Google gecertificeerd bedrijf: SEO en SEA

Bijgewerkt: 27 februari 2023

Voor bedrijven die zich bezighouden met SEA zijn er 11 Google certificeringen beschikbaar. Vaak wordt gezegd dat er op het gebied van SEO geen Google certificering bestaat maar die is er wel degelijk! Een Google gecertificeerd bedrijf heeft aangetoond dat het weet hoe het de functies van de verschillende Google Ads gebruikt óf weet hoe online marketing werkt.

Claimt een bedrijf dat het SEO gecertificeerd is door Google? Er wordt wat lacherig over gedaan want het zou niet bestaan. Maar weet je, het is wel degelijk mogelijk om dit te behalen.

De verschillende Google Ads certificaten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketeers die zich op adverteren in Google richten krijgen de mogelijkheid om een of meerdere certificaten te halen. Hiervoor doorlopen ze een handleiding en beantwoorden een aantal vragen. Heel moeilijk is dat niet, bijna iedereen kan dit certificaat behalen.

In de Skillshop kan iedereen gratis een van de 11 Google Ads certificeringen ophalen. Het is ook mogelijk om ze alle 11 te behalen. Dit zijn de beschikbare certificeringen:

  • Google Ads in het zoeknetwerk
  • Google Ads Display
  • Google Ads Search Professional
  • Google Ads Display Professional
  • Google Ads Video
  • Google Ads Video Professional
  • Google Ads-apps
  • Google Ads Measurement
  • Google Ads-advertentiemateriaal
  • Shopping-advertenties
  • Offline verkoop verhogen

Digitale vaardigheden aanleren: je eigen Google SEO certificaat

Er is nog een Google certificaat dat onder bovenstaande valt. Dat is het certificaat dat je bij de Google Digitale Werkplaats behaalt. Hier leer je digitale vaardigheden die je helpen bij het online promoten van je bedrijf. Je ontdekt ook hoe je internet inzet om op te vallen en meer verkeer aan te trekken.

Het certificaat van de Google Digitale Werkplaats is een mix tussen SEO en SEA. Het gaat over de basisprincipes van online marketing. Deze cursus bestaat uit 26 modulen. In totaal ben je er ongeveer 40 uur mee bezig.

Feitelijk gaat deze cursus best diep in op SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je deze cursus behaalt dan heb je een online marketing certificaat te pakken, waaronder ook SEO valt.

SEO-certificaten via een andere opleider

Heb je behoefte aan een SEO-certificaat voor je bedrijf? Dan is het mogelijk om via een van de vele opleiders een certificaat of diploma te behalen. Bedenk echter dat een SEO-certificaat vrij weinig over je skills en kwaliteiten zegt. Feitelijk is dit certificaat nutteloos en zonde van je geld.

SEO bestaat al heel lang. Het is geboren toen webmasters naar een manier zochten om hoger in zoekmachines te scoren. In het begin waren er nog geen online marketeers, webmasters deden alles zelf. Het waren dan ook die allereerste webmasters die een aantal SEO-technieken bedachten.

Uiteindelijk ontstond er vraag naar online marketeers. Die hebben SEO verder opgebouwd. Op een bepaald moment is Google hierin meegegaan en heeft zelf wat SEO-richtlijnen opgesteld.

SEO verandert jaar in jaar uit. Daarom heeft het behalen van een SEO-certificaat helemaal geen zin. Wat dit jaar de trend is zal volgend jaar alweer verleden tijd zijn. Bepaalde SEO technieken van nu kunnen in de toekomst zelfs verboden zijn. Daarnaast komen er nieuwe SEO technieken bij.

Dit houdt in dat het behalen van een SEO-certificaat heel betrekkelijk is. Eigenlijk zou je elk jaar opnieuw een certificaat moeten behalen maar dit is niet te doen. Bovendien richten veel opleiders zich op verouderde SEO-technieken, waardoor je betaalt voor iets dat onbruikbaar is.

Zo word je Google partner

Veel online marketingbureaus tonen aan dat ze Google partner zijn. Dat word je niet zomaar. Hiervoor moet je allereerst een actief Google Ads account hebben. Daarnaast is het belangrijk dat het account regelmatig gebruikt wordt. Dit betekent dat je dus elk jaar geld uitgeeft aan online adverteren.

Als laatste moeten de Google Ads certificaten elk jaar van een update worden voorzien. Wanneer je dit niet doet dan is het Google partnerschap niet meer geldig. Je moet dan weer vooraan beginnen.

De Google Academy

Webmaster of online marketeer? Meld je dan aan bij de Google Academy. Er bestaat geen echte Google school maar er zijn wel wat online tools die je kunnen helpen bij het verbeteren van je kennis en vaardigheden.

Allereerst is dit de Skillshop, waar je de 11 verschillende Ads certificaat behaalt. Het behalen van deze certificaten is gratis maar het onderhouden van je account is dat niet. Je moet namelijk elk jaar een bedrag besteden om voor een Google partnerschap te gaan.

Ten tweede heb je de Google Digitale Werkplaats, waar je een certificaat omtrent online marketing haalt. Ook dit certificaat is gratis. Deze Google Academy word je door het bedrijf zelf aangeboden.

Bij de Google Analytics Academy leer je alles over de werking van de meettools. Sinds de komst van GA4 is dit een veelgebruikte gratis online cursus. Bij deze academie leer je de basisfuncties maar kun je ook kiezen voor de cursus voor gevorderden, of een cursus waarmee je aan de slag gaat met Google Analytics 360. Daarnaast is er een cursus die zich richt op de basisbeginselen van Google Tag Manager.

Wees voorzichtig met cursussen, opleidingen of aanbieders die de naam Google gebruiken maar dit helemaal niet via dit bedrijf doen. Officieel is het niet toegestaan om de naam Google te misbruiken maar het gebeurt wel.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven