Grey hat SEO, een grijs gebied

Black hat SEO kent bijna iedereen, maar wat is grey hat SEO? Dit is een grijs gebied met betrekking dat SEO technieken. Grey hat SEO zorgt voor een betere positie in de zoekresultaten maar het risico bestaat dat zoekmachines je hierop afstraffen.

Verschil tussen black hat en grey hat

Allereerst over black hat SEO: dit zijn alle zoekmachine optimalisatie technieken die niet volgens de richtlijnen van Google of andere zoekmachines gaat. White hat verloopt wel volgens de richtlijnen.

Wat is dan het verschil tussen black hat en grey hat? Bij black hat weet je 100% zeker dat deze techniek niet is toegestaan. Grey hat is het grijze gebied tussen legale en verboden SEO technieken. Hier zijn wel een aantal voorbeelden van te noemen, maar eerst even meer over de voordelen en nadelen van grey hat.

Voordelen grey hat SEO

Waarom zou je grey hat SEO toepassen? Omdat het voor een betere online zichtbaarheid zorgt. Vaak zie je dat websites snel hogere posities in de zoekresultaten behalen. Soms kan een eerste positie al na twee weken behaald worden. Wie op de eerste positie in de zoekresultaten staat trekt 25% tot wel 45% van het zoekverkeer naar zich toe. Een tweede positie levert tussen de 11% en 15% van het zoekverkeer op. Het percentage is een beetje afhankelijk van de niche en de concurrentie.

Dit is waarom je geen ‘grijze hoed’ toepast

Hoewel grey hat in veel gevallen effectief is en het de positie in de zoekresultaten verbetert is dit niet altijd de beste keuze. Google staat grey hat technieken vaak oogluikend toe. De kans is echter groot dat de zoekmachine achter de schermen bezig is om dit als black hat aan te merken. Websites die momenteel gebruikmaken van grey hat vallen dus in dat grijze gebied en worden in de toekomst waarschijnlijk afgestraft.

Een afstraffing betekent een Google penalty. In het beste geval zakt de website een aantal plaatsen weg in de zoekresultaten. Maar vaker nog leidt een Google penalty tot uitsluiting van de zoekresultaten. Dit betekent dat de website helemaal niet meer vindbaar is. Het is heel moeilijk om de website weer terug in de zoekresultaten te krijgen. Daarom is het beter om grey hat technieken liever achterwege te laten.

Voorbeelden van grey hat SEO

Grey hat SEO oftewel gray hat SEO (het is maar net hoe je het schrijft) valt soms onder de noemer white hat omdat dit vroeger zo was. Kijk maar eens naar het gebruik van heel veel zoekwoorden binnen één en dezelfde pagina. In het begintijdperk van de zoekmachines was dit toegestaan. Later keurden zoekmachines dit af: white hat werd black hat.

Maar white hat wordt niet zomaar black hat, hier gaat vaak een periode overheen. In deze periode valt de techniek in het grijze gebied (grey hat). Hieronder wat voorbeelden van grey hat SEO.

Linkbuilding (links kopen)

Linkbuilding wordt als een van de drie belangrijke pijlers van SEO gezien. Dit is jarenlang zo geweest en zal nog wel even zo blijven. Toch valt linkbuilding en dan met name het kopen van links vaker en vaker onder grey hat SEO. Zoekmachines staan het nu nog toe maar over enkele jaren zal dit anders zijn.

Linkbuilding op zich is niet verkeerd en valt gewoon onder white hat SEO. Een website mag een link naar jouw website plaatsen, hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Het probleem zit hem in het kopen van links. Dit is iets waar online marketing bureaus zich mee bezighouden. Ze betalen websites om een linkje naar jouw website op te nemen. Het kan ook dat ze gebruik maken van een linkfarm. Dit is een netwerk van verschillende websites die het algoritme van zoekmachines middels linken beïnvloeden.

Het kopen van links is niet toegestaan, daar is Google duidelijk over. Links kopen valt dan ook onder black hat. Maar omdat steeds meer websites aan linkruil doen kun je linkbuilding als grey hat SEO zien.

Oude domeinnamen kopen

Ook dit is een grijs gebied oftewel grey hat SEO: het kopen van oude domeinnamen. Elke domeinnaam heeft een bepaalde autoriteit opgebouwd. Nu is het heel interessant om verlopen domeinnamen met een hoge autoriteit of hoge domeinscore te kopen.

Oude domeinnamen worden gebruikt om door te linken naar een bestaande website. Zo krijgt de bestaande website een gedeelte van de autoriteit van de oude domeinnaam mee. Of dit mag? Het is grey hat en de kans is groot dat zoekmachines dit in de toekomst afstraffen.

Dubbele inhoud – duplicate content

Iedereen weet dat dubbele inhoud oftewel duplicate content nadelig kan zijn voor je SEO. Vooral wanneer het om externe duplicate content gaat. Hierbij neem je teksten van andere websites over. Deze vorm van dubbele inhoud valt absoluut onder de black hat SEO.

Maar interne duplicate content is niet tegen de richtlijnen van zoekmachines. Het is alleen niet zo goed voor je SEO score. Het voegt namelijk niets extra’s toe en zoekmachines tonen geen dubbele pagina’s in de zoekresultaten. Toch wordt hier gebruik van gemaakt omdat het vooral goed werkt binnen de lokale zoekresultaten. Dezelfde tekst met een andere plaatsnaam, zo wordt je beter gevonden binnen lokale zoekopdrachten.

Interne dubbele inhoud is grey hat SEO, het zal niet lang meer duren voordat zoekmachines dit gaan verbieden.

Content marketing van lage kwaliteit

Ook weer een voorbeeld van grey hat SEO: contentmarketing van lage kwaliteit. Denk maar eens aan het plaatsen van gastblogs op websites met een minimale kwaliteit. Maar ook content op de eigen website waarbij de kwaliteit erg laag is valt onder grey hat.

Zoekmachines zijn steeds beter in staat om content van hoge kwaliteit te herkennen. Hierbij wordt onder andere naar het gebruik van zoekwoorden, de schrijfstijl, opbouw van de tekst en de indeling gekeken. Het is dus belangrijk om content (teksten) van een goede kwaliteit op de website te plaatsen.

Inhuren van een SEO tekstschrijver

Blijf je liever weg van grey hat SEO? Een verstandige keuze! Teksten van hoge kwaliteit behoren tot de white hat technieken oftewel volgens de richtlijnen van zoekmachines. Als SEO tekstschrijver help ik jou hierbij. Vraag direct meer informatie of een vrijblijvende offerte aan.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy