Google: lange teksten scoren beter

Gevonden worden in Google. Lange teksten scoren beduidend beter. Nu geldt dit niet voor alle teksten want autoriteit van een website speelt ook een rol. Toch is duidelijk zichtbaar dat lange artikelen hoger in Google staan.

Onderzoek naar lengte van teksten

Lange tekstpagina’s komen deskundiger over dan kort geschreven teksten. Zo blijkt dat we lange pagina’s sneller delen met anderen. Wat niet wil zeggen dat we ook alles lezen: we zijn vooral geïnteresseerd in datgene boven de pagina van staat. Daarnaast lezen de meeste mensen slechts 75% van de paginalengte.

Waarom dan toch lange teksten schrijven? Omdat het echt beter overkomt. Kijk maar eens naar onderstaand onderzoek.

Een gekke zoekterm: koeien melken. Simpelweg om te voorkomen dat nieuwswebsites of andere autoritaire sites naar boven komen drijven.

De eerste 5 zoekresultaten hebben deze woordlengte:

  1. 932
  2. 619
  3. 398
  4. 440
  5. 237

Dit zijn de eerste 5 zoekresultaten die het beste bij de zoekopdracht aansluiten. Je ziet dat het artikel met de meeste woorden bovenaan in Google staat. Hieronder volgen artikelen met minder woorden, terwijl ze wel nog steeds goed bij de zoekopdracht aansluiten.

Waarom scoren lange teksten beter in Google?

Google en lange teksten zijn één, hoe kan dat toch? Dit heeft met een aantal zaken te maken. Ten eerste komen lange tekstpagina’s betrouwbaarder over. Hierdoor is de bezoeker geneigd om langer op de pagina te blijven. Uiteraard heeft deze met een lange tekst ook meer te lezen en blijft sowieso al langer op de website rondhangen. Google heeft dit in de gaten en concludeert dat het hier om een goede tekst moet gaan.

Lange teksten worden vaker gedeeld. Ook dat ziet Google, waardoor je website meer waarde krijgt toegekend.

Waarom lange teksten nog meer belangrijk zijn

Websitebezoekers twijfelen vaak. Krijgen ze de juiste informatie en zullen ze hierdoor iets aankopen? Een te korte tekst bevat onvoldoende informatie. Hierdoor blijft de bezoeker met vragen achter. Het gevolg: de bezoeker vertrekt van de website en gaat op een andere website op zoek naar meer informatie.

Lange teksten helpen een twijfelende bezoeker of klant over de streep trekken. Je neemt twijfels weg waardoor je de klant binnenhaalt. Vooral voor webshops of affliate websites is dit erg belangrijk: hiermee verhoog je de conversie.

Hoe lang is de ideale tekst?

Google op lange teksten en je krijgt veel advies van (zelfbenoemde) specialisten. Ik kan me nog herinneren dat het in 2017 helemaal de hype was om monsterartikelen te plaatsen. Dit waren teksten van 2000 tot 5000 woorden. Iedereen deed het en het internet werd overspoeld door dit soort lange artikelen.

Heeft het iets opgeleverd? Nee, helemaal niet. Na 1000 woorden heeft de websitebezoeker het wel gezien en haakt af. Je artikel van 2000 tot 5000 woorden wordt echt niet van begin tot eind gelezen. Sterker nog: de bezoektijd is niet langer maar kan zelfs korter zijn. Dit komt omdat veel mensen schrikken van een te lange tekst en zich hier niet doorheen willen worstelen.

Wat is dan de ideale lengte van een tekst? Lange teksten van 600 tot 1000 woorden zijn prima. Met deze lengte geef je voldoende informatie of vertel je alles wat er te vertellen valt. De tekst is niet te lang waardoor de kans groot is dat de bezoeker hem helemaal doorleest.

Met korte teksten hoog in Google

Kun je met korte teksten niet hoog in Google verschijnen? Soms wel. Dit hangt helemaal van de autoriteit van de website af. Kijk maar eens naar websites als NOS of overheidswebsites. Die hebben over de afgelopen jaren zoveel autoriteit opgebouwd, dat ze niet per se lange teksten hoeven te plaatsen. Bezoekers komen toch wel op hun website, waardoor ze automatisch hoger in Google verschijnen.

Heb jij een nieuwe website en moet je vanaf nul beginnen, dan kom je er met korte teksten niet. Plaats je in het begin alleen maar teksten van 100 tot 400 woorden, dan blijf je ergens onderaan in de zoekresultaten hangen. Pas als je autoriteit hebt opgebouwd mogen enkele teksten best wel korter zijn.

Niet alle artikelen zijn geschikt als lange tekst

Sommige artikelen zijn ongeschikt om lang te maken. Denk maar eens aan een vacature of een productomschrijving. Dit soort teksten heeft een paginalengte van 100 tot 400 woorden. Daarnaast heeft het geen zin om een over ons pagina of contactpagina zo lang mogelijk te maken. Met dit soort pagina’s wil je niet in Google gevonden worden, dat is totaal nutteloos. Er gaat namelijk niemand zoeken naar ‘over Bianca Walraven.’ Nou ja, nu heb ik je vast wel op een idee gebracht.

Maar goed, een aantal zakelijke pagina’s, vacatures en productomschrijvingen hoef je echt niet langer dan 400 woorden te maken.

Je schrijft wél lange teksten wanneer het om informatieve artikelen, blogs of andere soorten teksten gaat. Kijk je ook nog even naar je homepage? Vaak is het lastig om hier een lange tekst op te plaatsen, maar het werkt wel. Plaats de tekst zo laag mogelijk aan de pagina, zodat bezoekers op je homepage eerst de belangrijkste informatie ontvangen.

Google – lange teksten laten schrijven

Wil je voor Google lange teksten laten schrijven? Het is belangrijk dat teksten, blogs of artikelen voor de bezoeker zijn geschreven en niet voor zoekmachines. Wanneer de bezoeker je teksten waardeert volgen zoekmachines automatisch. Zo werkt het in de wereld van het internet.

De SEO tekstschrijver creëert zoekmachinevriendelijke teksten. Deze hebben een goede lengte, bevatten belangrijke zoekwoorden en worden beter door zoekmachines begrepen. Je maakt stiekem gebruik van wat trucjes om toch hoger in Google te scoren. Wil jij SEO teksten laten schrijven? Ga naar de contactpagina en we bespreken de mogelijkheden.