Hoe concurrentie uitschakelen? 5 slimme manieren

Als ondernemer krijg je met veel concurrentie te maken. Lastig want dit betekent dat je potentiële klanten met andere bedrijven moet delen. Het is vechten om de best betalende klanten of opdrachtgevers. Hoe kun je de concurrentie uitschakelen? Als succesvolle ondernemer toon ik je een aantal praktische methoden. Bepaal of deze op jou van toepassing zijn.

Definitie concurrentie

Bedenk eerst of iemand wel een concurrent van je is. Wanneer een ondernemer of bedrijf dezelfde producten, diensten of services aanbiedt dan is het al snel een concurrent. Ben je locatie afhankelijk en zit die concurrent aan de andere kant van het land? Dan staat er minder druk op de ketel: dit is geen directe concurrent.

Een concurrerende onderneming kan jouw positie op de markt verzwakken

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Methode 1: loop uit de pas

Hoe de concurrentie uitschakelen? Kijk eens naar je directe concurrenten. Het zal je opvallen dat ze allemaal hetzelfde doen of aanbieden. Bovendien communiceren ze ook allemaal op eenzelfde manier.

Door uit de pas te lopen doe je het anders en val je dus op. Bijvoorbeeld middels spraakmakende blogposts op je website, opvallende social media berichten of producten of diensten die net weer wat anders zijn. Binnen je eigen branche kun je ook vast wel iets verzinnen om uit de pas te lopen. Bekijk dus wat concurrenten doen en sla een andere weg in.

Methode 2: domineer als prijsvechter

Waarom lopen zaken als de Action, Primark en Lidl zo goed? Omdat ze tot de grootste prijsvechters behoren. Het zijn niet zomaar prijsvechters, ze weten zich te onderscheiden dankzij een aantrekkelijk aanbod. Zorg dus dat je producten uniek of bijzonder zijn, maar dan wel tegen een goede prijs.

Bij het aanbieden van diensten werkt het net wat anders. Je moet allereerst aantonen dat jouw diensten tot de betere behoren. Door net wat onder de prijs van je concurrent te zitten val je extra op.

Methode 3: stuur twijfelende klanten naar je concurrent door

Maak gebruik van de consumentenpsychologie. Stel dat jij ergens een televisie ziet die € 1000 kost. Je twijfelt en de verkoper is zo vriendelijk om je op een andere winkel twee deuren verderop te wijzen. Je wandelt hier binnen en diezelfde televisie kost € 3000! Natuurlijk heeft deze verkoper er een mooi praatje bij maar je zou wel gek zijn om € 2000 meer te betalen. Je twijfel is direct weg en je belandt weer bij de eerste aanbieder.

Doe dat ook. Maak een lijstje van concurrenten die 2-4 keer duurder zijn. Stuur twijfelende klanten gerust door, maar alleen nadat ze jouw tarieven hebben gezien. Je concurrent kan lullen als Brugman maar die hogere prijs maakt dat nooit meer goed. En die enkele klant die toch bij de concurrent achterblijft? Mooi, heb je gelijk een goede daad begaan.

Methode 4: ontwijk de concurrent

Een bloemenwinkel naast een andere bloemenwinkel openen, dat is vragen om problemen. Net als dezelfde leveringsvoorwaarden, service of garantie als je concurrent aanbieden. Ontwijk de concurrent door voor een andere locatie, openingstijden, service of prijzen te kiezen.

Mik op een andere doelgroep, hiermee voorkom je dat je in elkaars vaarwater zit. Natuurlijk kun je bepaalde diensten of producten niet vermijden, maar zorg dan dat je ze op een andere manier aanbiedt.

Hoe de concurrentie uitschakelen via social media? Juist op social media kun je de concurrent goed ontwijken. Je concurrenten zijn allemaal actief op Twitter of LinkedIn (als voorbeeld). Zie een gat in de markt met een ander social media platform en ontdek hoe je hier een veel groter bereik hebt.

Methode 5: schrik je concurrenten af

Wie het hardst schreeuwt krijgt de meeste aandacht. Via social media of je eigen website heb je een ontzettend groot bereik. Zorg dat je bovenaan in Google staat en veel volgers op social media hebt. Het maakt dan niet uit wat de boodschap is, alleen al door iets te verkondigen trek je de aandacht naar je toe.

Durf ook brutaal te zijn. Introduceert je concurrent een product, kom dan met een vergelijkend product maar dan kwalitatiever of goedkoper. Dit noem je ook wel fighter brand. Wees ook agressiever dan je concurrent. Niet met woorden maar met daden. Adverteer meer en vaker, verschijn regelmatig in de media of zorg dat concurrenten over je praten. Bedenk dat dit soort praktijken je concurrenten afschrikt.

Hulp bij een hoge positie in Google

De beste manier om je concurrenten te verslaan is door ze in Google te overtreffen. Wanneer je hoger in de organische zoekresultaten gaat krijg je veel meer aandacht. De inhoud van je website is dan niet allesbepalend. Het feit dat je als eerste gevonden wordt wekt meer betrouwbaarheid, ongeacht of je product of dienst goed of minder goed is.

Dit is ook weer een stuk gekozen consumentenpsychologie. We gaan er immers vanuit dat het eerste zoekresultaat ook het beste is. Dus kopen of bestellen we ook iets via dat eerste zoekresultaat.

Maak gebruik van dit gegeven. Zorg dat je hoger dan je concurrenten in Google staat. Dit doe je middels het delen van goede content. Google beslist dan uiteindelijk of je content het beste aansluit bij een zoekopdracht. Hulp nodig bij een mooie positie in zoekmachines? Vraag direct de tarievenkaart of meer informatie aan. Samen werken we aan een sterke marktpositie.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.