GTMetrix – website speed test

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Hoe goed scoort jouw website in zoekmachines? Dit is van verschillende factoren afhankelijk. Kwalitatieve content (teksten) speelt een grote rol. Ook de snelheid van je website is een bepalende factor. Doe de GTMetrix website speed test. Je ontdekt direct hoe snel (of traag) je website is en op welke punten je hem moet verbeteren.

Dit is GTMetrix

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ruim 700 miljoen pagina’s zijn al door GTMetrix geanalyseerd. Wat kun je precies van deze tool verwachten? Je test je webpagina’s vanuit verschillende landen en browsers. Belangrijk, want niet al je websitebezoekers komen uit Nederland en maken gebruik van bijvoorbeeld de Chrome browser. Je moet weten hoe je website in verschillende situaties presteert.

De voordelen van GTMetrix

Eerst even de voordelen van GTMetrix bespreken, want dat zijn er best wel veel. Het is een van de beste tools voor het meten van de websitesnelheid. Er zijn wat alternatieven zoals die van Google, maar de rest komt niet eens dichtbij.

Dit zijn de beste voordelen van GTMetrix:

  • Stabiele test
  • Duidelijke rapportage
  • Zeer uitgebreid

Nadelen van deze tool

Heeft GTMetrix ook nadelen? Jazeker, voor een beginner is deze tool lastig te begrijpen. Ze testen namelijk heel veel technische gegevens van je website. Hierdoor krijg je ook een erg technisch rapport voor je neus. Voor een beginner kan dit even schrikken zijn, want wat betekent al die data precies? Op zich is alles op te zoeken op het internet. Wanneer je vaker gebruik maakt van GTMetrix raak je snel met alle termen en data vertrouwt.

Een waarschuwing vooraf

Voordat je GTMetrix gebruikt moet je weten dat de standaard testlocatie op Vancouver, Canada staat. Ook wordt het gedaan vanuit de Chrome browser op desktop. Wil je dit allemaal aanpassen, dan is het noodzakelijk dat je een account aanmaakt.

Het lijkt interessant om een account aan te maken maar dan nog kun je niet vanuit Europa testen. Tenzij je dus een betaald account neemt, en dat kost toch aardig wat geld. Je zou met je gratis account eventueel Londen (UK) als dichtstbijzijnde testlocatie kunnen nemen.

Aan de slag met GTMetrix

Benieuwd hoe goed of slecht je website het doet? Ga naar de website van GTMetrix en vul hier de URL van je site in. Klik hierna op ‘analyseer de website’ en het scannen begint. Dit kan wel even duren, heb dus geduld. Je ziet tijdens het scannen wat de test server locatie is, maar ook vanuit welke browser dit gebeurt.

Goed, het testresultaat is binnen. Je ziet nu twee dingen:

  • GTmetrix Grade
  • Web Vitals

De eerste, GTmetrix Grade, staat ook wel voor kwaliteit. Hierbij wordt gekeken naar de combinatie tussen de snelheid van de pagina en hoe deze is gebouwd. Je ziet een letter in een bepaalde kleur. Wanneer er een groene A staat dan is dit onderdeel in orde. Een B is wat minder en bij een geelgroene C heeft je website echt wel aandacht nodig. Dan heb je ook nog de oranje D, hierbij is er veel werk aan de winkel. Een E of een F is gewoon slecht.

Nu weet je natuurlijk nog niet wat je precies moet verbeteren. Daarom is de GTmetrix Grade in twee onderdelen gesplitst: prestatiescore en structuurscore. Beide geven een percentage aan zodat je weet welk onderdeel het goed of minder goed doet.

Dan is er nog de Web Vitals oftewel de web vitaliteit. Hierbij wordt gekeken hoe lang het duurt voordat de meeste inhoud op de pagina voor bezoekers zichtbaar is. Je kunt het ook wel de laadtijd noemen. Voor een goede gebruikerservaring is het belangrijk dat de laadtijd onder de 1,2 seconde ligt. Onder web vitals wordt dit aangeduid als LCP. Er zou bijvoorbeeld 1,8 s kunnen staan, dit betekent dat de website te traag is.

Binnen Web Vitals zie je ook nog TBT (tijd dat het laden door scrips wordt geblokkeerd) en CLS (het verschuiven van lay-outs tijdens het laden). Zoals je kunt begrijpen moet je ook op deze onderdelen goed scoren.

