Google Page Experience Update (2021) – dit moet je weten!

De Google Page Experience Update is een belangrijke Google algoritme update voor 2021. Gebruikerservaringen waren al belangrijk maar staan met deze update absoluut vooraan. Google voegt verschillende criteria toe en bepaalt aan de hand hiervan hoe websites worden gerangschikt in de zoekresultaten. Als website eigenaar is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de Google Page Experience Update.

Wanneer gaat de Google Page Experience Update in?

Op het moment van schrijven is het juni 2020. De Google Page Experience Update gaat vanaf 2021 in. Welke maand dat is nog niet bekend, maar Google laat dit een half jaar van tevoren weten.

Webmasters hebben dus nog even de tijd om hun website aan te passen aan de nieuwste eisen met betrekking tot de Google Page Experience Update.

Gebruikerservaringen zijn in 2021 belangrijk

Natuurlijk wist je al dat gebruikerservaringen op een website belangrijk zijn. Je bouwt een website voor de websitebezoeker en niet voor zoekmachines. Jaren geleden werden de ‘made for Adsense’ websites al verbannen. Nu is het tijd om een einde te maken aan websites die zich alleen maar richten op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers.

Wanneer je website geen goede gebruikerservaring biedt dan kom je lager in de zoekresultaten te staan. Laten we eens gaan kijken wat de Google Page Experience Update vanaf 2021 voor jou als website eigenaar betekent.

Mobielvriendelijkheid van een website

Het is je vast niet onbekend dat websites mobielvriendelijk moeten zijn. Toch zijn er nog steeds sites die geen mobiele versie hebben. Wanneer je dit soort pagina’s op je smartphone bezoekt moet je continu inzoomen om iets te kunnen lezen. Vanaf 2021 gaan websites die niet mobielvriendelijk zijn definitief lager ranken. Zorg dus dat je site er op verschillende devices goed uitziet.

Google Page Experience Update: de laadtijd

Die laadtijd is ook wel een dingetje. 20 jaar geleden had je best 2 minuten geduld om te wachten totdat een webpagina was geladen. Dit kan tegenwoordig echt niet meer.  De ‘Largest Contentful Paint’ (LCP) moet binnen 2,5 seconden na het bezoeken van de webpagina plaatsvinden. Dit is de tijd dat het grootste element op de pagina zichtbaar is. Vaak gaat het dan om een tekstblok, een afbeelding of een video.

Het gaat bij een snelle laadtijd niet alleen om de LCP maar ook om de FID en CLS. Met Lighthouse van Google meet je al deze dingen op je website/ pagina. Komt de score onder de 90, kijk dan wat er kan verbeteren zodat de pagina wél snel genoeg laadt. Is de laadtijd niet snel genoeg? Hier zijn verschillende oplossingen voor. Kijk ook eens kritisch naar je WordPress thema, dit kan ook al enorm schelen.

Banners, pop-ups en advertenties

Ken je dat, dat je een website bezoekt en direct een irritante pop-up voor je neus krijgt? Dit was al een rankingfactor maar dat wordt het met de Google Page Experience Update helemaal. Voorkom dat gebruikers direct bij het bezoeken van een website een pop-up of te grote banner te zien krijgen.

Wees ook zuinig met het gebruik van advertenties. De webpagina moet meer content dan advertenties bevatten.

Google Page Experience Update en veilig browsen

Bijna iedereen maakt wel gebruik van een contactformulier of reactiemogelijkheden op zijn website. Een webshop verzamelt ook privacygevoelige gegevens. Voor het versturen van gevoelige data is een beveiligingscertificaat vereist. Bied de pagina via https en niet via http aan. Hiervoor heb je een SSL of TLS certificaat nodig.

Veilig browsen houdt ook in dat een website geen malware of virussen bevat of kan versturen.  Ook is het belangrijk dat de pagina geen misleidende inhoud bevat.

Invloed van de Page Experience Update op jouw ranking

De Google Page Experience Update lijkt in veel opzichten op voorgaande algoritme updates. Het enige verschil is dat nu alles is samengevoegd en de gebruikerservaring meer op de voorgrond staat. Wat niet wil zeggen dat je aan alle vereisten moet voldoen. Stel nu dat jouw website een niet zo goede laadtijd heeft. Een concurrerende website heeft dat wel: wie staat dan hoger in de zoekresultaten?

De website met de meest kwalitatieve en relevante content zal nog altijd hoger ranken dan de website met slechte content. Dus zelfs wanneer jouw website trager laadt dan je concurrent hoeft dit niet te betekenen dat je in de zoekresultaten wegzakt.

Stel nu dat zowel jij als je concurrent kwalitatief goede content aanbiedt. Dan is het laadtijd uiteindelijk wel de bepalende factor.

Blijf goede content aanbieden!

Hoe je het ook wendt of keert, in 2021 is de Google Page Experience Update zeker op jou van toepassing. Toch blijft het belangrijk goede content aan te blijven bieden. Dit zijn teksten (artikelen, blogs etc.) die meerwaarde bieden. Dus geen gekopieerde teksten van andere websites. Maar ook geen teksten met kromme zinnen, taalfouten of een vreemde opmaak.

Blijf dus aandacht besteden aan die content. Dat doe je zelf of je besteedt dit uit. Als SEO tekstschrijver richt ik mij volledig op kwalitatief goede content. Maar dan wel content die ook nog eens goed vindbaar is in zoekmachines.

Wil je hier meer over weten? Vraag informatie of een vrijblijvende offerte aan.