Excuses voor het ongemak & alternatieven

“Excuses voor het ongemak”. Een zakelijke manier om je excuses voor geleden ongemak aan te bieden. Er zijn echter nog andere methoden om sorry te zeggen. Nog steeds op een nette manier, maar excuses voor het ongemak is tegenwoordig wel een beetje een uitgekauwde zin.

Betekenis “excuses voor het ongemak”

Wat betekent excuses voor het ongemak? Ongemak is een belemmering, hinder of iets wat ergernis of frustratie opwekt. Bijvoorbeeld het bankstel dat je vandaag geleverd zou krijgen en de winkelier belt op om te zeggen dat het pas volgende week wordt. Jouw ongemak: je moet nog een week langer op de grond zitten.

Excuses voor het ongemak, dat zal de winkelier vast en zeker zeggen. Eigenlijk zegt hij dus: “het spijt me dat je nog een week langer op de koude grond moet zitten”. Het probleem is dat deze zin het ongemak niet wegneemt.

Excuses voor het ongemak: zo doe je dat

Je excuses aanbieden kan op verschillende manieren. Doe je dit in een e-mail, gebruik dan zeker niet de bewoording excuses voor het ongemak. Het zwakt de kracht van je e-mail af. Deze zin is namelijk zo standaard dat deze niet oprecht overkomt. Een oprechte sorry komt goed binnen en verzacht al het leed, en dat is echt waar.

Wil je op een perfecte wijze je excuses aanbieden? Ook jij kan dat. Kijk maar eens hieronder waar je op moet letten en in welke gevallen je liever geen sorry zegt.

Je maakt geen excuses als je iets met opzet doet

Je bent boos op iemand en gooit zijn ruit in. Dit doe je met opzet. Eventjes excuses of sorry zeggen is dan uit den boze. Wanneer je in dit soort zaken je excuses aanbiedt maak je het er alleen maar erger op. Beter kun je je mond houden. Al helemaal wanneer je iemand lichamelijk letsel toebrengt. Je gaat niet iemand in elkaar slaan en dan zeggen “oh sorry, het spijt me”. Geloof je het zelf?

Geen overdreven sorry zeggen

Excuses voor het ongemak, het spijt me echt, nogmaals sorry. Hou toch op, het kwijl druipt nog net niet langs je mond omlaag. Overdreven sorry zeggen gaat niemand helpen.

Excuses aanbieden en dan de ander de schuld geven

Nog iets wat je niet doet: eerst je excuses aanbieden en dan de ander toch de schuld geven. Bijvoorbeeld: “sorry dat ik je vaas heb laten vallen maar je had hem ook niet op de kast moeten zetten.”

Of een ondernemer die zijn excuses aanbiedt: “excuses voor het ongemak maar u bent ook erg ongeduldig”. Ja hoor, daar ga je punten mee scoren. Niet dus.

Excuses voor het ongemak zonder als of maar

Wil je oprecht je excuses aanbieden gebruik dan nooit de woorden ‘als’ of ‘maar’ in deze zin. Trouwens ook niet in de zinnen die hierop volgen. Laat dit een goede les zijn.

Je fout erkennen

Het is jouw schuld (of de van de leverancier/fabrikant) dat je de klant niet op tijd zijn product kan toesturen. Of het is jouw fout dat je een kapotte trui hebt verkocht. Zelfs wanneer het eigenlijk niet jouw schuld is maar die van de fabrikant (of iemand anders) ben jij toch de tussenpersoon die uiteindelijk geleverd heeft.

Herken je fout(en). Weet dat fouten maken menselijk is. Wil je oprechte excuses aanbieden dan erken je de gemaakte fout.

Zeg sorry

Draai er niet omheen maar zeg sorry. Leg ook uit waar het is misgegaan. Dit helpt in het accepteren van je excuses.

Vraag om vergeving

Je hoeft niet op je knieën te gaan maar vraag wel om vergeving. Iemand kan je alleen vergeven wanneer je jouw oprechte excuses aanbiedt. Doe je dit op een goede manier dan is de andere partij al heel snel bereid om jou te vergeven. Laat ook zien dat je het probleem wil oplossen.

Excuses voor het ongemak alternatief

Goed, je weet nu hoe je wel of niet je excuses aanbiedt. En dat de zin ‘excuses voor het ongemak’ een beetje uitgekauwd is. Daarom op naar het excuses voor het ongemak alternatief.

  • Sorry
  • Het spijt me
  • Mijn oprechte excuses
  • Neem me niet kwalijk (een beetje zwak)
  • Vergeef mij

Let erop dat je excuses niet overdrijft. Eén keer sorry zeggen is meer dan voldoende.

Per e-mail, WhatsApp, brief of gesprek

Hoe moet je sorry zeggen of excuses aanbieden? Dit kan per e-mail maar komt over het algemeen wat zwakker over. Ditzelfde geldt voor excuses zeggen via WhatsApp of in een brief. Beter ga je met de persoon in gesprek. Telefonisch of face to face. Helaas is dit niet in alle gevallen mogelijk, bijvoorbeeld grote bedrijven die geen direct contact met hun klanten hebben. Of de ander woont te ver weg.

Ga dus bij voorkeur het gesprek persoonlijk aan. Lukt dit niet, dan is een telefoontje het minste wat je kan doen. Als bedrijf je excuses maken? Het heeft de voorkeur om dit telefonisch of anders via de e-mail te doen. Veel bedrijven sturen een excusesbrief met een ‘het spijt me bloemetje’.  De kosten voor het spijt me bloemen zijn zakelijk aftrekbaar, bewaar de factuur daarom goed.

Aangeboden door SEO tekstschrijver Bianca

Het artikel met de titel ‘excuses voor het ongemak’ is je aangeboden door SEO tekstschrijver Bianca. Heb je teksten nodig voor website, webshop of sociale media? Neem dan vrijblijvend contact op. Het is helaas niet mogelijk om een excusesbrief of e-mail te laten schrijven. Excuses voor het ongemak. ?

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy