aan te passen en te verbeteren.

Kijk er overigens niet vreemd van op wanneer je enkele dagen laten er achter komt dat er toch nog een fout in staat. Vaak ben je blind voor je eigen fouten. Je kunt het artikel dan acht keer achter elkaar lezen, maar die ene fout zie je niet. En een week later ineens wel. Het is dus helemaal niet verkeerd om een week na publicatie nog eens naar je tekst te kijken. Niet als schrijver maar als lezer, want dan  kijk je er met andere ogen tegenaan.

7. Publiceren en bijhouden

De laatste stap in het schrijven van een artikel is de publicatie. Dit doe je op een platform dat bij het artikel past. Je hebt bijvoorbeeld een blog voor je website geschreven, een nieuwsbrief voor abonnees of een post voor social media. Of misschien wel een scriptie of verslag. Publiceer het op het juiste platform of via het kanaal van je keuze.

Afhankelijk van het soort artikel moet je dit bijhouden. Dit betekent dat je het af en toe van een update voorziet. Zo blijft het artikel actueel en zal het bezoekers blijven aantrekken.

Lukt het niet om zelf een artikel te schrijven? Durf om hulp te vragen. Ik ben je graag van dienst.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven