Google certificaat halen: iedereen kan het

Een Google certificaat halen? Zo moeilijk is dat niet. Iedereen kan namelijk dit certificaat behalen. Bovendien kost het je helemaal niets. Als iedereen het certificaat kan behalen waarom zou jij dit dan nog doen en wat is hier de meerwaarde van?

De waarde van een Google certificaat

Veel online marketeers hebben een of meerdere Google certificaten. Ook als SEO tekstschrijver heb ik er zo een. Wat is de waarde van een Google certificaat? Met dit certificaat toen je jouw deskundigheid aan. Het is een ieder geval duidelijk dat je verstand hebt van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Of SEA (adverteren in zoekmachines), want er zijn verschillende Google certificaten.

Is een Google certificaat ook betrouwbaar? Dat hangt er een beetje vanaf. Iemand met dit certificaat toont in ieder geval aan dat hij de minicursus heeft gevolgd. Maar het zegt niets over de uiteindelijke kwaliteiten. Het is namelijk heel makkelijk om je door de antwoorden heen te werken. Bij een fout antwoord begin je van voor af aan, net zolang totdat het antwoord goed is.

Uiteindelijk kan iedereen het Google certificaat halen. Ook de bakker om de hoek die helemaal geen verstand heeft van online marketing.

Waarom je het toch moeten doen

Een Google certificaat halen lijkt na het lezen van bovenstaande misschien wat nutteloos. Toch raad ik iedere tekstschrijver of marketeer aan om het certificaat toch te behalen. Waarom? Omdat je laat zien dat je er moeite voor doet om de basisprincipes van online marketing te begrijpen.

Bovendien wekt het ook wel vertrouwen. Veel potentiële opdrachtgevers zijn helemaal niet bekend met Google certificaten. Wanneer jij pronkt met een certificaat kom je gelijk een stuk professioneler over.

Google certificaat halen: zo doe je dat

Wil jij ook het Google certificaat halen? Iedereen kan hiermee aan de slag. Heb je helemaal geen verstand van online marketing dan ben je hier toch wel enkele uren tot dagen mee bezig. Voor iemand die al helemaal bekend is met marketing is het behalen van dit certificaat een peulenschil.

Grootste voordeel van een Google certificaat halen is dat je hier de tijd voor kunt nemen. Ben je pas halverwege en heb je er even genoeg van? Je kunt de cursus onderbreken en doorgaan op een moment dat het jou uitkomt.

Een Google certificaat halen doe je zo:

  1. Ga naar de Google digitale werkplaats
  2. Klik op cursus starten
  3. Log in met je Google account of een e-mailadres
  4. Start de cursus

Heb je de cursus helemaal afgerond? Dan ontvang je een certificaat. Plaats dit certificaat op je website maar print hem zeker ook uit. Je hebt altijd de mogelijkheid om op een later moment de cursus opnieuw te volgen.

Hoe lang blijft het certificaat geldig?

Het Google certificaat is altijd geldig. Het zou ook een beetje vreemd zijn om hier een einddatum aan hangen. Je volgt tenslotte ook geen mbo-of hbo-opleiding om er later achter te komen dat je diploma na vijf jaar niet meer geldig is.

Ondanks dat is het toch altijd aan te raden om je Google certificaat om de drie jaar te vernieuwen. Ja je moet hier de cursus weer helemaal opnieuw voor doorlopen. Maar online marketing verandert snel en ook de onderdelen in de cursus zijn misschien aangepast. Met een nieuw Google certificaat ben je weer helemaal op de hoogte.

Google Ads certificaat halen

Naast het standaard certificaat “basisprincipes online marketing” heb je ook het Google Ads certificaat. Deze certificering kent Google alleen aan personen toe die laten zien dat ze met de verschillende functies van Google Ads aan de slag kunnen. Het Google Ads certificaat halen verloopt via Skillshop.

Om toegang te krijgen tot de Google Ads cursus moet je eerst een minimale score van 80% van de kennistest behalen. Houd er rekening mee dat deze cursus een stuk moeilijker is dan de eerdergenoemde cursus over online marketing. Bovendien blijft een Google Ads certificaat één jaar geldig. Hierna moet je de cursus opnieuw afleggen, anders wordt het certificaat niet verlengd.

Verschillende certificaten binnen Google Ads

Houd er rekening mee dat er verschillende certificaten binnen Google Ads zijn. Dit zijn onder andere video advertising, shopping advertising maar ook search advertising of display advertising. En dan zijn er natuurlijk nog een aantal andere certificaten. Maak je keuze: welk certificaat wil je behalen? Het is natuurlijk ook mogelijk om voor meerdere certificaten te gaan maar dan ben je uiteraard ook veel langer bezig.

Je vindt de antwoorden op internet

Misschien niet leuk om te weten maar de antwoorden van alle Google cursussen vind je gewoon op internet. Zelf heb ik hier geen gebruik van gemaakt omdat de cursus “basisprincipe online marketing” voor mij erg makkelijk was. Maar een Google Ads certificaat behalen is alweer een stuk moeilijker.

Op YouTube vind je diverse filmpjes die je door de hele cursus heen leiden, compleet met antwoorden. Mocht je dus willen pronken met een Googlecertificaat op je website maar heb je helemaal geen verstand van SEO of SEA? Dan moet je zeker het certificaat middels een van die YouTube filmpjes behalen.

Theorie is nog geen praktijk

Een Google certificaat halen betekent dat je de theorie onder de knie hebt. Tenminste, daar wordt wel van uitgegaan. Want misschien heb je wel gebruik gemaakt van een YouTube filmpje.

Maar theorie is natuurlijk nog geen praktijk. Je kunt dan wel een Google certificaat hebben, maar welke resultaten weet je voor opdrachtgevers te bereiken?

Ben je niet zo kundig, heb je moeite met zoekmachine optimalisatie of het optimaliseren van advertenties? Dan heeft een Google certificaat halen niet heel veel zin. Met een dergelijk certificaat zou je namelijk je klanten of opdrachtgevers misleiden. Ze gaan er namelijk vanuit dat jij de expertise hebt en ook resultaten behaalt. Wanneer deze verwachting uitblijft leidt dit tot teleurstelling en misschien wel boosheid.

Deze blogpost is geschreven door SEO tekstschrijver Bianca. Ik help bedrijven en websites naar een hogere positie in de organische zoekresultaten (SEO). Wil je hier meer over weten, neem dan gerust contact op.