Google conversie, wat is een normaal conversiepercentage?

Conversie is een begrip dat je veel binnen de online marketing tegenkomt. Het gaat om het aantal bezoekers dat een transactie uitvoert, bijvoorbeeld iets aankopen of een offerte aanvragen. Je hebt ook de Google conversie. Het gaat hier om websitebezoekers die overgaan tot een transactie. Dit kun je helemaal specificeren, bijvoorbeeld met betrekking tot sessies of unieke gebruikers.

Conversiepercentage Google Analytics

In Google Analytics zie je het conversiepercentage. Je moet dan wel weten waar je precies naar kijkt. Je moet allereerst een conversiedoel instellen. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld een product in het winkelmandje plaatsen, een betaling verrichten, inschrijven voor een nieuwsbrief of een offerte aanvragen. Ook een online reservering doen behoort de doelen.

Het is aan te raden om in het begin niet teveel doelen in te stellen. Raak eerst vertrouwd met het conversiepercentage in Google Analytics. Dit doe je door het instellen van één conversiedoel, later kun je er meerdere doelen instellen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Conversie instellen Google Analytics

Laten we de conversie instellen bij Google Analytics. Log allereerst op je account in. Vervolgens navigeer je naar het gedeelte beheerder, hierna ga je naar weergave. Klik nu op het gedeelte doelen.

Maak een nieuw doel aan, vervolgens kun je een sjabloon uit de lijst kiezen. Het is belangrijk dat je een branche voor je account selecteert, dan vind je ook de juiste doelsjablonen. Wil je geen gebruik maken van een doelsjabloon, dan kun je ook voor aangepaste doelen gaan. In de lijst met opties zie je aangepast staan, vervolgens selecteer je het type doel.

Het is in het begin vrij lastig om de conversie in te stellen binnen Google Analytics. Je zult verschillende zaken moeten instellen zoals de details van bestemmingsdoelen, gebeurtenissendoelen en de minimale sessietijd. Niet alles is verplicht maar hoe specifieker je bent, hoe beter.

Waarom zou je de Google conversie bijhouden?

Niet voor iedereen is het bijhouden van de Google conversie interessant. De meeste websites vinden het voldoende om het aantal websitebezoekers en de bronnen te bekijken. De Google conversie is vooral interessant wanneer je een product of dienst aanbiedt. Bijvoorbeeld de webwinkel die wil weten in hoeverre websitebezoekers overgaan tot actie. Meten is weten, dankzij deze data kun je bepaalde onderdelen op de website bijstellen.

Ook voor ondernemers die diensten aanbieden is de Google conversie interessant. Lezen bezoekers alleen teksten en verdwijnen ze weer? Schrijven ze zich in voor de nieuwsbrief of vragen ze een offerte aan? Door dit soort doelen in de gaten te houden weet je hoe goed teksten op de website scoren. Het zijn uiteindelijk de teksten die bezoekers over moeten halen.

Gemiddelde conversiepercentage

Doe je het als bedrijf goed of slecht? Het gemiddelde conversie percentage ligt tussen de 3% en 4%. Er zijn ook bedrijven die een conversie van 5% -10% halen! Helaas zijn er ook veel webshops of website met een lage conversie van 2% of minder.

Het gemiddelde conversiepercentage is afhankelijk van de branche of niche. Webshops hebben een gemiddeld conversiepercentage van 3% tot 4%. Dit is als volgt ingedeeld:

  • Gezondheid: 3,50% tot 5%
  • Huisdieren: 2,80% tot 3%
  • Keuken en huishoudelijke apparatuur: 2,50% tot 2,78%
  • Elektriciteit: 2% tot 2,50%
  • Baby en kind: 1,90% tot 2,10%
  • Eten en drinken: 1,70% tot 1,80%
  • Kleding en schoenen: 1,50% tot 2%
  • Sport en recreatie: 1,40% tot 1,60%
  • Auto’s, motors en fietsen: 1,30% tot 1,40%

Gemiddelde conversie percentage per sector

Hierboven heb je het gemiddelde conversiepercentage voor webshops gezien. De conversie ratio bij bedrijven die diensten aanbieden ziet er heel anders uit. Hier vind je de gemiddelde conversies per sector.

  • Financiële diensten: 8% tot 12%
  • Media: 8% tot 11%
  • Gezondheid: 7% tot 9%
  • Software: 6% tot 8%
  • Hardware: 4% tot 6%
  • Reizen: 3% tot 5%

Opvallend is dat hogere prijzen voor een product of dienst leidt tot een lagere conversie. Dit komt omdat mensen de website meerdere keren bezoeken voordat ze een beslissing maken. Maar ook omdat ze de website vroegtijdig verlaten wanneer ze in de gaten hebben dat concurrerende bedrijven goedkoper zijn.

Voor mijn branche (media en publishing) zou de conversie tussen de 8% en 11% moeten liggen. Doordat ik overal op de website duidelijk aangeef dat de tarieven laag liggen, realiseer ik een hoge conversie van 13% tot 20%. De inhoud van de website heeft dus een grote invloed op het conversiepercentage.

Conversie verhogen (website of webshop)

Heb je een te laag conversiepercentage of vind je dat dit sowieso omhoog kan? Dan zul je aan de inhoud van de website moeten werken. Ten eerste door het aanbod goed aan te laten sluiten op de bezoekers. Ik ben al eens websites van bedrijven tegengekomen die vol staan met reisverhalen of blogs rondom bedrijven waar ze voor gewerkt hebben. Helaas trek je hier via Google de verkeerde bezoekers mee aan. Zorg dus dat de inhoud van de website echt aansluit bij hetgeen je aanbiedt.

Natuurlijk moeten de producten of diensten ook doen wat ze beloven. Wanneer je als webwinkelier zegt dat je skateboarden verkoopt en in je webshop zijn alleen maar rollators te vinden, dan zorgt dit voor een erg lage conversie. Bied dus aan wat je belooft.

Trek de juiste bezoekers aan. Richt je op mensen die op zoek zijn naar je product of dienst. Het is belangrijk dat je hierop goed in Google gevonden wordt.

Andere factoren die van invloed zijn op de conversie

Je hebt niet altijd invloed op het conversiepercentage. Met Google de conversie meten is praktisch, je krijgt namelijk inzicht in bepalende factoren. Bijvoorbeeld de regio, dit speelt heel erg mee. In West-Europa wordt er meer online gekocht dan in Zuid-Europa. Maar ook de lokale regio kan van invloed zijn. In Limburg zijn ze vaker op zoek naar zuurvlees ingrediënten (zoervleisj) dan in het noorden van het land. Ook het seizoen speelt mee. Rondom de feestdagen zien webshops hun conversie ratio flink stijgen. Terwijl dit voor bedrijven met diensten juist daalt. Kijk ook eens naar het tijdstip, want in de nachtelijke uren is het conversiepercentage zeer laag.

De naamsbekendheid is natuurlijk ook van invloed. Daarom is het goed om aan je naamsbekendheid te werken, bijvoorbeeld middels adverteren of social media. Kijk ook gelijk naar de concurrentie. Schakel deze uit middels een hoge positie in zoekmachines. Met de SEO tekstschrijver ga je veel verder komen. Vraag de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.