Generatie Z – kenmerken die je als ondernemer moet weten

Generatie Z: het is jouw nieuwe doelgroep. Deze groep wordt ook wel Zoomer genoemd. Generatie Z kenmerkt zich door veelvuldig gebruik van het internet en social media. Voor bedrijven belangrijk om te weten, want deze generatie laat zich niet makkelijk om de tuin leiden. Ze willen hun behoeften snel bevredigen en zijn dan ook eerder geneigd om een aankoop te doen. Maak kennis met de generatie Z kenmerken.

De leeftijd van generatie Z

Waarom is het voor ondernemers of bedrijven zo belangrijk om alles over generatie Z te weten? Omdat dit de nieuwe doelgroep is. Zelfs wanneer ouderen je doelgroep zijn komt het er vroeg of laat op aan dat je met generatie Z in aanmerking komt.

Wat is de generatie Z leeftijd? Dit zijn mensen die geboren zijn tussen 1996 en 2015. In het jaar 2020 is deze generatie dus tussen de 5 en 24 jaar oud. Maar let op, in het jaar 2030 is generatie Z tussen de 15 en 34 jaar oud.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Generatie Z kenmerken

Generatie Z is lui en helemaal verslaafd aan smartphones. Tenminste, zo is hoe deze generatie wordt neergezet. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen uit deze generatie maar grotendeels klopt het wel. Ze bestellen liever eten dan dat ze zelf koken. Boodschappen doen? Online bestellen en laten bezorgen.

Sociale contacten uit het echte leven zijn er niet heel veel, maar wel via social media.  Wat niet wil zeggen dat ze nooit met elkaar afspreken, mensen uit generatie Z hebben zeker wel vrienden en sociale vaardigheden. Dit is echter minder of juist anders dan bij vorige generaties. Hieronder nog even alle generatie Z kenmerken op een rij:

  • Veel actief op social media
  • Kent de weg op het internet
  • Neemt minder risico
  • Verminderde concentratie
  • Wil onafhankelijk zijn
  • Onzeker over de toekomst
  • Kijkt over de grenzen

Doelgroep: generatie Z

Heb je generatie Z als doelgroep? Dan is het belangrijk om deze doelgroep aan je te binden. Dit gebeurt voornamelijk met online marketing. Generatie Z bereik je namelijk niet meer zo makkelijk via televisie, radio, krant of tijdschrift.

Generatie Z is veel te vinden op social media. Hierbij is het goed om te kijken naar social media voor jongeren. In 2020 zijn dit bijvoorbeeld Instagram, YouTube, TikTok en in mindere mate Facebook. Generatie Z zit weinig op LinkedIn of op Twitter.

Voldoen aan de behoeftebevrediging

Generatie Z wil zijn behoefte bevredigen. Ze zien iets en willen het. Vaak wordt hierbij ingesprongen op actuele trends. Belangrijk om te weten: generatie Z creëert bij zichzelf hoge verwachtingen.  Wanneer iets tegenvalt dan leidt dit tot teleurstelling of frustratie. Voor een bedrijf kan dit schadelijk zijn, generatie Z laat namelijk niet over zich heen lopen.

Voordat je het weet staat het hele internet of social media vol met slechte reviews. Mensen uit generatie Z zijn namelijk niet op een mondje gevallen. Hierbij steken ze elkaar aan. Het probleem is dat je met gefrustreerde mensen uit generatie Z ook gelijk een hoop klanten kwijtraakt.

Het is voor bedrijven dan ook heel belangrijk om goed naar de behoeften van deze generatie te kijken. En om deze behoeften zo goed en tevreden mogelijk te bevredigen. Houd er rekening mee dat wanneer je niet snel genoeg reageert of jouw product niet goed genoeg is, mensen uit deze generatie makkelijk naar de concurrent stappen.

Een website vol informatie

Jongens en meisjes uit generatie Z weten wat ze willen. Doordat hun leven grotendeels op het internet afspeelt kunnen ze ook goed vergelijkingen maken. Daarnaast kijken ze naar wat leeftijdsgenoten, influencers en rolmodellen doen. Dit betekent dat deze generatie ook makkelijk beïnvloedbaar is.

Dat beïnvloeden gebeurt via social media en websites. Dit is namelijk de enige manier om in contact te komen met generatie Z. Een website met veel informatie spreekt tot de verbeelding. Maar wel op een manier die deze generatie aanspreekt. Dit is waarom zakelijk of persoonlijk bloggen zo populair is. Ook vloggen (videodagboek) is de ideale methode om met deze doelgroep in contact te komen.

Teksten afgestemd op een generatie Z

Iedereen uit generatie Z besteedt veel tijd aan social media en het hele internetgebeuren. Wil je een dienst of product aan deze generatie aan de man brengen dan doe je dit dus online. Teksten op een website of social media moeten perfect zijn afgestemd op generatie Z. Hierbij creëer je vooral een behoefte binnen de doelgroep.

Goed vindbaar zijn in zoekmachines is net zo belangrijk. Juist omdat generatie Z de weg op het internet kent zijn ze ook makkelijker in het gebruik van zoekmachine Google. Dit betekent vooral meegaan met de nieuwste zoektrends. Veel tekstschrijvers houden hier geen rekening mee en blijven bij oude zoektermen hangen. Maar het is een kwestie van inspelen op wat generatie Z zoekt en doet maar ook rekening houden met de nieuwste richtlijnen van zoekmachines.

Wie bovenaan in Google staat ontvangt het meeste zoekverkeer. Positie één is namelijk goed voor ongeveer 24% van het zoekverkeer. En hier zit ook generatie Z bij.

Teksten laten schrijven

Ik behoor niet tot generatie Z. Wat niet inhoudt dat ik hier geen kijk op heb. Juist doordat ik uit een andere generatie kom kan ik ook nuchter naar generatie Z kijken. Voor verschillende websites weet ik deze doelgroep heel erg aan te spreken.

Generatie Z leeft online, ze zijn onzeker maar hebben wel ambities. Als tekstschrijver houd ik hier rekening mee. Is generatie Z jouw doelgroep? Hier passen we de teksten op aan. Goed vindbaar in zoekmachines en aansprekend voor de doelgroep. Neem voor meer informatie contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.