Het geheim van Google – binnen enkele uren bovenaan staan

Wij kennen het geheim van Google. Een uitspraak die je wel eens tegenkomt, maar wat klopt hier van? Wat niemand je erbij vertelt is dat het grote geheim van Google helemaal geen geheim is. De SEO richtlijnen die Google heeft opgesteld zijn namelijk voor iedereen inzichtelijk. De echte werking van deze zoekmachine blijft helaas wel geheim, voor iedereen. Toch zijn er wel wat dingen die je misschien nog helemaal niet wist en waarmee je snel bovenaan in Google staat.

Waarom sommigen zo geheimzinnig doen

Waarom zijn er toch zoveel mensen die beweren het geheim van Google te kennen? Simpel, omdat er voldoende mensen zijn die hierin trappen. Een lekker inkoppertje waardoor je geneigd bent om honderden tot wel duizenden euro’s aan online marketing uit te geven.

Welke waarheid schuilt er achter het geheim van Google? De waarheid is dat je de website zo goed mogelijk optimaliseert volgens de richtlijnen van de zoekmachine. Niets meer en niets minder. Hoe het algoritme exact werkt, dat is grotendeels bekend. Maar er zijn altijd dingen waar we nooit achter gaan komen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Gevonden worden en naamsbekendheid krijgen

Belangrijkste doel van SEO is gevonden worden in zoekmachines. Hiermee bouw je ook naamsbekendheid op. Eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk: je moet er gewoon voor zorgen dat je bovenaan in de organische zoekresultaten staat. Naja, zo gewoon is dat natuurlijk niet. Want alleen de allerbeste websites mogen bovenaan in Google staan. Hoe je dat bereikt? Meer hierover lees je hieronder.

Het geheim van Google: 6 dingen die je moet weten

Ik laat je nu wat dingen zien die je helpen naar een hogere positie in Google. Binnen enkele uren bovenaan staan? Denk niet dat dit een verkooppraatje is want het is zeker mogelijk. Hierbij is het wel belangrijk dat je een goedlopende website hebt. Voeg je een nieuwe URL binnen Google Search Console dan kan deze al binnen een half uur op de eerste pagina van Google staan. Dit is mij tot nu toe al ontelbare keren gelukt. Maar goed, dan moet je wel aan onderstaande taken werken.

1. Content versus links

Er zijn mensen die beweren dat content en links even zwaar wegen. In mijn ogen is dit onzin. Uit eigen onderzoek en ervaring blijkt namelijk dat content het beste scoort. Zet twee gelijkwaardige en even oude websites tegenover elkaar. De een heeft 3000 zoektermen in Google staan, de ander heeft juist 3000 backlinks verzameld. De winnaar met de meeste organische bezoekers? Dat is die website met zoveel zoektermen.

Helaas zijn er nog steeds websites die zich voor 50% op backlinks richten. Mijn mening: deel de allerbeste content. De backlinks komen dan vanzelf. Hiermee bouw je een natuurlijk backlinkprofiel op.

2. Social media gebruiken

Nóg een methode om snel hoog in Google te komen: zet social media in. Vooral interessant wanneer je 10.000 volgers of meer hebt. Vraag je volgers of ze in Google een bepaalde zoekopdracht willen invoeren en dan op jouw link in de zoekresultaten kunnen klikken. Binnen no-time staat je pagina bovenaan, als het goed is op positie 1 tot 3. Ook dit is een methode die echt werkt, dit heb ik twee keer eerder uitgeprobeerd en met succes.

3. Toon je autoriteit

SEO is een beetje een cowboywereld. De een zegt dit en de ander zegt dat. Sommigen roepen maar wat of weten het zogenaamd allemaal beter. Geloof me, Google heeft echt wel in de gaten of je expert bent of alleen maar mooie praatjes verkoopt. Wees slim, toon je autoriteit. Spreek alleen over zaken waar je ook echt verstand van hebt. Laat in elke tekst doorschemeren dat je ervaring hebt of in ieder geval goed over het onderwerp heb nagedacht.

Hoe de zoekmachine het doet is onbekend, zie het als het geheim van Google. Maar dat ze autoritaire personen of websites kunnen herkennen, dat is zeker duidelijk. Al helemaal de laatste jaren waarin de zoekmachine steeds slimmer wordt.

4. Actief blijven

Er zijn aardig wat opdrachtgevers die mij vragen om een stuk of 30 teksten te schrijven., maar ik probeer ze altijd uit te leggen dat het echt niet bij die 30 teksten blijft. Wil je vindbaar zijn en blijven in Google, dan moet je voor een actieve website zorgen. Dit betekent wekelijks een nieuw artikel toevoegen of een bestaand artikel aanpassen.

Het liefst doe je dit dagelijks, maar ik begrijp ook wel dat je nog zoiets als een privéleven hebt. Gooi ‘s avonds een gerust je laptop dicht, maar vergeet niet om eenmaal per week eens even naar je website te kijken. Google houdt van actieve websites, dus ook van die van jou.

5. Zoektermen gebruiken

Ik wil op de zoekterm “het geheim van Google” gevonden worden. Dan is het ook logisch dat ik die zoekterm in mijn artikel gebruik. Ten eerste in de titel, want dan weet jij waar de tekst over gaat. Daarnaast gebruik ik de zoekterm nog eens in het artikel zelf. Zo is voor Google duidelijk wat het echte onderwerp is.

Helpt het om zoektermen in de subtitels te plaatsen? Vroeger werd gedacht dat dit werkte, maar deze SEO-techniek is inmiddels verouderd. Je gebruikt tussenkopjes om het de lezer makkelijker te maken. Maar ook om zoekmachines te laten weten waar een bepaalde paragraaf of hoofdstuk over gaat. In een tussenkop hoef je geen keywords te plaatsen, maar het mag natuurlijk wel wanneer dit betrekking heeft op dat gedeelte van de tekst.

Hoeveel zoektermen moet je eigenlijk in een tekst plaatsen? Vroeger werd een zoekwoordendichtheid van 5% tot 8% aangehouden. Tegenwoordig ligt dit ergens tussen de 1% tot 2%. Een goede tekstschrijver kijkt helemaal niet naar de zoekwoordendichtheid, die is gewoon goed.

6. Aan je naamsbekendheid werken

Een perfecte manier om het geheim van Google te omzeilen: werk aan je naamsbekendheid. Sinds ik Instagram heb, en inmiddels tik ik de 10.000 volgers aan, zoeken mensen in Google op mijn naam. Hierbij klikken ze de website aan, iets dat natuurlijk goed is voor de ranking.

Het werkt écht om mensen nieuwsgierig te maken. Een ding die veel bedrijven doen is een linkje van de website op hun social media profiel. Natuurlijk, maak het je volgers maar makkelijk. Zou je geen URL plaatsen en je weet met je content (nieuwe) volgers te prikkelen, dan gaan ze je in Google zoeken. Levert je gelijk weer meer website bezoekers en een hogere ranking op.

Hoe werk je eigenlijk aan die naamsbekendheid? Bijvoorbeeld via social media maar het kan ook middels adverteren. Zorg verder dat je op verschillende fora actief bent, maar dan wel natuurlijk onder de naam waarmee je naamsbekendheid wil opbouwen.

Conclusie: het geheim van Google is helemaal niet geheim

Misschien wil je dit helemaal niet weten maar het geheim van Google waar iedereen jou zo lekker mee maakt is helemaal geen geheim. Het zijn gewoon SEO technieken waarmee je de website optimaliseert. Dus nogmaals, wanneer iemand vreemde verkooppraatjes rondstrooit mag je heel snel wegrennen. Heb je een auto, rij dan met gierende banden naar huis.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.