Het geheim van conversie compounding

Bijgewerkt: 10 oktober 2022

Marketingtrends komen en gaan. In 2015 werd voor het eerst over conversie compounding gesproken, en dit lijkt vanaf 2022 langzaam bij marketeers binnen te komen. Conversie compounding staat voor ‘samengestelde conversies’.

Conversie is het ondernemen van een gewenste actie op een webpagina. Per webpagina zal er één gewenste actie zijn, bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief of op de koopknop klikken. Webshops hebben ook nog een betaalpagina, een betaling is óók een conversie.

Door conversies samen te stellen hoef je niet langer gebruik te maken van meerdere pagina’s of mails. Dit scheelt niet alleen veel tijd, ook brengt dit het conversiepercentage omhoog.

Hoe traditionele conversie eruit ziet

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De meeste websites werken op de volgende manier: ze hebben bijvoorbeeld 5000 bezoekers per maand en verkopen een product van € 25. HOHO nou niet gaan steigeren want dit is een voorbeeld, het kan dat jouw website meer of minder bezoekers heeft of dat de verkoopprijs van je product/dienst hoger of lager ligt. Dat maakt niet uit, je kunt conversie compounding op veel dingen toepassen.

Goed, de website met maandelijks 5000 bezoekers heeft een pagina waar mensen zich in kunnen schrijven voor een nieuwsbrief. Het opt-in percentage bedraagt voor deze website 5% oftewel: 250 mensen schrijven zich voor de nieuwsbrief in.

De volgende verkooptrechter (sales funnel) bestaat uit het warmmaken van het contact. Meestal resulteert dit in een doorklikpercentage van 5%. Dus van de 250 contacten zijn er uiteindelijk 12,5 geïnteresseerde klanten. Als laatste zal 50% van de leads (ook weer als voorbeeld) daadwerkelijk afrekenen. Dus op de eindstreep zijn er ongeveer zes betalende klanten die elk € 25 uitgeven. Dat maakt een omzet van € 150.

Zonder het bezoekersaantal op je website te vergroten kun je het conversiepercentage verhogen. Dit doe je middels conversie compounding.

Weg met de lange klantreis: conversie compounding

Bij conversie compounding ga je wat conversies samenstellen. Feitelijk verkort je hiermee de klantreis: de potentiële klant legt een veel kortere weg af.

Het probleem met veel bedrijven is dat ze de reis van hun klant veel te lang laten duren. Het start bij bezoekers op de website die zich eerst moeten inschrijven voor een nieuwsbrief. Of misschien komen ze op de website voor een gratis download, in ruil voor het achterlaten van hun e-mail.

Vervolgens begint het bedrijf de contacten te converteren naar leads oftewel potentiële klanten. Dit gebeurt met behulp van twee of drie e-mails, misschien nog wel meer. Dan komt weer de volgende stap: leads converteren naar klanten.

Maar wanneer je dacht dat het hiermee klaar is heb je het mis. Want ze gaan de bestaande klanten converteren naar terugkerende klanten. En misschien wel naar ambassadeurs. Ondertussen is de klant al die contactmomenten met het bedrijf moe.

Conversie compounding bestaat uit een zo kort mogelijke reis: de bezoeker wordt een klant. Klaar. Is het echt zo eenvoudig? Ja, want je kunt met slechts één webpagina of mail de conversie verhogen, zonder dat je meer bezoekers hoeft aan te trekken.

Samengestelde conversie werkt alleen met veel creativiteit

Veel ondernemers hebben uitstekende kennis over sales funnels. Toch lukt het ze niet om de conversie te verhogen. Het ontbreekt ze aan creativiteit, terwijl dit in de basis bij iedereen aanwezig is.

Het hele idee van zorgvuldig samengestelde campagnes en klantreizen wordt door de meeste mensen niet gewaardeerd. Bezoekers van je website willen maar één ding: een zo goed mogelijke en snelle oplossing van hun probleem.

Dus zul je twee dingen moeten doen: creatief en onderscheidend zijn en de bezoeker daadwerkelijk met zijn probleem helpen, en wel zo snel mogelijk. We gaan conversies samenstellen en ik laat je zien hoe je dit doet.

Creativiteit zit hem niet in poop-emoticons

Weet wat je concurrenten doen. Om die reden schrijf ik mij altijd in voor diverse nieuwsbrieven. Sommige van deze nieuwsbrief- verstuurders denken opvallend en creatief te zijn door hun e-mails vol met poop-emoticons te versieren. Dat is echt eh… hoe zal ik het noemen… shit! 💩

Doe dat niet, want het lijkt net alsof je potentiële klant met een puber te maken heeft. Je wil als bedrijf serieus genomen worden, hoe leuk die drolletjes ook zijn (en ik gebruik ze zelf wel eens, maar alleen privé).

Creativiteit bestaat ook niet uit het sturen van vijf e-mails die achteraf alleen maar nutteloze inhoud bevatten. Na het lezen van die vijf e-mails weet het contact nog steeds niet waar het over gaat.

Wat is creativiteit dan wel? Dat is out-of-the-box denken. En dat doe je alleen door je op nieuwsbrieven van concurrenten te abonneren, om te zien hoe zij het aanpakken. Of laat je eens door een sales-funnel van een concurrent leiden, tot het (bijna) betalen aan toe.

Heb je gezien hoe de meeste van je concurrenten het doen? Zo moet jij het dus niet doen, want dit maakt je niet onderscheidend. Door naar de volgende stap in het samenstellen van conversies.

De klantreis zo kort mogelijk houden

In de meest ideale situatie komt een bezoeker op je webpagina uit en wordt direct klant. In het slechtste geval stuur je hem één e-mail en dan wordt hij klant.

Zelf heb ik conversie compounding op een creatieve wijze heeft toegepast. Allereerst is mijn website goed vindbaar in de organische zoekresultaten. Dat is je eerste stap want je moet zoveel mogelijk (relevante!) bezoekers naar je site trekken.

Eerder had ik van die traditionele ‘neem contact op’ knoppen op mijn site zijn. Wanneer iemand contact opnam, en dat was ongeveer 3% van de bezoekers, kregen ze eerst een vraag van mij wat ze precies nodig hadden. Ik moest op antwoord wachten en dan pas kon ik een offerte maken. Vervolgens had de klant hier vragen over en waren we al snel zes mailtjes verder. Kortom: uiteindelijk lag de conversie op minder dan 1%.

In die tijd had ik 5000 bezoekers per maand dus de conversie was goed, heel goed. Maar ik vond dat het beter kon.

Daarom besloot ik op elke webpagina, net na de eerste alinea, een opvallend kader te plaatsen. Heel duidelijk: ik help jou met je website maar dan moet je wel even contact opnemen. Dit leidde tot een conversie van 5%, dus hier had ik al winst op behaald.

De bezoeker laat zijn gegevens achter en ontvangt niet langer een vragenlijst, gevolgd door een offerte en meerdere mails. Het contact krijgt iets bijzonders waar ik nog geen andere tekstschrijvers mee heb zien werken: een tarievenkaart.

Dit zijn de mogelijkheden en dit kost het, kies zelf maar uit. En wil je toch wat anders, dan spreken we een prijs af. Zo staat het dus ook echt op de tarievenkaart. Het effect hiervan is dat het contact weet waar hij aan toe is. Hij heeft de keuze: ja of nee.

Dit klinkt misschien kort-door-de-bocht maar het heeft tot een fors hogere conversie geleid. Oftewel: het is voor de bezoeker al duidelijk dat ik hem met zijn probleem kan helpen en wanneer hij de tarievenkaart aanvraagt heeft hij weinig andere keus dan ja of nee zeggen. Geen twijfels.

Kortom: zorg dat je webpagina of e-mail opvalt. Dit doe je door hem anders te maken dan de rest (en nee, niet met die 💩 poop-dingetjes, dat laat je maar aan de internetclowns over).

Laat ons helpen met conversie compounding

Wat voor mij werkt zal voor een ander niet werken. Wil je conversie compounding toepassen dan is het belangrijk om eerst je huidige conversie en sales funnel te analyseren. Waar gaat het mis en wat kan er beter?

Zie je het samenstellen van conversies wel zitten? Laten we hier samen aan werken. Neem contact op, dan plannen we een half uurtje sparren in.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven