Gat in de markt vinden

Al enige tijd op zoek naar het gat in de markt? Wanneer je dit vindt heb je een succesvolle onderneming. In deze blogposts vind je goede ideeën voor nieuwe producten of diensten. Je ontdekt ook waar veel vraag naar is op de markt. Alvast een goede tip: het gat in de markt vind je niet door een trend te volgen maar juist door er een te maken.

Inhaken op nieuwe trends

Een bestaande trend is geen gat in de markt, iemand anders is je voor geweest. Wel kun je hier heel handig op inhaken. Dat deed ik bijvoorbeeld met mijn eigen bedrijf. Eerst was ik een gewone tekstschrijver, maar ik zag de groeiende vraag naar SEO schrijvers. Omdat veel tekstschrijvers niet in de gaten hebben hoe SEO exact werkt, haakte ik hierop in.

Wil je in jouw branche inhaken op de nieuwste trends? Lees regelmatig vakbladen en volg trendwatchers. Deze laatste vind je op social media, YouTube maar net zo vaak hebben ze een eigen website.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Gat in de markt vinden: zo doe je dat

Wil je een gat in de markt vinden, dan zul je aan innovatie moeten doen. Het gaat dan om vernieuwing waar anderen écht iets aan hebben of hun doel mee bereiken. Het is heel lastig om uit te leggen wat precies onder innovatie wordt verstaan. Gaat het om een ander productieproces, een nieuw product of een onderscheidende dienst? Hoe dan ook, dankzij innovatie, en dat mag je zelf invullen, vind je het gat in de markt.

Ideeën om een bedrijf te starten

Voor startende ondernemers is het heel belangrijk om het gat in de markt te vinden. Iets nieuws waarmee je direct voor een hogere omzet zorgt. Het gat in de markt hoeft niet geheel nieuw te zijn, het kan ook om een verbetering van een bestaand product of een oude dienst gaan. Het wiel opnieuw uitvinden kan niet, maar je kunt er wel voor zorgen dat het nieuwe wiel veel en veel beter is.

Geen idee waar je moet beginnen? Hieronder een aantal ideeën om een eigen bedrijf te starten of dat gat in de markt te vinden.

Creativiteit staat voorop

Het is een feit, mensen die eerder het gat in de markt vonden waren hartstikke creatief. Zonder creativiteit kom je er niet. Die creativiteit hoeft niet alleen te slaan op de ontwikkeling van een product of dienst. Creativiteit gaat ook over de manier waarop je producten of diensten in de markt zet (promotie), hoe je naamsbekendheid opbouwt maar ook welke services je biedt.

Behoefte creëren

Vaak wordt gezegd dat je als ondernemer een oplossing voor problemen moet bieden. Feitelijk is dit ook zo, bijvoorbeeld de aanbieder van smartphones. Iemand heeft een oude televisie en zoekt als oplossing een nieuw model: hij komt bij je webshop of winkel uit. Of een lekkende kraan, waarbij je als loodgieter de oplossing biedt (reparatie).

Wil je het gat in de markt vinden, creëer dan een behoefte. Denk maar eens aan de fidger spinner. Eerst had niemand daar behoefte aan, totdat het een hype werd. Ineens wou iedereen dat ding hebben. Hartstikke nutteloos maar de verkoopcijfers vlogen omhoog.

Je kunt ook met betrekking tot diensten een behoefte creëren. Bijvoorbeeld wat ik als SEO tekstschrijver doe. Je bent op deze website uitgekomen omdat je het gat in de markt wil vinden, niet omdat je een tekstschrijver nodig hebt. Maar wanneer jij je eigen bedrijf start wil je ook bovenaan in zoekmachines staan, dat levert je veel bezoekers en potentiële klanten op. Daar heb je een zeer goede SEO tekstschrijver voor nodig, mij dus. Vanaf nu onthoud je mijn naam en voel je de behoefte om later terug te komen. Snap je hem? Probeer dus een behoefte te creëren.

Gluren bij de buren

Er spookt een idee door je hoofd rond: is dit het gat in de markt? Hierop kom je alleen achter door te kijken wat concurrenten doen. Ik noem dit gluren bij de buren. Bezoek hun website, loop het bedrijf binnen of vraag informatie aan. Welke producten of diensten bieden ze aan en hoe kun je dit verbeteren? Let wel op dat je (merk)producten niet één op één na gaat maken, mogelijk ben je dan in overtreding.

Heb je het vermoeden dat je een product of dienst niet minstens kunt evenaren of overstijgen, begin er dan niet aan. Het heeft helemaal geen zin om de zoveelste standaard loodgieter of webwinkel in kleding te zijn.

Leer van andermans fouten

Iedereen wil het gat in de markt vinden en velen denken dat ze dit ook gedaan hebben. Helaas maakt elke ondernemer fouten. Het is aan jou om de fouten van concurrerende ondernemers op te sporen. Leer hiervan en zorg dat je het beter doet.

Ken je valkuilen

Je hebt zeker zwakke punten, dat is heel normaal. Het gat in de markt vinden betekent dat je rekening houdt met je zwakke punten. Wanneer je slecht bent in schrijven maar goed in rekenen, begin je geen tekstbureau maar een administratiekantoor. Heb je een hekel aan sociale contacten, dan is een hip café of een uitzendbureau starten geen goed idee. Terwijl je dan wel heel goed software of iets anders kunt ontwikkelen/bouwen, zolang het maar op eigen initiatief kan.

Wees je bewust van je valkuilen. De grootste valkuilen voor ondernemers zijn te weinig tijd hebben of juist te veel tijd aan het bedrijf besteden. Maar ook uitstelgedrag, weinig zelfvertrouwen, geen risico’s durven nemen of niks uit handen willen geven. Al die zaken staan groei en ontwikkeling in de weg.

De internetondernemer

Toegeven, de internetondernemer is helemaal in opkomst. Je biedt producten of diensten online aan. Voordeel van een e-business is dat je alles tegen betere tarieven aan kunt bieden. Je maakt minder kosten, het bespaart tijd en je bent veel flexibeler.

Nadeel van een e-business is dat je veel concurrentie ervaart. Er komen steeds meer websites en webshops bij, alleen al in Nederland zijn dit er meer dan 2 miljoen. Je zult dus ook moeten investeren in SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Bijvoorbeeld door het inschakelen van een SEO tekstschrijver (daar heb je die behoefte weer).

Ga mee met de nieuwe ontwikkelingen

De ontwikkelingen om ons heen gaan razendsnel. Vooral de digitale wereld heeft hier grote invloed op. Zorg dat je met deze nieuwste ontwikkelingen meegaat. Denk maar eens aan blockchain, oorspronkelijk bedoeld voor het vastleggen van digitale valuta transacties. Tegenwoordig wordt de blockchain voor verschillende toepassingen ingezet. Dit is een mooie ontwikkeling waar je makkelijk in mee kunt gaan.

Het gat in de markt gevonden? Bescherm je ideeën

Misschien heb je het gat in de markt al gevonden. Deel je ideeën nooit met anderen! Is het een zeer goed idee en heb je dit al uitgewerkt, dan kun je dit beschermen zodat anderen er niet met dit idee vandoor gaan. Vraag octrooi aan, dit kan in verschillende vormen. Je hebt het octrooirecht, databankenrecht, merkenrecht maar er zijn ook veel andere rechten. Bijvoorbeeld het tekeningen- of modellenrecht wanneer je het uiterlijk van een product wil beschermen.

Heb je iemand anders over je ideeën vertelt en werkt deze dit vervolgens uit? In veel gevallen is het dan pech hebben. Zolang je geen octrooi op je ideeën aanvraagt (en krijgt toegewezen) mag iedereen je ideeën overnemen. Er rust namelijk geen recht op onbeschermde ideeën.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.