De belangrijkste factoren van een hogere ranking in Google

Bijgewerkt: 25 maart 2023

Topposities in Google, je wordt nog blij van. Helaas blijft dit voor velen een droom. Dit komt omdat ze SEO niet goed toepassen. Met de groeiende concurrentie wordt het steeds moeilijker om hoog in Google te ranken.

Gelukkig is dit nog steeds mogelijk. Ik toon je 10 belangrijke factoren die bijdragen aan een hogere ranking in Google.

Relevantie van de zoekopdracht

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Dit is een belangrijke factor bij het bepalen van de ranking van een website. Het gaat over overeenstemming tussen de inhoud van een website met de intentie achter de zoekopdracht.

Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert dan probeert Google de meest relevante resultaten te tonen. Je oefent hier invloed op uit door de relevantie van de zoekopdracht te optimaliseren. Dit doe je door gebruik te maken van relevante zoektermen, metatitels en descriptions én de inhoud structureren. Biedt altijd kwalitatieve en nuttige informatie.

Kwaliteit van de content

Google hecht veel waarde aan kwalitatief hoogwaardige content. De inhoud moet relevant, uniek en informatief zijn. Bij voorkeur helpt de inhoud bij het oplossen van een probleem waar de gebruiker mee rondloopt.

Originaliteit is net zo belangrijk. Het is slecht om inhoud van andere websites te kopiëren. Dit leidt tot een lagere ranking in de zoekresultaten.

Daarnaast speelt leesbaarheid een belangrijke rol. Maak gebruik van korte en eenvoudige zinnen, duidelijke koppen en subkoppen. Vermijd het gebruik van vakjargon of dure woorden. Dit heeft een negatief effect op de leesbaarheid.

Blijf werken aan kwalitatieve content voor de website. Voeg regelmatig nieuwe en interessante inhoud toe. Dit vergroot je autoriteit en wekt vertrouwen.

Autoriteit van de website

Google houdt rekening met de autoriteit van een website. Er zijn een aantal factoren die de autoriteit van een website bepalen. Een van die factoren is het aantal en de kwaliteit van backlinks. Google beschouwt backlinks als aanbevelingen van andere websites. Het is een indicatie van de kwaliteit en relevantie van jouw website.

Wees wel voorzichtig met het verzamelen van backlinks. Er wordt veel geld aan linkbuilding uitgegeven. Dat zou je eigenlijk niet moeten doen want hiermee koop je aanbevelingen. Juist dat wil Google niet zien.

De leeftijd van de domeinnaam en de veiligheid van de website spelen ook een rol. Het belangrijkste is de consistentie van informatie. Dit betekent dat de webpagina’s binnen en website een samenhang moeten hebben.

Gebruikerservaring

Google houdt rekening met de gebruikerservaring. Een website die snel laadt, gebruiksvriendelijk is en een goede navigatie heeft scoort beter. Websites die hier niet aan voldoen krijgen een lagere ranking.

Een gebruiksvriendelijke website is ontzettend belangrijk. Gebruikers moeten makkelijk zoeken wat ze vinden. De website moet niet tot frustraties leiden. Door je website technisch te optimaliseren verbeter je de ranking in de zoekresultaten.

Mobielvriendelijkheid

Een zeer belangrijke factor voor SEO is de mobielvriendelijkheid. Steeds meer mensen gebruiken het internet via hun smartphone of tablet. Websites moeten ontworpen en geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Hierbij past de website zich automatisch aan de schermgrootte van het apparaat aan. Zo is inhoud makkelijker te lezen.

Google beoordeelt websites op mobielvriendelijkheid. Hierbij wordt gekeken naar de grootte van de tekst en knoppen. Maar ook de afstand tussen de verschillende elementen op een webpagina.

Technische optimalisatie

Ik heb hierboven al iets over technische optimalisatie verteld. Dit omvat nog veel meer technieken. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van een sitemap. Maar ook het gebruik van HTML-tags. Andere technische optimalisaties om rekening mee te houden:

  • Snelheid van de website
  • Crawlbare website – zoekmachines moeten makkelijk toegang tot de inhoud van een website hebben
  • Gebruiksvriendelijke URL-structuur
  • Gebruik van gestructureerde gegevens – speciale tags om de inhoud van een pagina te beschrijven
  • Gebruik van canonical tags – welke versie van een pagina de hoofdversie is

Sociale signalen

Sociale signalen zijn interacties van gebruikers op social media. Denk hierbij aan likes, reacties, shares en retweets. Sociale signalen kunnen een impact op de organische ranking van een website hebben. Google zegt dat het geen directe invloed heeft. Maar het laat wel zien wat de kwaliteit en relevantie van een website is.

Wanneer gebruikers een blogpost via social media delen dan geeft dit aan dat de inhoud interessant is. Dit leidt tot meer verkeer naar de website. Maar ook door een hogere betrokkenheid van gebruikers.

Lokale SEO

Voor lokale bedrijven is het belangrijk om zich met lokale SEO bezig te houden. Hierdoor ranken ze beter op lokale zoekopdrachten. Dit trekt potentiële klanten in de buurt aan. Lokale SEO werkt met verschillende aspecten.

  • Lokale zoekwoorden: stem je online aanwezigheid beter op lokale zoekopdrachten af.
  • Google Mijn Bedrijf: een belangrijk onderdeel van lokale SEO. Beheer je bedrijfsgegevens en voeg foto’s toe.
  • Linkbuilding: het verkrijgen van links van andere lokale websites. Dit vergroot de autoriteit.
  • Reviews: klanten kunnen een reviews op Google Mijn Bedrijf achterlaten. Maar het is ook belangrijk om op andere manieren reviews te verzamelen.

Veiligheid van de website

Google heeft de veiligheid van websites hoog in het vaandel staan. Dit is vooral belangrijk wanneer bezoekers privacygevoelige gegevens achtergelaten. Bijvoorbeeld een naam en e-mailadres, of een telefoonnummer.

Het is belangrijk om de website te beveiligen met een SSL-certificaat. Een SSL-certificaat versleutelt gegevens die tussen de website en de gebruiker worden uitgewisseld. Dit maakt het voor hackers moeilijk om deze gegevens te stelen.

Sinds enkele jaren worden websites zonder SSL-certificaat door veel webbrowsers als onveilig gemarkeerd. Gebruikers kunnen de website dan niet bezoeken, of alleen wanneer ze de waarschuwingen omzeilen. Behalve een SSL-certificaat zorg je dat software up-to-date is. Zwakke wachtwoorden zijn ook kwetsbaar.

Click-through rate

De click-through rate (CTR) is het percentage van gebruikers dat op een zoekresultaat klikt. Dit wordt berekend door het aantal klikken op een zoekresultaat te delen door het aantal weergaven. CTR is een belangrijke SEO factor. Het laat zien hoe relevant en aantrekkelijk een zoekresultaat is.

Een hogere CTR draagt bij aan een hogere ranking in Google. Een lage CTR is juist slecht. De CTR is laag wanneer gebruikers op een zoekresultaat klikken en vervolgens snel naar de zoekresultatenpagina terugkeren. Dit betekent een hogere bounce rate en is een signaal dat het zoekresultaat voor de gebruiker niet nuttig was. Wanneer dit vaak gebeurt kan dit tot een lagere ranking in Google leiden.

Je kunt invloed op de CTR uitoefenen. Dit doe je door gebruik te maken van aantrekkelijke meta descriptions en titels. Dit verleidt gebruikers om op een zoekresultaat te klikken. Uiteraard moet de inhoud van de webpagina relevant voor de gebruiker zijn.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven