11 gratis SEO tools om direct mee aan de slag te gaan

Misschien is je website redelijk goed vindbaar maar wil je dit verbeteren. Of wil je een nieuwe website direct hoger in Google plaatsen. SEO tools helpen je bij het optimaliseren van je website. Bijvoorbeeld het vinden van de juiste zoektermen, achterhalen of de laadtijd goed is en het toepassen van metaomschrijvingen.

Veel van deze tools kosten flink wat geld. Meestal begint dit bij een maandbedrag vanaf € 20, maar dit kan oplopen tot meer dan € 80 per maand.

Gelukkig zijn er ook veel gratis SEO tools. Soms met een kleine beperking, maar ze zijn nog steeds prima om SEO werkzaamheden uit te voeren.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

1. Google Analytics om de statistieken bij te houden

Een van de beste SEO-tools, en ook nog eens gratis, is Google Analytics. Met deze tool krijg je inzicht in de bezoekersstatistieken. Maar ook in de conversies, bronnen en nog veel meer. Even opletten want vanaf juni 2023 moet je verplicht gebruik maken van GA4, de nieuwste generatie van Google Analytics.

Je kunt deze SEO tool alleen gebruiken wanneer je je website verifieert. Het is dus niet mogelijk dat concurrenten nauwkeurige data in handen krijgen. Dat is alvast een hele geruststelling.

2. Google Search Console, het webmaster programma

Meld elke nieuwe website bij het webmasterprogramma van Google aan. Google Search Console is gratis in gebruik. Je moet eerst je website verifiëren, net als bij Analytics. Vervolgens kun je een sitemap toevoegen en afzonderlijke URL’s indienen. Heb je een webpagina verwijderd, dan heb je ook de mogelijkheid om deze URL uit de zoekresultaten te halen.

Verder geeft Google Search Console je inzicht in de rankings van webpagina’s, de zoektermen waarop je gevonden wordt en de bezoekersaantallen. Let op want deze statistieken werken anders dan bij Analytics en zijn zeker niet realtime.

3. De gratis versie van SEMrush

Ook SEMrush is een aanrader. Je gebruikt deze tool om inzicht te krijgen in je SEO-score, het aantal bezoekers op je website (zowel organisch als betaald), je meest populaire zoektermen en wat je grootste concurrenten zijn.

SEMrush is geschikt voor het analyseren van je eigen website maar ook van die van concurrenten. De gratis versie kun je dagelijks 10 keer uitproberen. Wanneer je deze tool intensief gebruikt is het beter om voor een betaald account te gaan.

4. Site Explorer van Majestic

Deze tool is vooral geschikt om de Trust Flow en Citation Flow van je website of die van concurrenten te achterhalen. Je ziet het aantal externe inkomende links en de verwijzende domeinen. Maar ook de verwijzende IP-adressen en welke inkomende links verwijderd zijn. Het is niet zo dat de TF en CF direct van invloed zijn op je rankings, maar de scores worden wel gebruikt bij waardebepaling en/of verkoop van websites.

Bovendien is het ook een handig hulpmiddel voor jezelf, want je houdt bij of je door de tijd heen meer backlinks krijgt.

5. Ubersuggest gebruik je drie keer per dag gratis

Dan heb je nog Ubersuggest, een beetje vergelijkbaar met SEMrush. Het verschil is dat Ubersuggest veel data uit Google Ads haalt. Daarnaast zijn er webmasters die zich via een Google account aanmelden, waarbij ze Ubersuggest toegang geven tot hun websitestatistieken. Hier komt ook veel data vandaan.

Je gebruikt Ubersuggest drie keer per dag gratis. Ideaal voor startende webmasters en bloggers.

6. SEOptimer voor een SEO audit

Wanneer je een compleet rapport van je website wil maken, dan is SEOptimer een goede en gratis SEO tool. Je mag deze gratis SEO tool een maand lang uitproberen. Hierna is hij (helaas) niet gratis meer. Overigens kun je een nieuw proefaccount met een ander e-mailadres en/of IP adres aanmaken. Een handig trucje om nog langer gebruik te maken van SEOptimer.

SEOptimer wordt voornamelijk door professionele marketeers gebruikt, want het voert een goede SEO audit uit en maakt begrijpelijke rapporten.

7. MozBar via de werkbalk van je browser

Je zou zeker eens MozBar moeten installeren, deze is via de werkbalk van je browser oproepbaar. Je genereert rapporten omtrent websites die je bezoekt. Je haalt hier data uit waaronder pagina-elementen, paginakenmerken en koppelingen. Zo krijg je meer inzicht in de gebruikte titels, beschrijvingen (meta’s), welke robots zijn ingesteld en de laadtijd van de webpagina.

Tevens vind je meer informatie over de linkgegevens op de webpagina. MozBar geeft je niet alleen inzicht in je eigen website maar ook in die van concurrenten. Aan de hand hiervan kun je je eigen website verbeteren.

8. Google Ads programma

Een van de gratis SEO tools die ik wil aanbevelen is het Google Ads programma. Eigenlijk is deze tool bedoeld om een advertentiecampagne (in Google) op te zetten. Maar het geeft je ook heel veel inzicht in de meest populaire zoektermen. Je onderzoekt onder andere welke zoektermen goed bij je website aansluiten.

Met dit programma doe je ontzettend veel ideeën omtrent blogs en artikelen op. Ook helpt het je om de juiste zoektermen te gebruiken. Zeker een aanrader.

9. Answer The Public

Dit is een hele leuke gratis SEO tool omdat je inzicht krijgt in vragen die mensen in zoekmachines stellen. Answer The Public haalt zijn gegevens op uit Google Suggest. Je typt een trefwoord in en je krijgt een hele lijst met de meest gestelde vragen. Ideaal om ideeën voor nieuwe blogs of artikelen op te doen.

10. Convertio voor webp-bestanden

Iets dat veel marketeers en webmasters vergeten is het optimaliseren van afbeeldingen. Convertio is niet direct een SEO tool, maar het helpt je wel om te grote en zware afbeeldingen om te zetten naar webp-bestanden. Dit is de nieuwste indeling voor afbeeldingen op websites.

11. W3 Schools

Als laatste kan ik W3 Schools aanbevelen. Op deze website vind je praktische handleidingen omtrent het creëren van scripts en het schrijven van HTML en CSS. Er wordt ook aandacht aan Java, Python en SQL besteed. Deze programmeertalen heb je nodig om je website gebruiksvriendelijk te maken. En iedereen weet dat gebruiksvriendelijkheid een belangrijk SEO onderdeel is.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?