Een gids voor on-page SEO optimalisatie

Met on-page SEO breng je de kracht van je website over op klanten. Je optimaliseert de site zodat deze beter in zoekmachines scoort. Hiermee haal je beduidend meer verkeer binnen.

Google rangschikt websites door te kijken naar on-page SEO, off-page SEO en technische SEO. Alles wat je op de website wijzigt en zichtbaar is voor bezoekers, dat noem je on-page SEO.

Daar zit je dan, je wil de website optimaliseren maar je weet niet waar je moet beginnen. Geen probleem, met deze gids start je on-page optimalisatie zonder dat het moeite kost.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Een korte uitleg over on-page SEO

On-page SEO wordt ook wel on-site zoekmachineoptimalisatie genoemd. Je optimaliseert elementen op een website. Dus niet hierbuiten, zoals bij het verzamelen van backlinks.

Er zijn verschillende manieren om on-page SEO uit te voeren. Je kunt niet zeggen dat slechts één methode de beste is, want het gaat om een combinatie van verschillende methodes. Het is echter wel een feit dat content het belangrijkste onderdeel vormt. Op zich is dit niet zo vreemd want content is waar het internet van leeft.

Alle aanpassingen die je op de website doet en direct zichtbaar zijn voor bezoekers, valt onder on-page SEO.

Het doel van dit onderdeel van zoekmachineoptimalisatie

De belangrijkste doelstelling van on-page SEO is zowel zoekmachines als gebruikers duidelijk maken waar een webpagina over gaat. Vaak doe je dit door bepaalde trefwoorden in te zetten, die goed aansluiten bij een zoekopdracht. Zo kan Google de pagina identificeren als relevant voor de zoekopdracht, en hoger in de organische zoekresultaten plaatsen.

Omdat Google ook naar andere factoren kijkt zijn er nog veel meer on-page handelingen die je uit moet voeren. Bijvoorbeeld het kiezen en optimaliseren van afbeeldingen of video’s. Of het inzetten van meta omschrijvingen.

Handleiding on-page SEO

Verschillende elementen helpen je website om hoger in rangking te komen. Dat is goed want een hogere positie in Google zorgt voor meer verkeer naar je website. Wanneer de inhoud van je webpagina’s goed is dan leidt het ook tot een hogere conversie.

Weet je niet waar je moet beginnen met on-page SEO? Ik heb een handleiding opgesteld, deze is gratis beschikbaar voor alle bezoekers van mijn website. Doe hier je voordeel mee.

Doe een zoektermenonderzoek

Je website wordt niet zomaar in Google getoond. Bij elke zoekopdracht horen een aantal zoekresultaten. Natuurlijk wil je als website zo hoog mogelijk scoren, zo trek je ook het meeste verkeer naar je toe. Het is goed om voor elke webpagina die je maakt eerst een zoektermenonderzoek uit te voeren.

Bepaal een onderwerp, doe een zoektermenonderzoek en haal hier de beste resultaten uit. Vermijd trefwoordkannibalisatie waarbij twee of meer webpagina’s om hetzelfde trefwoord strijden. Wanneer dit toch op je website voorkomt, verwijder dan een artikel, voeg twee artikelen samen of stel een canonical tag in. Hiermee laat je zoekmachines weten wat de hoofdpagina omtrent het trefwoord is.

Start met SEO schrijven

Volgens sommigen bestaat SEO niet, maar hoe kan het dan dat bepaalde websites altijd hoger in de zoekresultaten scoren? Ze doen toch iets waar Google blij van wordt. SEO schrijven bestaat uit het slim inzetten van zoektermen. Deze methode moet zo slim zijn dat bezoekers niet in de gaten hebben dat je trefwoorden gebruikt. Maar Google moet ze wel op kunnen pikken.

SEO schrijven gaat ook over gebruiksvriendelijkheid. Een bezoeker moet de tekst makkelijk kunnen scannen. Uit een eyetracking- onderzoek komt naar voren dat gebruikers voornamelijk in een F-vorm lezen. Houd hier rekening mee bij het opstellen van je blog, artikel of tekst.

Het gebruik van interne en externe links

Google indexeert dagelijks miljoenen webpagina’s. Daar is jouw hulp bij nodig. Dit doe je door webpagina’s middels links aan elkaar te koppelen. Zo begrijpt Google beter de relatie tussen twee of meer webpagina’s.

Er is verschil tussen interne en externe links. Interne links gebruik je om pagina’s binnen één en dezelfde website aan elkaar te koppelen. Externe links verwijzen naar webpagina’s buiten jouw website on. Denk hierbij aan een link naar de website van een zakenpartner of naar social media.

Dan heb je nog inkomende links. Dit zijn hyperlinks die vanaf andere websites naar die van jou verwijzen. Feitelijk zijn externe en inkomende links allebei backlinks, alleen de richting is anders.

Het is belangrijk om zowel interne als externe links in te zetten. Zorg dat er een duidelijke relatie tussen twee webpagina’s is. Is er geen relatie aanwezig, dan heeft het ook geen zin om te linken. Je maakt het zoekmachines maar ook bezoekers dan alleen maar moeilijker.

Meta descriptie (omschrijving)

Een meta description is geen rankingfactor, maar behoort toch tot on-page SEO. Het is een korte omschrijving die je aan de pagina meegeeft, en middels een code plaatst. De bezoeker ziet deze code niet, maar zoekmachines wel.

Zoekmachines kunnen het stukje tekst uit de code overnemen en als beschrijving in de zoekresultaten tonen. Hierbij is het wel belangrijk dat de beschrijving aansluit bij de zoekopdracht. Wanneer dit niet het geval is dan toont Google een ander fragment dat het van je webpagina haalt.

Goed geschreven meta descriptions kunnen de klikratio verhogen. Hierdoor krijg je meer bezoekers op je website. Wanneer dit vaak genoeg gebeurt resulteert dit in een hogere ranking. Maar let op, het is dus geen directe rankinfactor.

Rekening houden met EAT en YMYL

EAT is geen rankingfactor maar bepaalt wel hoe Google tegen de paginakwaliteit aankijkt. Eat staat voor waarden, betrouwbaarheid en integriteit. Oftewel: deel je betrouwbare informatie en wat is je kennis en ervaring op dit gebied? Wanneer Google je als betrouwbaar beschouwt dan krijgt je website een hogere score toegekend.

Het is goed om over je vakgebied te praten, maar ga niet buiten de lijn. Wanneer je over iets schrijft waar je geen verstand van hebt dan merken bezoekers dit, maar Google heeft dit ook snel in de gaten. Houd dus rekening met de EAT- richtlijnen en weet waar je over praat.

Dan heb je nodig YMYL, de afkorting van Your Money Your Life (je geld of je leven). Websites die informatie omtrent financiën of gezondheid delen moeten de bezoeker een veilig gevoel geven. Feitelijk moet je goed voor je bezoekers zorgen, zodat ze de juiste keuzes maken.

Dit waren de belangrijkste tips met betrekking tot on-page SEO. Wil je graag meer verkeer naar je website en heb je hier hulp bij nodig? Neem contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.