Duplicate content

Kennisbank > duplicate content

De term duplicate content staat voor dubbele inhoud. Het gaat hier om inhoud die op verschillende webpagina’s zichtbaar is. We maken onderscheid tussen interne of externe dubbele inhoud. In de meeste gevallen gaat het om interne duplicate content. Bewust of onbewust staat inhoud twee of meer keer op een en dezelfde website. Vaak is dit het gevolg van automatisch gegenereerde pagina’s, categorieteksten of productomschrijvingen. Maar ook verschillende versies van een website zorgen voor dubbele inhoud.

Externe duplicate content is een groter probleem. De inhoud komt op twee of meer verschillende websites voor, waarbij er een overeenkomst is van meer dan 90%. Dit zou kunnen duiden op het kwaadwillend overnemen van content, maar dit kan ook een onbewuste actie zijn.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Duplicate content en SEO

Binnen SEO of zoekmachine optimalisatie wordt streng naar de aanwezigheid van duplicate content gekeken. Zoekmachines speuren dagelijks het internet af, waarbij ze miljoenen websites crawlen. Wanneer ze dubbele inhoud tegenkomen dan moeten ze een keuze maken: slechts één tekst kan (goed) in de organische zoekresultaten verschijnen. De andere tekst wordt uit de zoekresultaten geweerd of staat ergens onderaan.

Wie hoog in zoekmachines wil scoren moet duplicate content vermijden. Daarom wordt hier ook goed op gelet. Het is vrij makkelijk om dubbele inhoud op de eigen website te voorkomen. Dit gebeurt door het schrijven van unieke teksten, en de voorkeurs-URL aan Google door te geven.

Op dubbele inhoud checken

Voor grote websites is het een stuk lastiger om op dubbele inhoud te controleren. Vooral wanneer er gebruik wordt gemaakt van meerdere schrijvers is er al snel sprake van duplicate content. Een duplicate content checker controleert of inhoud meerdere keren op het internet voorkomt. Ideaal voor het opsporen van interne dubbele inhoud, maar ook of andere websites inhoud overnemen.

Externe dubbele inhoud is een schending van het auteursrecht. Bovendien kan dit slecht zijn voor de originele website, want zoekmachines geven soms de ‘gejatte’ content voorrang.

Bekende duplicate content checkers zijn Siteliner, Grammerly en Copywritley. Die laatste twee zijn plagiaatcheckers maar ook uitermate geschikt voor het opsporen van dubbele inhoud.

Duplicate content voorkomen

De beste manier om duplicate content te voorkomen is door unieke teksten te schrijven. Kopieer nooit teksten van andere websites, ook niet om ze aan te passen. Voor webshops is het aan te raden om producten die in meerdere categorieën vallen te voorzien van een canonical-tag. Dit is een code dat zoekmachines vertelt waar de originele tekst staat.

Wanneer content wordt verplaatst vertelt een redirect waar de nieuwe pagina zich bevindt. Bovendien voorkomt een redirect dat bezoekers een foutmelding zien.

Sommige gebruikers bezoeken een website via het beveiligde https-adres, anderen via het onbeveiligde http-adres. Dan heb je nog websiteversies met of zonder www. Google ziet het allemaal als afzonderlijk e websites en is er al snel sprake van duplicate content. Vroeger was er nodig om een voorkeurs-URL op te geven, tegenwoordig gaat Google hier slim mee om en voegt de verschillende versies van een pagina samen. Toch kan het nog steeds gebeuren dat een zoekmachine hier niet mee overweg kan en dit als dubbele inhoud aanmerkt. Dit kan van invloed zijn op de positie in de organische zoekresultaten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.