Funnel hacking, de gids voor ondernemers

Elke klant leid je door een marketingtrechter. Dit begint met het zichtbaar maken van je website, product of dienst. Vervolgens laat je de klant nadenken over een product, actie ondernemen en iets kopen. De marketingterechter is een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie.

Funnel hacking gaat over het verbeteren van de marketing (funnel = trechter). Trechterhacken pas je toe door de versies van concurrerende trechters te bekijken. Die vergelijk je met je eigen funnel. Om deze vervolgens te verbeteren.

Uit de praktijk blijkt dat funnel hacking een van de snelste en ook een van de meest eenvoudige manieren is om groei te realiseren.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is funnel hacking?

Funnel hacking is het onderzoek doen naar het verkoop- en marketingproces van concurrenten. Dus niet naar je eigen processen kijken. Door het verkoop- en marketingproces van concurrenten in kaart te brengen gebruik je dit om je eigen processen te verbeteren.

De meest succesvolle marketingtrechters zijn gebaseerd op psychologische principes. Want dat is wat verkoop inhoudt: kennis van het gedrag en de psychologie van de mens. Het is niet zomaar dat ik een aantal jaar psychologie studeerde. Dit heb ik uiteindelijk binnen de verkoop toegepast, hoe vreemd dit ook mag klinken.

Je hoeft geen kennis van Sigmund Freud (de grondlegger van de psychoanalyse) te hebben om funnel hacking toe te passen. Hieronder geef ik je tips om van concurrenten te leren.

Succesvolle marketingtrechters vinden

Funnel hacking begint met een zoektocht naar de meest succesvolle marketingtrechters. Hierbij moet je er niet uitgaan van dat kleine bedrijfje om de hoek, dat sinds zes maanden bestaat, een succesvolle marketingtrechter heeft. En dat geldt ook niet voor vrijwel alle ondernemingen die een omzet van minder dan € 75.000 per jaar hebben. Dat zijn niet de bedrijven waar je van wil leren.

Je zult dus op zoek moeten gaan naar bedrijven die veel succes hebben behaald met funnels. En dat zijn toch, hoe stom het ook klinkt, de bedrijven met een omzet vanaf € 75.000 per jaar. Het liefst nog een miljoenenbedrijf want dan weet je zeker dat ze het goed doen.

Het gaat voornamelijk om bedrijven die online hun producten of diensten aanbieden. Juist dit soort ondernemingen werkt met marketingfunnels.

Kijk vooral wie je grootste concurrenten zijn. En dan bedoel ik niet wie hoger in Google staat, maar een veel hogere omzet heeft. Vaak zijn dit wel de concurrenten die tevens hoog in Google staan, want je moet toegeven dat een hoge positie ook veel meer omzet oplevert.

Kijk naar je meest irritante concurrenten en hoe ze klanten door het verkoopproces leiden.

Bekijk het vanuit de visie van de klant

Bezoek de website van je concurrent. Kijk goed naar de homepage, wat gebruikt de concurrent om klanten aan te trekken of te verleiden? Zijn er ook landingspagina’s aanwezig, die gekoppeld zijn aan een advertentiecampagne of social mediacampagne? En hoe zien de pagina’s eruit die het beste in Google scoren?

Dat zijn allemaal vragen waar je stil bij moet staan. Bekijk per pagina hoe de klant verleid en gevangen wordt. Begrijp hoe concurrent bezoekers of klanten door de trechter leiden.

Mogelijk moet je je e-mailadres opgeven, inschrijven voor een nieuwsbrief of misschien wel een product kopen om erachter te komen wat je concurrent precies doet.

De elementen van de trechter inzetten

Wanneer je eenmaal begrijpt hoe de trechter van je concurrent werkt, kun je funnel hacking toepassen. De succesvolle elementen integreer je in je eigen marketingtrechter. En nee, het is niet de bedoeling dat je dit rechtstreeks kopieert. Je moet hier een slimme draai aangeven. Feitelijk moet je die succesvolle trechter van je concurrent verbeteren, waardoor die van jou erbovenuit steekt.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom moet je weten hoe een succesvolle trechter in elkaar zit, en hoe je deze zelf inricht.

Bewustzijn, Interesse, Verlangen & Actie

De meeste marketingtrechters zijn gebaseerd op de AIDA-formule, dit is de afkorting van Bewustzijn, Interesse, Verlangen & Actie (naar het Nederlands vertaald). Bijna elke succesvolle marketingcampagne heeft de AIDA- formule als basis.

Je maakt potentiële klanten bewust van hun probleem. Vervolgens wek je de interesse en zorg je dat er verlangen ontstaat. Als laatste onderneemt de klant actie. Een goede marketingfunnel is opgebouwd uit deze vier elementen.

Merk je dat concurrenten het op een andere manier toepassen? Bekijk dan of dit echt succesvol is, bijvoorbeeld omdat het bedrijf een flinke naam heeft opgebouwd of een hogere omzet heeft. Misschien dat een andere methode voor jouw branche beter werkt.

Richt je ook eens op cost-per-view-advertenties

Online wordt er heel veel geadverteerd. De meeste bedrijven richten zich op PPC-advertenties, waarbij je per klik betaalt. Dit is vrij gebruikelijk wanneer je in Google adverteert, of via een advertentienetwerk.

Cost-per-view-advertenties zijn interessant wanneer je afbeeldingen of video’s toont. Het voordeel hiervan is dat het je geen geld kost wanneer iemand naar je website doorklikt. Je gaat juist voor zoveel mogelijk views.

Nog een voordeel van CPV-video advertenties is dat je alleen betaalt wanneer iemand gedurende een minimumperiode, meestal de helft van video, bekijkt. Iemand die na enkele seconden al wegklikt kost je geen geld. Kijk eens wat CPV-video adverteren binnen Google Ads kost, want dit is een mooie manier om de aandacht te trekken en verlangen te creëren.

Maak ook effectief gebruik van social media

Wanneer je funnel hacking wil toepassen moet je ook de focus op social media leggen. Van social media is bekend dat het een krachtig marketinghulpmiddel is. Bovendien is het goedkoop en in veel gevallen zelfs gratis. Daar komt nog bij dat je doelgroep steeds vaker op social media actief is.

Zoek eerst een platform dat bij je bedrijf, branche of niche past. De afzonderlijke platformen hebben namelijk verschillende doelgroepen. Op social media kun je heel makkelijk video’s en afbeeldingen delen. Zorg dat hier een leuke actie aan vasthangt, bijvoorbeeld een passende korting op je product of dienst.

Richt je vooral op interactie met je volgers of het publiek, dat is op social media heel belangrijk.

Wil je funnel hacking uitproberen maar weet je niet waar je moet starten? Neem eens contact op en laten we hierover sparren.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?