Goede vindbaarheid maakt je nog geen koning

Een goede vindbaarheid in Google, daar mag je best trots op zijn. Die goede vindbaarheid kan een belofte zijn en daar ga je natuurlijk voor. Maar let op, dat je zichtbaar bent in Google maakt je nog geen koning. Alleen wanneer je bovenaan in Google staat en dan bedoel ik ook écht helemaal bovenaan, dan ben je de absolute winnaar.

Positie in Google en de klikratio

Dat je met een eerste positie in Google het meeste zoekverkeer ontvangt, dat is wel duidelijk. Hoeveel dit precies is, dat is juist weer onduidelijk. De een zegt 31% terwijl de ander het op 18% houdt.

Ik hou het in het midden: een eerste positie in Google is goed voor een klikratio van ongeveer 24%. Gemiddeld dan want dit is ook een beetje branche afhankelijk.

De tweede en derde positie zijn ook nog ontzettend goed en leveren je dit op:

  • Positie twee: tussen de 11% en 14%
  • Positie drie: tussen de 9% en 11%

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vanaf positie 7 gaat het snel omlaag

Met positie vier tot en met zes heb je nog steeds een goede vindbaarheid:

  • Positie vier: tussen de 6% en 9%
  • Positie vijf: tussen de 4% en 6%
  • Positie zes: tussen de 3% en 4%
  • Positie zeven: tussen de 2% en 3%

Na positie zeven duik je onder de 2%. Dit betekent dat wanneer je op positie 8 t/m 10 staat je tussen de 1% en 2% van het zoekverkeer ontvangt. Sta je verder dan de eerste pagina (vanaf positie 11)? Dan is de klikratio te verwaarlozen: minder dan 0,5%.

Goede vindbaarheid is niet hetzelfde als een hoge positie

Is het je wel eens opgevallen dat een goede vindbaarheid onmisbaarder is? Maar wel let op want vindbaarheid is echt niet hetzelfde als een hoge positie in de organische zoekresultaten. Iemand die binnen Google op positie 7 of 10 staat is goed vindbaar, dat is een feit. Het levert je alleen niet veel op.

Een hoge positie in Google betekent dat je op positie 1 t/m 5 staat. Het probleem is echter dat niemand je deze positie kan garanderen. Dit hangt namelijk van meerdere factoren af, maar een goede tekstschrijver heeft hier wel de overhand in.

Tips voor het verhogen van je vindbaarheid

Het begint met een goede vindbaarheid. Van hieruit werk je naar een hogere positie toe. Hoe je dit doet ontdek je met de tips voor het verhogen van je vindbaarheid. Ga zelf met deze tips aan de slag of schakel een professional in.

Tip 1: zorg dat de website toegankelijk is voor zoekmachines

Plaats je website nooit achter een inloggedeelte, tenzij je niet wil dat zoekmachines langskomen. Daarnaast is het belangrijk dat je een linkstructuur op je website opbouwt. Dit begint met de homepage: van hieruit link je naar andere pagina’s op de website.

Maak je gebruik van de no-index tag? Dit betekent dat zoekmachine bots de website niet mogen crawlen. Hierdoor verschijn je ook niet in de organische zoekresultaten.

Tip 2: update je sitemap

Om het zoekmachines nog makkelijker te maken is het belangrijk dat je gebruik maakt van een sitemap. Is je website op WordPress gebouwd? Download dan de Yoast plug-in, een handige tool voor het creëren en bijhouden van de sitemap. Alles werkt automatisch, gemak dient de mens.

Er zijn ook voldoende online tools waarmee je een sitemap creëert. Niet vergeten de sitemap bij het Google webmaster programma in te dienen.

Tip 3: bloggen, bloggen en nog eens bloggen

Verhoog die goede vindbaarheid door het creëren en delen van interessante artikelen of blogposts. Bloggen is tegenwoordig helemaal populair en dit is niet zomaar. Websites met veel en vooral interessante blogpost verschijnen hoger in de organische zoekresultaten.

Tip 4: schenk aandacht aan paginatitels

Veel paginatitels zijn misleidend of nietszeggend. Terwijl de titel er juist voor moet zorgen dat mensen naar je website klikken of het artikel verder lezen. Schenk daarom veel aandacht aan die paginatitel. Ten eerste moet de titel het onderwerp van de tekst of blog omschrijven. Wil je goed vindbaar zijn dan is het ook nog eens belangrijk dat je de belangrijkste zoekterm in de titel verwerkt.

Tip 5: voeg een alt tag aan afbeeldingen toe

Een goede vindbaarheid doe je niet alleen middels teksten maar ook via afbeeldingen. Belangrijk: voeg een omschrijvende alt tag aan je afbeeldingen toe. Dit maakt het voor zoekmachines eenvoudiger om te begrijpen waar de afbeelding over gaat. Bovendien verhoog je hiermee de kans dat je hoger binnen Google Images verschijnt.

Tip 6: deel je content op social media

Het is nog steeds onduidelijk of social media een rankingfactor is. Wél is duidelijk dat je via social media meer bezoekers naar je website trekt. Mogelijk kan dit op de lange duur ook je positie in de organische zoekresultaten beïnvloeden. Deel daarom regelmatig interessante content op social media.

Tip 7: een tekstschrijver inschakelen

Steeds meer bedrijven/ ondernemers huren een (zzp) tekstschrijver in. Het creëren van content kost namelijk ontzettend veel tijd. Bovendien kan slecht geschreven content juist een negatieve invloed op je vindbaarheid hebben.

Kijk even wat binnen je budget past. Vraag de tarievenkaart aan en maak kennis met de verrassende prijzen. Maar ook met de mooie kwaliteit. Het aanvragen van de tarievenkaart is gratis en verplicht je tot niets.

Goede vindbaarheid dankzij de SEO tekstschrijver

Een goede vindbaarheid is leuk maar je staat nog niet op het podium. Pas wanneer je op positie één, twee of drie staat dan ben jij de koning, president of minister. Geen enkele SEO tekstschrijver kan jou dit erepodium beloven, maar we doen hier wel ons best voor.

In voorgaande jaren hebben we (Bianca en team) moeiteloos topposities in Google weten te behalen. Niet alleen voor de eigen website maar vooral voor opdrachtgevers. Houd er wel rekening mee dat je zoiets niet op één dag bereikt en ook niet met een enkele SEO tekst. De aanhouder wint: durf jij je concurrenten te verslaan? Neem dan contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.