Guerilla marketing is een aanvallende strategie

Bijgewerkt: 1 november 2022

Van niks naar de held op het internet. Iedereen spreekt over rijk of bekend worden met je product of dienst. Een droom die nooit werkelijkheid zal worden? Jawel hoor, er zijn verschillende marketingstrategieën om dit te bereiken.

Guerilla marketing is een marketing om je klanten effectief te bereiken. Maar ook om ze over te halen om je product of dienst te kopen. Deze marketingvorm richt zich op veel aandacht van het publiek tegen zo laag mogelijke kosten. Het is een aanvallende marketingstrategie die, mits goed toegepast, zeer effectief is.

Marketing in de stijl van guerrilla oorlogvoering

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bijna iedereen heeft weleens van guerrillaoorlogvoering gehoord, maar wat heeft dit met guerilla marketing te maken? Guerilla gaat over het voeren van een kleine oorlog of een gewapend conflict. Hierbij probeert een groepje strijders een reguliere krijgsmacht uit te putten. Feitelijk wordt getracht om plaatselijk overwicht op de vijand te krijgen, waardoor deze ontregeld wordt.

Guerilla marketing is géén oorlog voeren tegen je concurrenten. Maar wel het inzetten van minimale middelen om op deze manier veel media-aandacht te krijgen. Feitelijk ga je voor verrassende interacties om zo je product of dienst te promoten.

Voorbeelden van guerillamarketing

Niet elke guerilla marketingstrategie is succesvol. In 2005 dacht het bedrijf Snapple er goed aan te doen om een ijslolly van maar liefst 7,6 meter in het park van New York City te plaatsen. Het moest een hoop naamsbekendheid opleveren, maar het pakte net wat anders uit. De ijslolly smolt eerder dan ze verwacht hadden en het hele park werd gedekt met een plakkerige en slijmerige laag. De brandweer moest het park schoon komen spuiten.

Guerrillamarketing richt zich op een geweldige promotiestunt waarbij het publiek dit via virale marketing (zoals social media) of mond-op-mond reclame verspreidt. Op deze manier bereik je gratis een zeer groot publiek.

Bounty gebruikte guerrillamarketing én het idee van de ijslolly opnieuw. Er werden een grote smeltende ijslolly en een omgegooidde kop koffie in de straten van New York gepresenteerd. Voorbijgangers vonden het geweldig, maakten er foto’s en filmpjes van en verspreidden dit op het internet. Gratis reclame voor Bounty.

Starbucks pakt dit (nog steeds) geweldig aan. Ze schrijven je naam op je beker, maar altijd verkeerd gespeld. Hierdoor maken mensen er een foto van en delen dit op social media of hun website. Wie is de winnaar? Juist ja, Starbucks breidt het publiek uit en het kost geen cent extra.

Frontline pakte het ook heel slim aan. Het plaatste op de vloer van een benedenverdieping een levensgrote afbeelding van een hond die zichzelf krabt. Wie één of meerdere verdiepingen daarboven stond en op de afbeelding neerkeek zag allemaal vlooien of insecten over de hond lopen. In werkelijkheid waren dit bezoekers van het gebouw.

Bron: Marketingideas101

Hoe je zelf guerilla marketing toepast

Guerillamarketing is een geweldige manier om gratis aandacht van de media te krijgen. Wil je het zelf eens proberen? Blijf origineel, dat is de belangrijkste boodschap. Het heeft geen zin om als koffiecorner verkeerd gespelde namen op bekertjes te schrijven. En je moet ook niet het idee van Frontline overnemen.

Guerilla marketing betekent dat je iets nieuws bedenkt, waardoor je onder de aandacht van het publiek en de media komt. Ik kan hier nu wel wat ideeën opnoemen maar dan is het niet origineel meer.

Voor guerillamarketing heb je vooral veel creativiteit nodig. Daarnaast een (beperkt) budget. Dit budget heb je voornamelijk nodig voor het realiseren van je plan. Bijvoorbeeld het laten maken van voorwerpen, posters of andere benodigdheden. Of misschien het inhuren van acteurs en materialen.

Denk digitaal

Ondanks dat guerilla marketing op straat, televisie of radio goed werkt, moet je tegenwoordig ook digitaal denken. Het publiek is digitaal aanwezig en zit op jouw show te wachten. Hoe gekker hoe beter, want het zorgt voor meer media-aandacht.

Houd de kenmerken van guerilla marketing goed in de gaten, want dan weet je of het ook effectief is. Wat je ook bedenkt, het moet uniek en locatiegericht zijn. En ja, internet is ook een locatie. Verder heeft guerillamarketing een viraal effect: iedereen maakt er foto’s of filmpjes van en deelt het op het internet. Of ze delen je bericht, reageren erop en verspreiden het.

Deze marketingstrategie heeft een groot verrassingseffect. Niemand had het zien aankomen waardoor erover gepraat wordt.

Enkele locaties voor guerillamarketing

Internet is de makkelijkste manier om guerilla marketing toe te passen. Maar je moet hierbij wel zeer creatief zijn, want juist online is de concurrentie groot.

Outdoor guerilla kan op alle locaties in de buitenlucht plaatsvinden. Bijvoorbeeld in een park of op straat, in of op het water of de lucht.

De indoor variant betreft vaak treinstations, winkelcentra en openbare gebouwen. Ook een evenement behoort tot de mogelijkheden.

VTM wist in het jaar 2009 met een geweldige stunt de aandacht van de media op zich te vestigen. Het onwetend publiek liep op Centraal Station Antwerpen rond. Plots begon de muziek van The Sound of Music te spelen. Enkele dansers kwamen op, wat gedurende de song groeide naar meer dan 200 dansers. Toen de muziek was afgelopen verdwenen de dansers net zo snel als dat ze gekomen waren. Dit noem je een flashmob: een ongewone handeling in een drukke omgeving.

Ook een vergelijkbare stunt op een treinstation of in een winkelcentrum uitvoeren? Neem vooraf contact met de eigenaar van het gebouw op. Een goede samenwerking vergroot het effect, en voorkomt achteraf een hoop problemen.

De belangrijkste boodschap: maak het onvergetelijk. Dan zal het publiek er nog maandenlang over praten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven