Goedkope influencer inschakelen

Doe jij al aan influencer marketing? Een perfecte manier om je naamsbekendheid te vergroten of ter promotie van een product of dienst. Een goedkope influencer inschakelen is zeker aan te raden. Vaak levert dit meer op dan hele dure influencers.

Het idee achter influencer marketing

Mensen zijn veel gevoeliger voor de mening van anderen dan voor advertenties. Met dit idee is influencer marketing ontstaan. Je laat een bekende Nederlander of iemand met veel volgers op social media je product of dienst promoten.

Vrijwel altijd vindt influencer marketing via Instagram plaats, minder vaak via Pinterest of Twitter. LinkedIn en Facebook zijn niet echt de plaatsen voor influencer marketing.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Micro influencers veel lucratiever

Je hebt normale influencers maar ook micro influencers. Dit zijn social media accounts met maximaal 100.000 volgers. Er is al vaker gebleken dat micro influencer marketing veel lucratiever is. Dit komt omdat je tegen dezelfde of lagere kosten een bredere doelgroep bereikt.

Wat zijn micro influencers? Deze hebben de volgende kenmerken:

  • Tussen de 5000 en 50.000 volgers
  • Volgers zijn erg betrokken
  • Gepassioneerd over een bepaald onderwerp

Wil je een goedkope influencer inschakelen dan moet je zeker eens naar micro influencer marketing kijken. Dit soort influencers staat namelijk zeer dicht bij de doelgroep. Bovendien doen ze nog niet veel aan sponsoring waardoor alles echt aanvoelt.

Verschil tussen micro en mega influencers

Er is een duidelijk verschil tussen micro en mega influencer. Daartussenin heb je ook nog de meso- en macro influencer. Bekijk hieronder de belangrijkste verschillen met betrekking tot het aantal volgers:

  • Micro: 5000 tot 50.000
  • Meso: 50.000 tot 100.000
  • Macro: 100.000 tot 1 miljoen
  • Mega: meer dan 1 miljoen

Dan heb je ook nog de nano influencer. Deze is kleiner dan de micro, een nano influencer heeft je tussen de 1000 en 5000 volgers. Voor de meeste bedrijven is een nano influencer niet zo interessant.

Veel gemaakte fouten bij een goedkope influencer zoeken

Op zich is het helemaal niet zo moeilijk om goedkope influencers te vinden. Veel mensen met een Instagram account willen graag een centje bijverdienen. Je hoeft alleen maar op relevante onderwerpen te zoeken en je komt heel wat accounts met 1000 volgers of meer tegen. Sommige accounts bieden zich als influencer aan, anderen staan er voor open wanneer je het ze vraagt.

Helaas worden er heel wat fouten gemaakt bij het zoeken en inschakelen van een goedkope influencer. Lees even goed waar je op moet letten.

Interactie met de volgers

Opvallend is dat veel social media accounts nauwelijks interactie met hun volgers hebben. Bijvoorbeeld op Twitter, daar zie je voldoende accounts met 1000 of meer volgers. Wanneer deze persoon een tweet plaatst dan ontvangt hij twee reacties of likes. Laat dit soort Twitter account links liggen, ze zijn niets waard!

Ditzelfde geldt voor Instagram accounts. Iemand met 5000 volgers zou minimaal 150 likes op een post moeten krijgen. Hoe meer hoe beter, maar bekijk wel of de likes en reacties ook echt zijn. Reacties als ‘super’ of ‘amazing’ betreft geen reacties van geïnteresseerde volgers. Dit soort Instagramaccounts leveren je niets op.

Vraag niet om gratis promotie

Mijn Instagram account heeft meer dan 10.000 volgers. Je kunt je voorstellen dat ik vaak verzoeken omtrent influencer marketing ontvang. Meer dan de helft van die verzoeken gaat over het gratis promoten van een dienst of product. Ik vraag dan altijd of ze zelf ook werken en hier geen vergoeding of inkomsten voor willen ontvangen.

Het heeft geen zin om iemand te vragen of hij jouw product of dienst gratis wil promoten. Denk niet alleen in je eigenbelang maar ook in het belang van een ander. Wat heeft de influencer eraan om jou gratis te promoten? Hier moet iets tegenover staan.

Stuur geen gratis producten

Sommige bedrijven sturen gratis producten naar influencers, in de hoop dat ze dit product op social media gaan promoten. Een mooie manier om aan een goedkope influencer te komen maar het is schieten met losse flodders. Nog geen 5% van de influencers zal spontaan je toegestuurde product promoten.

Bespaar je het geld en neem vooraf contact op met de influencer. Beginnende influencers doen mee in ruil voor het gratis product, de meer ervaren personen doen dit in ruil voor geld.

Weet met wie je praat

“Hallo Sandra, zou je het leuk vinden om mijn diensten promoten?”. Ik heet geen Sandra, ik heet Bianca. Helaas is de afzender vergeten om de naam bovenaan zijn standaard berichtje aan te passen. Maak deze fout niet, zelfs de goedkoopste influencer zal hierdoor gillend wegrennen. Houd een mail of bericht zo persoonlijk mogelijk.

Op de prijs afdingen

Een goedkope influencer is mooi, maar houd het wel realistisch. Wanneer je op de prijs afdingt geef je de ander wel een heel goedkoop gevoel. Natuurlijk kun je vragen of er een korting mogelijk is maar je moet het niet te gek maken.

Wat zijn de kosten voor een micro influencer en wat betaal je voor een mega influencer? Hieronder de gemiddelde prijzen. Houd er rekening mee dat de richtprijs per influencer heel erg kan wisselen.

  • Nano influencer: € 10 tot € 100 per post
  • Micro influencer: € 50 tot € 500 per post
  • Macro influencer: € 250 tot € 2500 per post
  • Mega influencer: € 1000 tot meer dan € 10.000 per post

Bekende influencers van Nederland en België

Je bent op zoek naar een goedkope influencer en ook nog eentje die (redelijk) bekend is. Dit zijn enkele invloedrijke en bekende influencers van Nederland:

  • Nicky De Jager
  • Dylan Haegens
  • Nienke Plas
  • Monica Geuze
  • Enzo Knol
  • Iris Dijkers
  • Daphne van Kerkhoff
  • Yara Michels

Natuurlijk zijn er ook een aantal bekende influencers in België:

  • Joy Anna Thielemans
  • Matthias Geerts
  • Sofie Valkiers
  • Yentl Keuppens
  • Claire

Bedenk dat dit soort influencers zeker niet goedkoop is, je betaalt minimaal € 2500 per post, in veel gevallen nog veel meer.

Micro influencers Nederland

Laat je dienst of product promoten door een goedkope micro influencer. Wil je ook nog een professional, dus iemand die weet hoe je het publiek raakt, dan is het even goed zoeken. Micro influencers uit Nederland vind je via speciale marktplaatsen. Kijk ook eens op het Instagramaccount @biancatekst, geschikt voor zakelijke promoties rondom producten of diensten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.