Hamburgermenu op desktop, moet je dan nu wel doen?

Het hamburgermenu bestel je bij de Mac Donalds. Ook erg lekker maar ik ga het vandaag hebben over het hamburgermenu op websites. Het is vrij gebruikelijk om dit menu op de mobiele versie van een website te plaatsen. Herkenbaar voor iedereen en makkelijk in gebruik.

Het grappige is dat dit ooit voor mobiele sites is ontwikkeld, maar dat het hamburgermenu steeds vaker op desktop voorkomt. Webdesigners denken dat dit beter is voor de gebruikservaring. Maar weet je, eigenlijk is het dat helemaal niet.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo ziet een hamburgermenu eruit

Je moet wat fantasie hebben om te achterhalen waarom dit een hamburger menu heet. Dit icoontje bestaat uit drie horizontale streepjes die boven elkaar liggen. Broodje – hamburger – broodje. Zie je de gelijkenis?

Dit icoontje is vaak zwart of wit van kleur, maar je komt het ook in andere kleuren tegen. Het is maar net voor welke kleur de webdesigner of webmaster kiest.

Dit menu werd bedacht voor smartphones en tablets. Omdat het menu een stuk kleiner is bespaart het een hoop ruimte, iets dat op een klein scherm echt wel nodig is.

We weten bijna allemaal wat het betekent

Toen het hamburgermenu geïntroduceerd werd, was het voor veel gebruikers niet duidelijk wat het betekende. Inmiddels zijn we vele jaren van smartphonegebruik verder, en weet iedereen dat het om een mobiel menu gaat.

Dit zou dus geen belemmering moeten zijn om het hamburgermenu desktopversies in te zetten. Ondanks een aantal voordelen raad ik dit toch af.

Voordelen hamburgermenu op desktopwebsite

Een desktopwebsite heeft een andere lay-out dan de mobiele versie van de site. Op de mobiele versie worden elementen gestapeld (onder elkaar geplaatst in plaats van naast elkaar). Op de desktopversie kun je creatief met elementen aan de slag: naast of onder elkaar, inspringend of in piramidevorm.

Misschien wil je in de header, naast het menu, andere elementen plaatsen. Dan is een hamburger menu op een desktop wel zo praktisch. Het bespaart een hoop ruimte waardoor er meer overblijft voor andere elementen.

Of je denkt erover om een call-to-action in de header te plaatsen, of direct bovenaan de pagina. Dan is een hamburgermenu op desktopversie ook wel zo prettig, want het leidt niet van de hoofdboodschap af.

Daar komt nog bij dat het hamburgermenu voor de meeste mensen herkenbaar is. Meer dan 95% van de bevolking weet wat het icoontje betekent, en zal er geen moeite mee hebben om hier gebruik van te maken.

De nadelen van het hamburgermenu

Laat ik duidelijk zijn: op een mobiele website moet je altijd gebruik maken van het hamburgermenu (of een vergelijkbaar alternatief). Het is gewoon niet te doen om een groot menu in een klein schermpje te proppen. Heb je maximaal drie items in je menu staan? Dan zou je op mobiel ook voor een standaardmenu kunnen kiezen.

Een hamburgermenu op de desktopversie van je website, doen of niet doen? Het probleem met dit menu is dat het klein is. Hierdoor zien bezoekers het niet. Ze denken dat er geen menu aanwezig is of moeten er teveel naar zoeken.

Gebruikers die moeite moeten doen om het menu te vinden raken gefrustreerd. Je loopt het risico dat gefrustreerde gebruikers je website verlaten. Dat wil je niet, want dat is slecht voor je SEO en ook voor je omzet.

Een lager klikpercentage

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een hamburger menu op desktop voor een lagere betrokkenheid zorgt. En hiermee ook een lager klikpercentage. Dit geldt echter alleen voor hamburgermenu’s op desktopversies, niet op mobiel.

Het lager klikpercentage is duidelijk verklaarbaar. Bezoekers verwachten dit menu op een desktopversie niet. Ze zien het over het hoofd of weten niet waar ze op moeten klikken.

De bezoeker moet twee keer klikken

Eigenlijk wil en moet je het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken. Met zo weinig mogelijk klikken moeten ze op de juiste pagina uitkomen. Een hamburgermenu vereist altijd twee klikken. Eerst moet de bezoeker op het icoontje klikken waarna het menu zich uitvouwt. Dan pas kan de bezoeker naar de bewuste pagina doorklikken.

De bezoeker twee keer zoveel laten klikken is niet echt gebruiksvriendelijk. Het is niet zo dat de bezoeker op basis hiervan geen zaken met je wil doen. Maar het kan wel het verschil maken tussen een prettige of een vervelende gebruikservaring.

Het alternatief voor desktop hamburgermenu

Steeds vaker zie je dat de belangrijkste menu-items op desktop worden geplaatst (in woorden), aangevuld met een hamburgermenu. Dit wordt combonavigatie genoemd, een combinatie van de klassieke navigatie en het hamburgermenu. In het hamburgermenu stop je de minder belangrijke items. Zorg dat de hoofdnavigatie op desktop duidelijk zichtbaar is.

Wist je dat mensen op desktop slechts in 27% van de gevallen gebruik maken van een verborgen menu? Terwijl ze een zichtbaar menu in 50% van de gevallen gebruiken. Opvallend is dat 86% van de mobiele bezoekers actief gebruik maakt van combonavigatie, tegenover 57% dat op het hamburgermenu klikt.

Het is dus zeker niet gek om voor combonavigatie te kiezen, zowel op desktop als mobiel.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?