GTMetrix begrijpen: de problemen oplossen

Wanneer je door het bovenste gedeelte heenscrolt kom je bij het onderdeel problemen uit. Hierbij zie je het aantal problemen dat de prestaties van je pagina beïnvloedt. Bij elk probleem zie je ook staan hoe groot dit is. Staat er hoog, dan is het belangrijk om je direct aandacht aan te besteden. Wanneer een probleem als laag wordt geclassificeerd heeft dit niet direct aandacht nodig. Misschien in de toekomst.

Paginadetails

Nog iets verder naar onder kom je de paginadetails tegen. Je ziet de volledige laadtijd en de totale paginagrootte. Dit onderdeel is interessant want je ziet waar de pagina uit bestaat. Bijvoorbeeld voor 41% uit JavaScript, 40% uit lettertypen, 12% uit CSS stylesheets, 10% HTML enzovoorts. Waarom moet je dit weten? Omdat het aan de hand hiervan mogelijk is om sommige onderdelen te verkleinen of aan te passen. Dit zorgt voor een snellere laadtijd.

Conclusie GTMetrix: is het wat?

Voor beginners kan GTMetrix nogal hevig zijn. Je ziet zoveel data dat je niet weet wat je ermee aan moet. Voor gevorderde is GTMetrix echt een goede tool. De tool is gratis in gebruik. Overigens moet je er rekening mee houden dat het tijdens het testen altijd om een momentopname gaat. Laat je website maar eens drie keer achter elkaar scannen, je zult zien dat de scores onderling dan wat verschillen. Toch zal je over de grote lijn dezelfde uitslagen zien.

Nog een voordeel is dat je de reportage als PDF kunt downloaden. Mocht je geen verstand hebben van technische optimalisatie dan deel je dit rapport met de websitebouwer. Maak je een account aan, dan heb je nog wat extra mogelijkheden.

Waarom ik het niks vind

Sommigen zweren bij GTMetrix, maar ik word er niet warm of koud van. Wat opvalt is dat mijn eigen website vanuit testlocatie Canada (cijfer C) slecht scoort en vanuit testlocatie London juist heel goed (cijfer A). Wanneer je dit niet in de gaten hebt en vanuit de verkeerde locatie test dan ga je van alles aan je website verbeteren wat achteraf niet echt nodig is.

Nog iets waarom ik er niks aan vind: je moet voor extra opties betalen. Terwijl je dezelfde test ook vanuit andere gratis tools uit kunt laten voeren. Maar goed, GTMetrix is nu eenmaal commercieel en ze verdienen vooral aan webdesigners en SEO specialisten.

GTMetrix alternatief

Kun je niet overweg met GTMetrix of zoek je gewoon een alternatief? Kijk dan eens bij Google Page Speed Insights. Deze tool is door Google zelf ontwikkeld. Voordeel is dat Google Page Speed Insights lekker snel werkt. Ook krijg je van Google veel optimalisatietips. Omdat deze tips van Google zelf afkomstig zijn is dit echt wel een aanrader. Je wil met je website tenslotte hoog in Google scoren, toch?

Overigens is webpagetest.org ook wel een goed alternatief voor GTMetrix. Je kunt hier gewoon vanuit Amsterdam testen, wel zo praktisch. Het testen met deze tool duurt wel wat langer maar hé, dan kun je tussendoor mooi even naar het toilet.

Wat ik van de Google speed test vind

Je wil vast weten wat ik van de Google speedtest vind en welke van deze twee in mijn ogen beter is. Omdat Google Page Speed Insights ook echt van Google afkomstig is vind ik dat deze een realistischer beeld geeft. Buiten het feit dat de rapportage ook overzichtelijker is. Natuurlijk staan er wat termen in waar je minder goed mee bekend bent, maar ook dit is eenvoudig op te zoeken.

Net als bij GTMetrix zou je de Google test ook meerdere keren moeten gebruiken. Dan pas krijg je ook een beter beeld van de testresultaten. Voordeel van de Google test is dat je hiervoor niet in hoeft te loggen, een account moet aanmaken of hoeft te betalen. Dat is bij GTMetrix natuurlijk ook niet het geval maar deze legt toch wat beperkingen op wanneer je niet betaalt.

Ik zou zeggen: gebruik eens wat verschillende tests naast elkaar. Je zult merken dat de testresultaten bij sommige tools erg uiteenlopen, maar dat je wel altijd optimalisatietips krijgt. Hier kun je tenminste wat mee.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven