Goede copywriter: 5 tips voordat je een copywriter inhuurt

Op zoek naar een goede copywriter? Houd er rekening mee dat er heel wat verschil is in de tekstsoorten en doelstellingen. Ook het tarief kan variëren, vanaf € 25 tot meer dan € 150. Waarom moet je voor een copywriter of tekstschrijver kiezen? Lees onderstaande 5 tips en maak dan een keuze.

Het werk van een copywriter

De een noemt het een copywriter, de ander tekstschrijver. Is dit gelijk? In Amerika is een copywriter iemand die reclameteksten schrijft. Een gewone tekstschrijver noemen ze daar een (SEO) writer. In Nederland zijn een copywriter en tekstschrijver hetzelfde.

Wat doet een copywriter? Deze schrijft teksten voor websites, kranten, tijdschriften, webwinkels en nog veel meer. Wat de copywriter precies doet hangt van zijn of haar kwaliteiten af.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Goede copywriter: zo vind je er een

Benieuwd hoe je een goede copywriter vindt? Iedereen kan schrijven dus jij ook, maar het ziet er niet altijd goed uit. Met onderstaande vijf tips weet je zeker dat je met een goede copywriter zaken doet.

Tip 1: beheersing van de Nederlandse taal

Het klinkt natuurlijk vreemd, want een goede copywriter beheerst de Nederlands taal toch? Nou, helaas niet altijd. Het probleem met copywriting is dat dit een vrij beroep is. Iedereen mag zich copywriter of tekstschrijver noemen, ook degene die de Nederlandse taal niet goed beheerst.

Hoe je weet of een schrijver ook echt een beetje kan schrijven? Een voorbeeld is wel zo prettig. Op deze website vind je meer dan 800 artikelen. Aan de hand hiervan bepaal je of jouw copywriter de Nederlandse taal beheerst.

Tip 2: telt geen woorden

In het verleden rekende ik per woord. Dit betekende dus ook woorden tellen. Sommige student tekstschrijvers die ik voor mijn andere websites inschakel betaal ik ook per woord. Niet dat dit verkeerd is, wel het feit dat elk woord in rekening wordt gebracht. Vraag jij om een tekst van 500 woorden, dan krijg je er altijd een van 550 woorden. Kunnen ze je toch mooi 50 woorden extra in rekening brengen.

Als ervaren copywriter tel ik geen woorden maar houd mij alleen met de kwaliteit bezig. Wanneer je om 500 woorden vraagt, krijg je ook rond de 500 woorden. Zijn het er toch meer, dan breng ik dat niet in rekening. Een cadeautje van de zaak, wees er blij mee. Bovendien betaal je hier altijd per tekst, dus het aantal woorden is niet zo relevant.

Tip 3: een eigen website

Een copywriter zonder eigen website? Ik moet er niet aan denken, toch is er een periode geweest dat ik geen website had. In die tijd had ik ook geen bedrijf, dat scheelt dan weer. Ik steek veel werk in het bijhouden van mijn eigen website, waarbij ik natuurlijk voor een goede positie in zoekmachines ga. Mag ik dit ook voor jou realiseren? Mooi zo, want jouw concurrent verslaan is een hele uitdaging. Maar wel een uitdaging waar ik mij volledig voor inzet.

Waarom is het belangrijk dat jouw copywriter een eigen website heeft? Omdat je zo een eerste indruk van de kwaliteit en de schrijfstijl krijgt. Bovendien vind je op deze website heel veel informatie omtrent SEO, teksten schrijven, linkbuilding en nog veel meer. Die informatie is gratis, doe hier je voordeel mee. SEO oftewel zoekmachine optimalisatie kan al duur genoeg zijn.

Tip 4: heeft het te druk voor jouw opdracht

Eigenlijk is dit niet leuk om te horen, maar de goede copywriter heeft het te druk voor jouw opdracht. In theorie dan, want in de praktijk wordt jouw opdracht echt wel aangenomen. Verwacht echter niet dat je de tekst binnen één dag ontvangt. Vaak zit hier toch een wachttijd op van minimaal een week maar soms ook langer. Door grote drukte is het niet mogelijk om je tekst binnen een uurtje te ontvangen. Toch is dit wel eens voorgekomen. Het was vrijdagavond en ik wilde de laptop afsluiten. Net op dat moment vraagt een trouwe opdrachtgever om een korte tekst. Ik heb hier 20 minuten voor uitgetrokken en hem blij gemaakt met zijn tekst. Hartstikke leuk maar houd er rekening mee dat dit een uitzonderlijk geval is.

Voor jouw idee: momenteel bedraagt de wachttijd bij mij tussen de twee weken en zes weken (afhankelijk van de hoeveelheid teksten die je nodig hebt). Overigens lever ik wel iedere week een aantal teksten, zodat je direct aan de slag kunt. Niets zo vervelend als langdurig wachten.

Tip 5: heeft genoeg aan een half woord

Je hoeft geen uitgebreide briefing te versturen, de goede copywriter heeft genoeg aan een half woord. Natuurlijk is het belangrijk dat je wat basic wensen doorgeeft zoals de tekstlengte en het onderwerp van de tekst. De copywriter zoekt hier zelf belangrijke zoekwoorden bij.

Ik begrijp jouw briefing als geen ander, veel bijsturing is er niet nodig. Steek dan ook niet al te veel energie in het opstellen van die briefing. Wanneer ik er niet uitkom neem ik vanzelf contact op.

SEO teksten laten schrijven? Zo geregeld!

Mag ik mijzelf een goede copywriter noemen? Opdrachtgevers vinden van wel, maar ik vind het leuk wanneer jij dit zelf beoordeelt. Ik help jou met het creëren van SEO teksten of blogs. Goed vindbaar in zoekmachines en ook nog eens lekker leesbaar. Neem contact op of blijf nog even gezellig op de website rondhangen: hier staan nog veel meer interessante blogs op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.