Google

Bijgewerkt: 29 september 2022

Kennisbank > Google

Google is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. In Nederland heeft het een marktaandeel van bijna 94%. Toch is de autoriteit van Google niet in alle landen zo groot. In Rusland concurreert het hevig met YANDEX, waarbij het marktaandeel slechts 50% bedraagt. Vanwege censurering is Google in China niet meer actief.

Marketeers en webmasters houden de ontwikkelingen met betrekking tot Google nauwlettend in de gaten. Na een algoritme update heerst er veel onrust onder de miljoenen websites. Dit heeft te maken met veranderingen in de SERP’s, waarbij websites meerdere posities hoger of lager kunnen ranken.

Google en SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Toen Google wereldwijd aan populariteit won, werd het voor webmasters een strijd om bovenaan in de organische zoekresultaten te staan. Rond die tijd is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie ontstaan. Dit bestond eerst uit handelingen om zoekmachines op agressieve wijze te beïnvloeden. Bijvoorbeeld middels keywod stuffing, een grote hoeveelheid zoektermen in een tekst verwerken.

Ook kunstmatige linkbuilding was in de kindertijd van SEO erg geliefd. Door zoveel mogelijk backlinks te verzamelen was het mogelijk om hoog in Google te scoren. Uiteindelijk heeft Google al die technieken bekeken en een aantal SEO richtlijnen opgesteld. Webmasters hebben zich aan deze richtlijnen te houden. Doen ze dit niet, dan krijgen ze een lagere positie in de organische zoekresultaten.

Vergelijking met andere zoekmachines

Google werkt geavanceerder dan andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo. Het is in staat om websites op verschillende punten te beoordelen. Google combineert eerdere zoekresultaten met de inhoud van websites. Op deze manier is het in staat om relevante zoekresultaten te tonen.

Naast het zoeken binnen geschreven content biedt Google ook de mogelijkheid om te zoeken in afbeeldingen, video’s, nieuws, shopping of finance. Google is inmiddels zover ontwikkeld dat het verschillende zoekopdrachten begrijpt, relaties tussen bepaalde woorden legt, met spraakgestuurde zoekopdrachten werkt en gebruik maakt van kunstmatige intelligentie (AI).

Geschiedenis en toekomst van Google

AltaVista was de eerste zoekmachine op het internet (1995). Voor die tijd waren er geen zoekmachines en was het een hele kunst om een website te vinden. Een jaar later, in 1996, was Ilse de eerste Nederlandse zoekmachine. In 1998 kwam Google erbij. In tegenstelling tot AltaVista rangschikte Google websites aan de hand van het aantal links dat afkomstig was van andere pagina’s. Dat is ook de periode dat linkbuilding zo populair werd.

Doordat Google zich continu heeft aangepast aan de ontwikkeling van het internet, is het blijven bestaan. AltaVista en Ilse deden dit niet en gingen ten onder. Sinds 1996 heeft Google een stormachtige ontwikkeling meegemaakt. Naast zoekmachine en advertentieplatform heeft Google ook veel andere projecten opgezet of overgekocht. Dit zijn onder andere YouTube, de Chrome browser, het sociaal netwerk Google+ (gefaald), Google Glasses, Chromecast en natuurlijk de Google smartphones.

Door de jaren heen heeft het bedrijf een machtspositie in handen gekregen, dat tot steeds meer rechtszaken leidt. De meeste rechtszaken gaan over misbruik van deze machtspositie.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven