Hoe belangrijk is online marketing?

Bijgewerkt: 13 augustus 2021

Online marketing, pas jij het al toe? Bijna alle bedrijven maken er gebruik van. Hoe belangrijk is online marketing? Hartstikke belangrijk want het zorgt voor meer naamsbekendheid, veel meer websitebezoekers en een hogere omzet. Wanneer je nog niks aan online marketing doet dan is het belangrijk dit zo snel mogelijk in te zetten.

Dit is online marketing?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketing is een verzameling van technieken om de verkoopcijfers van producten of diensten omhoog te jagen. Maar ook om de naamsbekendheid te vergroten. Hierbij maak je onderscheid tussen offline en online marketing.

Sinds de komst van het internet is online marketing steeds belangrijker geworden. Vanaf 2015 zie je ook een duidelijke verschuiving tussen offline en online marketing. Tegenwoordig gaat er meer geld in online marketing om dan dat er nog naar offline marketing gekeken wordt.

Hoe belangrijk is online marketing?

Het belang van online marketing is best wel groot. Online vindbaarheid is namelijk onmisbaar. Wie het meest opvalt ontvangt ook de meeste websitebezoekers of ziet zijn verkoopcijfers de lucht in schieten.

Het probleem met online marketing is dat hier heel wat geld aan wordt uitgegeven. Met helaas niet altijd het gewenste resultaat. Niemand wil adverteren of een SEO specialist inhuren om geld te verspillen. Daarom is het belangrijk om online marketing op de juiste manier toe te passen.

5 redenen om voor online marketing te kiezen

Online marketing is niet voor iedereen geschikt. Bijvoorbeeld de hobbywebsite, die heeft er geen belang bij. Maar ook niet de website van de lokale kerk. Voor wie is online marketing dan wel geschikt? Hieronder 5 redenen om ervoor te gaan.

1. De doelgroep specifiek en snel bereiken

Wil je een specifieke doelgroep bereiken en ook nog eens op een snelle manier? Dan werkt online marketing veel beter dan offline marketing. Met offline marketing schiet je vaak met losse flodders in de hoop dat je de doelgroep bereikt. Maar je bereikt er ook heel veel andere mensen mee, iets dat uiteindelijk weggegooid geld is.

Dankzij online marketing kun je targetten. Zo is het mogelijk om de doelgroep op locatie, interesses, leeftijd, geslacht, opleiding en nog veel meer uit te zoeken.

2. Onbeperkt toegang tot de doelgroep

Het mooie van het internet is dat het 24/7 beschikbaar is. Dit betekent dat je dus ook 24/7 je doelgroep bereikt. Wanneer je in een krant adverteert (offline marketing) dan bereik je alleen op een specifieke dag de doelgroep. En dan ook nog eens alleen lezers van die krant. Ditzelfde geldt met televisiereclame en radioreclame.

Mensen brengen steeds meer tijd op het internet door waarbij de groepen elkaar afwisselen. Bijvoorbeeld de jeugd die ‘s middags en ‘s avonds actief is, ondernemers die overdag op het internet zitten en de huisvrouwen die ‘s morgens even een kijkje nemen.

3. Realtime marketing

Hoe belangrijk is online marketing? Misschien handig om te weten: online marketing is realtime. Denk maar eens aan een post op social media, waarbij iedereen direct kan reageren. Waarop jij weer op die reacties reageert. Hiermee ga je de interactie aan, op elk gewenst moment van de dag. Dankzij realtime marketing sta je veel dichter bij de doelgroep.

4. Lage kosten

Over het algemeen is online marketing veel goedkoper dan offline marketing. Voor een enkele reclamespot op televisie ben je al snel tussen de € 3500 en € 25.000 kwijt. Voor datzelfde geld kun je miljoenen mensen bereiken, verspreid over een langere periode. Hiermee is online marketing niet alleen goedkoper maar ook effectiever.

5. Gratis naamsbekendheid

Je gebruikt online marketing om in de organische (SEO) of de betaalde (SEA) zoekresultaten te staan. Dit levert natuurlijk een hoop kliks naar je website op. Maar je krijgt er ook gratis naamsbekendheid mee. Want hoe meer mensen de naam van je website voorbij zien komen, hoe beter dit blijft hangen. Hiermee werkt online marketing een beetje hetzelfde als televisiereclame: blijven herhalen.

Wat zijn de voordelen van internet marketing?

Online marketing noem je ook wel internet marketing. Wat zijn hier de voordelen van? Kijk maar eens naar de belangrijkste voordelen:

  • Resultaten zijn goed meetbaar
  • Effect voor de lange termijn (SEO)
  • Direct effect (SEA)
  • Doelgroep goed targetten
  • 24/7 aanwezig
  • Grenzeloos bereik
  • Flexibel

Nadelen internet marketing

Hoe belangrijk is online marketing wanneer hier ook wat nadelen aanzitten? Ondanks onderstaande nadelen blijft het een aanrader om online marketing in te zetten. De nadelen:

  • Soms erg lastig om een goede campagne op te zetten
  • Bij verkeerde optimalisatie kost het veel geld
  • Wetgeving wordt steeds strenger (privacywet, cookiewet)

Verschil tussen SEO en SEA

Dan is er nog een verschil tussen SEO en SEA. Bij SEO oftewel zoekmachine optimalisatie ga je voor een goede zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Die zichtbaarheid is gratis, maar je moet er wel veel werk voor doen. Grootste voordeel is dat het effect hiervan zeer lang aanhoudt. Wanneer je eenmaal een goede positie in Google hebt te pakken dan verdwijnt dit niet zomaar.

SEA is advertentie optimalisatie. Je adverteert in zoekmachines waarbij je als eerste zichtbaar bent. Dit kost veel geld maar het effect is er direct. Wanneer je met SEA oftewel adverteren stopt dan is het effect ook net zo snel verdwenen.

Tip: richt je op zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wil je op een snelle en tijdelijke manier je doelgroep bereiken dan is adverteren in zoekmachines de beste keuze. Maar gaat het je om veel organisch zoekverkeer, over de lange termijn, dan kun je beter voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaan.

Hoe pak je deze vorm van online marketing aan? Door je website technisch te optimaliseren. Deze moet mobielvriendelijk en veilig zijn. Zonder vervelende pop-ups of een rare lay-out. Het belangrijkste onderdeel van SEO is content. Je hebt veel en kwalitatieve teksten nodig. Dan pas ben je ook goed zichtbaar in zoekmachines.

Is die goede online zichtbaarheid je doelstelling? Neem contact op en vraag naar de werkwijze of de tarieven. We maken SEO betaalbaar voor iedereen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven