Je groeit met je bedrijf matig op het internet. Wil je harder online groeien? Zorg dan dat je alles over SEO en social media weet. Of dat je hier een professional voor inhuurt. Met mijn individuele training help ik ondernemers aan een snelle online groei. Maar het is ook mogelijk om werkzaamheden uit te besteden, zodat je meer tijd voor andere activiteiten overhoudt.
Bewezen activiteiten om je bedrijf online te laten groeien

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Drie activiteiten die altijd werken om je bedrijf via het internet te laten groeien:
- SEO – zoekmachine optimalisatie
- Social media – keuze uit meer dan 25 kanalen
- Getuigenissen van klanten
Hoe moet je harder online groeien dan je nu al doet? Laten we deze drie activiteiten eens nader bekijken.
SEO: optimaliseer je website of webshop
SEO is een afkorting van zoekmachine optimalisatie, en hierbij heb ik het direct naar het Nederlands vertaald. Veel ondernemers en zelfs marketeers denken dat SEO door Google is bedacht. Nee hoor, het is in de vorige eeuw door website-eigenaren bedacht. Deze eigenaren zochten naar manieren om hoger in de organische zoekresultaten te scoren.
Van hieruit ontstonden allerlei technieken om zoekmachines te beïnvloeden. Je kunt je voorstellen dat deze technieken in het begin helemaal niet zo netjes waren. Er werden allerlei trucjes gebruikt, zoals overmatig linkbuilden, verborgen teksten op websites en cloaking. De kwaliteit van de inhoud van een website was toen helemaal niet belangrijk.
Gelukkig werden zoekmachines steeds slimmer. Ze ontdekten dat kwaliteit juist wel een grote rol speelt, en gingen websites met verkeerde SEO-technieken afstraffen.
Met SEO optimaliseer je jouw website. Dit doe je voor gebruikers en hiermee ook voor zoekmachines. Er zijn veel verboden SEO-technieken, maar gelukkig ook toegestane technieken die effectief zijn.
Zichtbaar zijn op social media
Het tweede dat belangrijk is om harder online te groeien, is social media. Meer dan 14,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media. Dit is een enorme groei ten opzichte van enkele jaren geleden. Bovendien zijn mensen steeds langer actief op social media, met een gemiddelde van 115 minuten per dag.
Het is dus niet gek om te denken dat er via social media veel winst valt te behalen. Verschillende doelgroepen zijn hier aanwezig. Omdat social media gratis is, stelt dat je in staat om met je doelgroep in contact te komen. Zonder dat het je iets kost.
Een ander voordeel is dat de meeste social mediaplatforms heel makkelijk werken. Je hoeft hier geen ingewikkelde studie voor te volgen. Bovendien ben je niet verplicht om te adverteren.
Gebruik social media voor het opbouwen van naamsbekendheid. Maar ook om loyale klanten binnen te halen. Hoe effectief dit is, heeft enerzijds met de doelgroep en het kanaal te maken, anderzijds met de content die je deelt.
Getuigenissen van klanten
Veel ondernemers doen hard hun best om positieve reviews van klanten te verzamelen. En weet je, voor de meeste bedrijven werkt dit. Maar niet voor allemaal. Getuigenissen van klanten zijn vooral voor webshops effectief. Maar ook voor bedrijven die moeilijk in de organische zoekresultaten scoren, en niet goed zichtbaar zijn op social media.
Wanneer je veel naamsbekendheid op social media opbouwt en bovenaan in Google staat dan maken positieve reviews geen groot verschil. Het publiek vertrouwde je al, getuigenissen zorgen er niet voor dat je harder groeit.
Maar wanneer je moeite met SEO en social media hebt, leg dan de focus op het verzamelen van getuigenissen van klanten. Dit helpt je om sneller online te groeien.
Afbeeldingen zijn belangrijk
Zorg dat je content op jouw website en op verschillende social media kanalen deelt. Werk regelmatig met afbeeldingen. Wanneer je een afbeelding op LinkedIn gebruikt dan realiseer je een 200% hogere betrokkenheid. Maar let op, bij visuele platforms zoals Instagram en Pinterest werkt het net wat anders. Op deze platforms hebben video’s meer kans dat ze gedeeld worden dan standaard foto’s.
Ben je op Twitter actief? Dan moet je af en toe ook een video delen. Video’s worden zes keer zo vaak geretweet dan afbeeldingen. Terwijl tweets met afbeeldingen het weer drie keer beter doen dan alleen tweets met tekst.
Afbeeldingen ondersteunen de boodschap die je overbrengt. Bedenk wel dat afbeeldingen ook af kunnen leiden. Wanneer je de lezer actie wil laten ondernemen, zoals ergens naartoe klikken, kun je beter geen afleidende afbeeldingen gebruiken.
Plaats inhoud die je publiek wil zien
Ik zie veel ondernemers die alleen maar inhoud delen omdat ze daar zelf blij van worden. Zoals de copywriter die over zijn bezoek aan een gevangenismuseum post. Of de webshopeigenaar die het over een of ander viaduct in Nederland heeft. Houd je ogen op de weg, want dit soort inhoud wil het publiek helemaal niet zien.
“Maar dan ben ik toch persoonlijk bezig?” Ergens heb je gehoord dat je niet alleen commerciële maar ook persoonlijke content moet delen. Dat klopt, maar dan gaat het over content voor en over jouw doelgroep. Niet over jou zelf. Dus wanneer je op LinkedIn, Instagram of waar dan ook veel posts over je eigen gebeurtenissen publiceert, zonder een duidelijk verhaal te vertellen, ga je nooit harder groeien.
Individuele training en coaching
Harder online groeien doe je door je te verdiepen in SEO en social media. Mijn individuele training helpt jou hierbij. Je bekijkt twee professionele trainingsvideo’s die dieper ingaan op alle aspecten van SEO, de verschillende social mediakanalen, algoritmen, concurrenten, doelgroepen en nog veel meer. Alles om je online zichtbaarheid en vindbaarheid te verbeteren.
Rondom de video’s vind je diverse oefenopdrachten. Ga hiermee aan de slag en oefenen je vaardigheden. Daarnaast krijg je twee individuele coachingssessie’s van in totaal 120 minuten. Tijdens de sessies word je bij de hand genomen, checken we samen je website en social mediakanalen. Je oefent in de praktijk met verschillende tools, hoe je SEO teksten schrijft en wat je op social media doet. Desgewenst oefen je ook met ChatGPT en Google Bard.
De coachingssessies zijn bedoeld om je kennis en vaardigheden uit te breiden. Je vindt motivatie en inspiratie om je weg in de online wereld te vinden.
Heb je na de coachingssessies behoefte aan meer ondersteuning? Schrijf je nu in en ontvang na de training maar liefst twee weken lang extra begeleiding. Optioneel boek je één of meerdere sessies extra.
Content laten schrijven
Heb je moeite om zelf met SEO en social media aan de slag te gaan? Laat je content voor je website en social media kanalen schrijven. Met mijn betaalbare online marketingdiensten ben ik de prijsvechter binnen deze wereld. Kwaliteit staat voorop, maar dit hoeft nooit gepaard te gaan met torenhoge prijzen. Laat je verrassen en vraag de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.