Het gebruik van Bing Analytics

Bijgewerkt: 8 november 2022

Vrijwel alle website-eigenaren en marketeers leggen hun focus op zoekmachine Google. Dat is geen vreemde gedachte want Google is de grootste zoekmachine wereldwijd. In Nederland heeft het op mobiel een marktaandeel van meer dan 95%.

Toch mogen we zoekmachine Bing niet vergeten. Het heeft onder Nederlandse desktopgebruikers aan populariteit gewonnen. In juni 2022 heeft Bing op desktop een marktaandeel van maar liefst 8,5%.

Wil je meer verkeer naar je site, dan zou je ook wat aandacht aan Bing moeten besteden. Bing Analytics helpt je om te begrijpen waar bezoekers vandaan komen en welke zoektermen ze gebruiken.

Bing Analytics versus Google Analytics

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Waarschijnlijk heb je je website gekoppeld aan Google Analytics. Met deze tool krijg je inzicht in de bezoekersstatistieken, het zoekgedrag, locatie, apparaat en nog veel meer.

Bing Analytics bestaat niet. Toch wordt er veel over gesproken, maar hier wordt dan het webmasterprogramma van Bing bedoeld. Dankzij dit programma krijg je, net als bij Google Analytics, inzicht in verschillende statistieken.

Wanneer ik het over Bing Analytics heb dan moet je eigenlijk de Bing Webmastertool lezen.

Je website bij Bing aanmelden

Om gebruik te maken van het Bing webmasterprogramma moet je eerst een account aanmaken en je eigendom verifiëren. Dit kan op verschillende manieren maar het is het makkelijkst om een speciaal tekstbestandje te downloaden en dit vervolgens in de rootmap van je website te plaatsen.

Zodra je account gereed is dien je sitemaps in. Het is heel eenvoudig om een nieuwe sitemap in te dienen, dit doe je via het dashboard. Wanneer je meerdere sites hebt dan moet je elke site apart verifiëren en hier een sitemap voor indienen.

Laat Bing weten wanneer het de website moet crawlen

Stel dat je rond 12:00 uur in de middag de meeste bezoekers op je website krijgt. Dan wil je niet dat Bing je website komt crawlen, want het zorgt voor een vertraging van je site. In het hulpprogramma kun je aangeven wanneer je site het meeste verkeer ontvangt. Bing houdt hier rekening mee en komt op een ander moment van de dag je site crawlen. Handig toch?

Misschien wil je dit in het Googlewebmasterprogramma (Search Console) ook doorgeven. Helaas kan dit bij Google niet, dit is een specifieke functie van Bing.

Afzonderlijke URL’s toevoegen (of verwijderen)

Gebruik de webmastertool ook om nieuwe URL’s toe te voegen. Wanneer je webpagina’s verwijdert moet je deze uit de zoekresultaten laten halen. Dit kan via het webmaster programma.

Bing Analytics: inzicht in de statistieken

Binnen het programma vind je ook Bing Analytics. Dit is het gedeelte dat je inzicht geeft in het aantal bezoekers en de verkeersbronnen. Houd er rekening mee dat je alleen bezoekers ziet die vanaf zoekmachine Bing afkomstig zijn, niet uit Google. Aan de andere kant toont Google Analytics ook niet de bezoekers die je via Bing binnenkrijgt.

Om die reden is het praktisch om naast Google Analytics ook gebruik te maken van Bing Analytics.

Wist je dat Bing heel goed laat zien hoe het tegen je website aankijkt? Maak gebruik van de Bing Analytics Index Explorer. Dit is een unieke weergave waarmee je door je website navigeert. Op deze manier identificeer je problemen met URL’s waaronder crawlproblemen of omleidingen.

Er zitten nog veel meer SEO functies in de Bing Webmaster tools verborgen. Wat dacht je van een uitgebreid SEO-rapport of inzicht in je backlinkprofiel.

Ook als WordPress plug-in verkrijgbaar

Steeds meer websites draaien op het CMS WordPress. Dit is een gebruiksvriendelijk systeem dat voor iedereen begrijpelijk werkt. Zelfs de absolute beginner kan met WordPress leren omgaan. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel beginnende webmasters maar ook ervaren webdesigners voor WordPress kiezen.

Wanneer je geïnteresseerd bent in Bing Analytics of het webmasterhulpprogramma, dan is er goed nieuws. Met de Bing URL Submission Plugin voeg je geautomatiseerd nieuwe URL’s aan de Bingindex toe. Telkens wanneer je een nieuwe webpagina aanmaakt wordt dit automatisch aan zoekmachine Bing doorgegeven. Hierdoor hoef je niet meer in je account in te loggen en URL’s handmatig door te geven.

Toegang tot websites gegevens met de webmaster-API

Wanneer je met betrekking tot webdesign wat verder gevorderd bent, dan is de Bing webmaster-API erg interessant. Als webmaster krijg je dankzij de API volledig toegang tot alle websitegegevens. Dus ook de ranking van je site en verkeerstatistieken. Daarnaast zie je een gedetailleerde weergave met betrekking tot links en zoekwoorden. Daarnaast zijn de crawlstatistieken interessant want het geeft je inzicht in de manier waarop Bing je website crawlt en indexeert.

Wanneer je nog weinig kennis van API’s hebt dan is het beter om afzonderlijk gebruik te maken van de Bing Webmaster Tool en eventueel de WordPress plug-ins.

Begrijpen hoe Bing tegen je website aankijkt

Zoekmachine Bing indexeert websites anders dan Google doet. Alleen al om die reden zou je altijd gebruik moeten maken van Analytics. Het laat je begrijpen hoe deze zoekmachine naar je website kijkt en deze in verband brengt met zoekopdrachten.

Wanneer je hoog in Google staat dan kan het lastig zijn om ook hoog in Bing te scoren. En andersom is dit ook het geval. Websites die bovenaan in Bing staan hebben soms meer moeite om dit ook in Google te realiseren.

Dit komt omdat deze twee zoekmachines elk een unieke werking hebben. Het is heel moeilijk om je website voor beide zoekmachines te optimaliseren, maar niet onmogelijk. Dit komt omdat ze qua algoritme ook veel overeenkomsten hebben. Blijf je daarom op het delen van waardevolle en kwalitatieve content richten en het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Dan ben je al een heel eind op de goede weg.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven