Hekje of hashtag in je tekst

Maak jij al gebruik van een hekje/ hashtag # in je tekst? Niet alleen geschikt voor social media, ook op websites kom je dit steeds vaker tegen. Dankzij het hekje is jouw bericht beter vindbaar. Bekijk de beste tips voor het gebruik van #.

Dit is wat een hekje # doet

Het hekje is een karakter of teken dat in het Engels ook wel hashtag wordt genoemd. Je schrijft het zo: #. Op je toetsenbord vind je deze boven het cijfer drie. Gebruik je een smartphone, dan is het hekje vindbaar wanneer je op het tekentoetsenbord tikt.

Waarvoor gebruik je het hekje? Het allereerste gebruik van hashtags gaat terug naar 2007. In 2009 nam Twitter dit gebruik over. Zodra je een hekje bij een Tweet plaatst, maakt Twitter hier een automatische hyperlink van. Deze hyperlink verwijst naar een lijst met alle berichten waarin dit woord voorkomt.



Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hekje op Facebook en Instagram

Na Twitter hebben ook Facebook en Instagram het gebruik van hekjes overgenomen. Het is vooral Instagram waar het hekje erg populair is, op Facebook wordt hier minder gebruik van gemaakt.

Waarom gebruik maken van een hekje?

Door gebruik te maken van een hekje bij een sociaal media post kunnen andere gebruikers bepaalde berichten terugvinden. Stel dat je een post over honden plaatst. Dan zet je in je bericht: #honden. Nu zijn mensen toevallig op zoek naar berichten die over honden gaan. Ze typen op social media #honden in. Er verschijnt nu een overzicht met alle gebruikte hashtags waar het woord honden in voorkomt.

De kans dat anderen jouw bericht vinden is dankzij het hekje een stuk groter. Andersom werkt natuurlijk ook: je kunt bepaalde berichten makkelijker terugvinden. Daarom maak je gebruik van een hekje.

Hekje op je website gebruiken

Steeds meer websites plaatsen in hun tekst een of meerdere hekjes. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld:

Gisteren ging ik naar de #bioscoop. Er draaide een goede #film, die moet je gezien hebben!

In bovenstaand voorbeeld is gebruik gemaakt van tweemaal een hekje. Heeft het zin om een hekje op je website te plaatsen? Alleen wanneer je hier hyperlinks achter hangt. Je moet dus zelf het woord linken naar een lijst of pagina binnen je website.

Waarom zou je eigenlijk gebruik maken van hekjes op je website? Vooral omdat dit heel herkenbaar is voor jouw websitebezoekers. We zijn inmiddels zo gewend geraakt aan hekjes of hashtags, dat we dit ook als link naar een overzichtslijst herkennen. Je gebruikt dus een hekje op je website om duidelijk te maken dat je naar een overzicht linkt.

Een hekje is toch geen hekje voor de baby of hond?

Haha, toen ik in Google op zoek ging naar hekje (#) kwam ik ook hekjes voor een hond of baby tegen. Je begrijpt natuurlijk vast wel dat het hier om een traphekje of deurhekje gaat. Dat schrijf je dus niet als deur# of trap#.

Geen idee waarom ik je dit vertel want we hadden het over het hekje zoals je dit op social media of op je website gebruikt. Ik dwaal weer eens af, laten we snel teruggaan naar het echte hekje: #.

Meer interactie en volgers dankzij hekjes

Ik wil het nog even over het hekje op social media hebben. Wist je dat je hiermee meer interactie creëert en dat je meer volgers krijgt? Op mijn Instagram account maak ik veel gebruik van het welbekende hekje. Uit onderzoek blijkt dat je hierdoor 12% meer likes of reacties krijgt, maar dit hangt ook een beetje van het type post af. Mijn ervaring is dat tussen de 40% en 70% van de reageerders mij via het hekje vindt.

Dit kan bij jou een stuk lager liggen of misschien wel hoger. Het hangt er natuurlijk ook vanaf welk woord je achter het hekje plaatst. Maak je gebruik van Engelse woorden, dan is je bereik vele malen groter. Nadeel van Engelse woorden is dat je de Nederlandse doelgroep grotendeels misloopt. Bepaal dus van tevoren wat jouw doelgroep is een welke hashtags ze gebruiken.

Werken aan je online vindbaarheid

Dankzij het gebruik van een hekje ben je beter vindbaar via sociaal media. Wist je dat de vindbaarheid van je website net zo belangrijk is? Dit doe je niet door hekjes op je website te plaatsen (tenzij je intern linkt), maar wel door een hoge positie in zoekmachines.

Met dat laatste kan ik jou helpen. Je hebt vast wel gezien dat deze website hoog in Google scoort. Zal ik dit ook voor jou proberen te realiseren? Dit doe ik middels het schrijven van goede SEO teksten. Ik schrijf, jij zorgt voor de rest.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.