Full service internet marketing

Bijgewerkt: 9 augustus 2021

Je hebt van die termen binnen de online marketing waarvan je denkt: “heb ik er ook wat aan?”. Bijvoorbeeld full service internet marketing. Een hele mond vol en het kost soms ook veel. Helaas heb je hier niet altijd wat aan. Sommige onderdelen van full service internet marketing kun je beter weglaten of elders uitbesteden.

Dit is full service internet marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat wordt precies met full service internet marketing bedoeld? Het gaat hier om alle aspecten van online marketing. Denk hierbij aan technische optimalisatie van de website, linkbuilding, content marketing en social media marketing. Maar ook e-mail marketing, eventueel influencing en online adverteren.

Waarom je niet alle onderdelen nodig hebt

Veel bedrijven of startende ondernemers denken dat je alle onderdelen van full service internet marketing nodig hebt. Onzin, dit kost alleen maar geld en is niet altijd effectief. Er zijn altijd onderdelen die je weg kunt laten, elders uitbesteedt of zelf uitvoert. Dit kan tot wel enkele duizenden euro’s per maand besparen. Je gaat als bedrijf voor een zo hoog mogelijke winst tegen zo laag mogelijke kosten. Daarom vind je hieronder de belangrijkste onderdelen van full service internet marketing en wat écht nodig is.

SEO – content

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, bestaat uit drie onderdelen. Content is het belangrijkste, daar draait het hele internet om. Met content worden teksten, afbeeldingen en video’s bedoeld. Ook documenten valt onder content. Je zult vast wel begrijpen dat teksten onmisbaar zijn. Niet alleen omdat we zo graag lezen, ook omdat dit gedeelte kan worden geïndexeerd door zoekmachines.

De inhoud van een video kan een zoekmachine moeilijk lezen en beoordelen. Video’s maar ook afbeeldingen moeten het daarom van begeleidende beschrijvingen hebben. Dan kom je toch weer bij dat stukje tekst uit. Contentmarketing is de beste manier om hoog in Google te scoren. Het internet marketingbureau zal hier dan ook veel aandacht aan besteden.

SEO teksten schrijven is alleen iets voor de professional. Dit laat je niet door een onervaren iemand uitvoeren. Let op want sommige marketing bureaus huren studenten of goedkope tekstschrijvers in, dit brengt je niet altijd naar het gewenste niveau.

SEO – technische optimalisatie

Ook belangrijk: technische optimalisatie van de website. Volgens de SEO richtlijnen van Google moet je hier, naast content, de nodige aandacht aan besteden. Het is namelijk belangrijk dat een website veilig in gebruik is, vertrouwt overkomt en dat de bezoeker geen hinder ondervindt. Een lange laadtijd is hinderlijk, dit moet je voorkomen. Maar ook een verwarrende menustructuur moet je aanpakken.

Let verder op met irritante pop-ups. Nog steeds zijn er veel websites die dit doen. Een pop-up moet relevant zijn aan de website, maar dan nog moet je dit niet overdrijven. Technische optimalisatie moet je snappen, anders is het beter om dit uit te besteden.

SEO – linkbuilding (liever niet)

Ga je voor full service internet marketing dan zal bijna elk bedrijf voor linkbuilding kiezen. Het is niet zomaar dat ik al enkele jaren roep dat je dit niet moet doen. Met linkbuilding koop je backlinks in (of je ruilt ze). Dit is helemaal tegen de richtlijnen van Google in. Enkele grote websites zijn hier al flink op afgestraft.

Backlinks moeten op een natuurlijke manier ontstaan. Bijvoorbeeld omdat andere websites je interessant genoeg vinden om te vermelden. Natuurlijk mag je andere websites vragen of ze een backlink naar jouw website willen plaatsen, maar dit moet op vrijwillige basis gebeuren. Niet dat ze hiervoor betaald worden. Linkbuilding kun je heel goed zelf uitvoeren en bespaart zo veel geld.

SEA – adverteren in zoekmachines

Hierboven heb je de onderdelen van SEO kunnen zien. Het voordeel van SEO is dat je hiermee flink hoog in Google kan scoren. Behaalde posities blijf je vrij lang aanhouden. Aan de andere kant duurt het 3 tot 6 maanden voordat je de eerste resultaten ziet. Duurt dit je allemaal te lang? Onder full service internet marketing valt ook SEA. Dit is adverteren in zoekmachines, voornamelijk in Google.

Voordeel van SEA is dat je website direct boven de organische zoekresultaten staat. Hierdoor trek je direct bezoekers aan. Nadeel is dat het veel geld kost. Alleen de hoogste bieder zal bovenaan staan. Bied je minder (lager budget), dan sta je met je advertentie onderaan de pagina of misschien op de tweede pagina van Google.

Nog een nadeel is dat het effect direct weg is zodra je de campagne stopzet. Adverteren in zoekmachines heeft altijd een tijdelijk effect. Bovendien heeft het geen invloed op je positie in de organische zoekresultaten.

Dit onderdeel is niet noodzakelijk maar wel praktisch wanneer je tijdelijk veel bezoekers wil aantrekken. Sta je al hoog in de organische zoekresultaten, dan is SEA niet aan te raden.

Social media marketing

Elke slimme ondernemer is ook op social media actief. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het delen en informeren van je producten of diensten. Maar ook door je volgers op een andere manier te amuseren. Met social media marketing bereik je de doelgroep op een toegankelijke manier. Bovendien kan de doelgroep veel beter contact met je opnemen.

Helaas passen veel ondernemers social media marketing op een verkeerde manier toe. Ze zijn wel actief op social media maar hebben hun volgers niets te bieden. Laten weten dat je een nieuwe opdracht hebt binnengehaald of klagen over het zoveelste spamtelefoontje van een telecombedrijf, daar hebben je potentiële opdrachtgevers niets aan. Met social media marketing moet je laten zien wat je in huis hebt. Het werkt ook heel goed door je volgers iets te bieden, bijvoorbeeld informatie waar ze ook echt iets aan hebben.

Een online marketingbureau dat full service biedt zal zich naast SEO en SEA ook op social media richten. Op dit onderdeel kun je besparen, bijvoorbeeld door social media marketing zelf uit te voeren. Zo moeilijk is dat niet.

E-mail marketing

Eigenlijk is e-mail marketing een beetje ouderwets aan het worden. Hierbij stuur je e-mails naar klanten of geïnteresseerden. Denk hierbij aan een nieuwsbrief, interessante aanbieding of een klanttevredenheidsonderzoek. E-mailmarketing is de laatste tijd minder effectief geworden. Dit komt omdat mensen minder met e-mail doen maar ook een beetje ongevoelig zijn geworden voor de berg aan e-mails die ze ontvangen. In principe is e-mail marketing voor elk bedrijf interessant, maar alleen wanneer je het goed aanpakt. B2B werkt e-mail marketing beter dan wanneer je consumenten benadert. Natuurlijk valt e-mail marketing ook onder full service internet marketing, hoewel niet ieder bureau dit aanbiedt. Dit komt omdat je ook te maken krijgt met de strenge privacywetgeving.

Dit onderdeel kun je prima zelf doen. Er is voldoende software beschikbaar waarmee je automatische campagnes of mooie e-mail nieuwsbrieven opzet. Zelf doen is natuurlijk een stuk goedkoper dan uitbesteden. Je kunt de nieuwsbrief eventueel laten schrijven, dan weet je zeker dat deze professioneel is opgesteld.

Full service internet marketing: de kosten

Ga je voor full internet marketing dan moet je op hoge kosten rekenen. Bedragen van € 1000 tot wel € 10.000 per maand zijn helemaal niet vreemd. Wil je het complete plaatje maar niet teveel betalen? Neem dan zeker geen marketingbureau dat voor een kennismaking vanuit Brabant naar Groningen moet reizen. Veel online marketingbureaus gebruiken namelijk landingspagina’s met plaatsnamen. Dit soort SEO-bureaus kan duurder zijn dan een lokaal bureau.

Beter is het om te kiezen voor een bureau dat volledig online werkt. Ook dit bespaart weer in de kosten. Besteed de meeste aandacht aan SEO, eventueel aangevuld met social media. Neem voor meer informatie over de kosten contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven