Google Analytics verboden in Nederland

Bijgewerkt: 14 november 2022

Nog even wachten. Nóg even wachten en jawel hoor, Google Analytics is verboden in Nederland. Die kans is binnenkort erg groot. Het is inmiddels in veel Europese landen niet toegestaan om van deze analistische tool gebruik te maken.

Dit komt omdat Google gegevens van gebruikers verzamelt en doorsluist naar Amerika. Dit is tegen de Europese privacywetgeving in.

Het vervelende is dat veel ondernemers al zijn overgestapt van de standaard Analytics (UA) naar GA4. Onder GA4 staat privacy hoog in het vaandel. Maar niet hoog genoeg, want gaat Google Analytics in Nederland echt geheel verboden worden? En wat is het alternatief?

IP adressen zijn niet geanonimiseerd

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk gek, zo rond het jaar 2000 maakte niemand zich druk over zijn IP adres. Je bezocht tientallen websites waarbij je IP adres overal werd achtergelaten. Daar lag je echt niet wakker van. Tegenwoordig kunnen we ons hier aardig druk over maken. We willen niet dat het IP adres in handen van bedrijven komt.

Waarom is dit eigenlijk? Omdat bedrijven je gegevens gebruiken voor marketingdoeleinden. Bijvoorbeeld het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Juist die advertenties zijn door de jaren heen heel opdringerig geworden.

Ook wil je niet dat anderen weten wat je allemaal op het internet uitvreet. Dat is precies waarom we willen dat ons IP adres geheim blijft, of in ieder geval zo goed mogelijk.

Google Analytics verzamelt IP adressen. Aan de hand hiervan is het mogelijk om gebruikers te volgen. Sinds enkele jaren worden IP adressen als persoonsgegevens gezien, en die moeten standaard worden geanonimiseerd. Google doet dit niet.

De mogelijkheden met Google Analytics 4

Vanaf 2023 moet elke website overstappen op Google Analytics 4. Het oude Analytics verdwijnt dan definitief. GA4 biedt meer aandacht aan privacy van bezoekers. Zo is het mogelijk om IP adressen volledig anoniem te maken. Maar niet helemaal, want websites kunnen anonieme IP adressen aanvullen met andere informatie. Hierdoor zou de informatie nog steeds te lijden zijn naar een natuurlijk persoon.

Dit lijkt allemaal wat ver te gaan, maar behoort zeker tot de mogelijkheden. Het tweede probleem is dat de verzamelde gegevens niet binnen Europa blijven maar naar de Google servers in Amerika worden gestuurd. Dit is in strijd met de GDPR.

Dat is de reden waarom de privacytoezichthouder (GDPD) Google Analytics in geheel Europa wil verbieden.

Oude Analytics verboden, GA4 vooralsnog niet

In Italië kregen website-eigenaren medio 2022 enkele weken de tijd om van het oude Google Analytics af te stappen. Er kwam een verbod op, maar niet op het nieuwe GA4. In steeds meer landen zie je dit gebeuren.

Nederland is nog niet zover. Meestal zijn ze hier een stuk trager met het regelen van juridische zaken. Omdat Google Analytics in juni 2023 helemaal verdwijnt, is de kans groot dat we dit nooit op tijd krijgen geregeld.

Voorbereiden op een verbod van Google Analytics (in Nederland)

Vooralsnog is Google Analytics in Nederland niet verboden. Is het wel verstandig om hier alvast rekening mee te houden? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen.

1. Helemaal niets doen en gewoon afwachten

Wanneer je vertrouwd bent met de oude Google Analytics en hier niet vanaf wil, dan kun je gewoon afwachten wat er gaat gebeuren. Zodra er een verbod komt hoor je dit vanzelf. Zij het via de media, maar het kan ook dat Google contact met je opneemt. Afhankelijk van de uitspraak kan het zelfs zijn dat je volledig geblokkeerd wordt van deze dienst.

2. Overstappen op GA4

Het verbod van het ‘oude’ Analytics zal niet zomaar op GA4 van toepassing zijn. Voorlopig niet, want in de toekomst misschien wel. In juni 2023 moet elke webmaster verplicht overstappen op GA4. Het is zinvol om je nu alvast in GA4 te verdiepen. Het werkt namelijk heel anders en zit ook wat complexer in elkaar. Maar het biedt ook veel mogelijkheden, vooral wanneer je naast een website ook een applicatie draait.

3. Voor een alternatief kiezen

Een andere mogelijkheid is om naar een alternatief uit te kijken. Maar dan wel een die de data binnen Europa verwerkt, en NIET doorsluist naar Amerika of een ander niet-Europees land. Hieronder vind je twee goede alternatieven.

Matomo

Matomo is momenteel het beste Google Analytics alternatief. Het voldoet aan de AVG, CCPA en PECR. Al meer dan 1 miljoen websites uit meer dan 175 verschillende landen hebben zich bij dit platform aangemeld. Helaas is deze dienst niet gratis, in tegenstelling tot Google Analytics.

Is het dan wel de moeite waard? Ja, want je voldoet aan alle privacyregels waardoor je het vertrouwen van bezoekers en klanten niet kwijtraakt. Het is zelfs mogelijk om trackinggegevens te verzamelen zonder hier toestemming voor te vragen.

Je voert een trackingcode aan je website en eventueel je mobiele app toe. Desgewenst importeer je de gegevens vanuit Google Analytics rechtstreeks in je Matomo- account.

De gegevens zijn 100% nauwkeurig en veilig. Persoonlijke gegevens houd je ook veilig, dit volledig in overeenstemming met de privacywetgeving.

Mocht je denken dat Matomo moeilijk is: nee, het is gebruiksvriendelijk en na enkele dagen oefenen heb je het volledig onder de knie.

Wat het kost? Wanneer je het op je eigen server host dan is het gratis, maar je hebt hier wel technische kennis voor nodig. En anders € 19 per maand waarbij het op de servers van Matomo wordt gehost.

Simple Analytics

Het tweede alternatief is Simple Analytics. Het Dit een beetje vergelijkbaar met de vorige aanbieder, dus ik wil er niet te ver over uitweiden. Je hebt geen cookiestoestemming nodig, simpelweg omdat er geen cookies worden geplaatst. Persoonlijke gegevens van bezoekers worden niet opgeslagen.

Dit bedrijf is in Europa gevestigd waarbij de servers uiteraard ook in Europa staan. Gegevens worden dus niet naar landen buiten Europa doorgesluisd. Je bent volledig eigenaar van de gegevens die je verzamelt, deze worden niet doorverkocht.

Je bekijkt alle gegevens vanaf één eenvoudig dashboard. Eventueel importeer je gegevens vanuit Google Analytics.

Wat kost het? Dit is mogelijk vanaf € 9 per maand, waarbij je 100.000 datapunten krijgt. Dit is geschikt voor maximaal 10 websites. Het duurste abonnement kost € 99 per maand voor meer dan 100 websites en meer dan 1 miljoen datapunten.

Dus tja, de alternatieven zijn niet gratis maar je voorkomt hier wel een hoop problemen mee. Maar laten we eerst eens afwachten of Google Analytics straks echt verboden wordt. Tot nu toe is het gewoon toegestaan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven